Friday, January 1, 2010

Pengalaman Nilai

Hari ni kita nak kongsi pengalaman kita. Isnin lepas, on the way nak hantar kakak kita dan anak-anak buah balik, kita singgah Nilai 3 sebab kakak kita requested. Dia kata tak pernah pergi, dengar orang cerita pasal Nilai 3, dah kebetulan lalu highway menghala ke Seremban, kita pun singgahlah. Alhamdulillah, hari Isnin dan agak awal, tak ada orang. Kita memang tak suka pergi tempat orang ramai, stress!!! So, kita drive dulu pusing-pusing tengok kawasan jualan kain, tilam, permaidani, kayu jati, barang-barang perkahwinan dan macam-macam lagi. Banyaknya barang.

Kita pun lepas tu park kereta dan jalan la, tengok-tengok. Apa yang menarik perhatian kita ialah kebanyakkan kedai di kendalikan oleh orang-orang pakistan. So, kami ni cari la kedai yang senang sikit nak berkomunikasi. Jumpa satu kedai kain, pekerjanya Melayu. Kita tanya adakah dia tuan punya kedai. Dia kata tak, hanya pekerja saja. Taukeh kedai dia pun pakistan jugak. Katanya lagi kawasan tu memang dikuasai oleh orang pakistan dan orang cina. So, kita pandang kakak kita, dia pandang kita. Lepas tu kata kakak kita beli dengan cina, mereka warganegara Malaysia, dengan pakistan mereka hantar duit balik kampung. So, kita tanya dia nak beli apa? Katanya, nak beli tilam. Tapi semua tilam dijual di kedai pakistan...(tak jalan seluruh kawasan pun, luas sangat!) beli je la.

Betul ke semua pakistan yang berniaga kat situ datang dengan halal? Bagaimana mereka dapat lesen berniaga ye? Entahlah kita pun confuse. Boleh ke kita berurus niaga dengan orang yang kita tak pasti sama ada mereka datang dengan jalan yang sah atau tidak. Memang mereka Islam, satu akidah dengan kita, tapi, entahlah..... Mungkin rezeki mereka ditakdirkan di sini, di tanah air kita. Dan orang Malaysia pula yang bekerja dengan mereka. Memang biasa syarikat-syarikat luar negara membuka perniagaan di sini dan memberi peluang pekerjaan kepada orang Malaysia, tapi tak banyak la kita tengok kat kedai kain atau permaidani kat situ. Mereka sama mereka saja kerja. Di kedai yang dimiliki oleh cina ramai pekerja Indonesia.

Kat mana silap kita ye? Hujan emas bagi orang lain di tanah air kita, kita sendiri masih ramai yang merempat tak ada tempat berteduh, tidak bekerja dan tiada punyai apa-apa. Tak mungkin hujan emas itu turun kepada orang luar menjadi hujan batu pulak pada kita. Sedang Allah turunkan hujan air yang sama sekata, tidak membahayakan walaupun menimpa kita dari tempat yang sangat tinggi kalau nak buat perbandingan secara saintifik. Tapi mengapa kita tak dapat kebaikan yang sama? Allah tidak pula zalim atau tidak adil. Mengapa kita tak dapat buat apa yang orang lain boleh buat.

Kita rasa nak jadi ahli perniagaan juga lah sebab memang 9 daripada 10 pintu rezeki ada dalam perniagaan. Tapi perniagaan apa? Nak dapat untung dunia dan untung akhirat. Tapi kita tak pandai nak jual apa tak tahu. Macamana orang lain pandai, berniaga tapi kita tak pandai. Tapi bila fikir balik, apa pun boleh kalau kita usaha keras, istiqamah dan berdoa. Dengan izin Allah, pasti boleh sebab dalam dalam peraturan hidup, orang yang rajin usaha selalunya akan lebih banyak hasil daripada orang yang malas. Mungkin itu juga sebab mengapa kawasan yang sepatutnya jadi lubuk emas bagi orang malaysia menjadi lubuk emas orang lain. Orang malaysia yang datang, terutama orang melayu hanya akan lemas dalam lubuk yang banyak barang macam tu!!! Memang yang datang pun rata-rata orang melayu juga termasuk kita dan keluarga kita!
Dan nama tempat itu, Nilai pastinya mempunyai value yang tinggi bagi pedagang pakistan yang mengusahakannya. Apa nilai kita dimata mereka, nilai mereka di mata kita. Di manakah nilai kita ye? Bernilaikah kita untuk agama, bangsa dan negara. Dan besarkah nilai kita di sisi Allah? Semoga kita tingkatkan nilai diri, tingkatkan peribadi, tingkatkan jati diri. Semoga kita di nilai mulia di sisi Allah dan RasulNya s.a.w. Amin!

No comments:

Post a Comment