Wednesday, January 6, 2010

Benarkah kita beriman?

Sebagai seorang Islam yang benar-benar benar beriman kepada ALLAH yang Maha Esa dan segala apa yang di sampaikan oleh Rasulullah s.a.w. daripada wahyu, Al-Quran, dan hadis setiap Muslim pasti percaya akan kehebatan kekuasaan ALLAH Subhanawataala. Namun begitu adakah kita hanya berdiam diri dan hanya yakin bahawa ALLAH yang Maha Agung akan pastinya membalas perbuatan orang-orang yang menghina Nya? Apakah tanggungjawab kita sebagai hambanya?

Bayangkan jika kita bekerja dengan seseorang yang memberi kita segala kebaikan seperti tempat tinggal, makan, pakai, perlindungan, menemukan kita pasangan, mengahwinkan kita, menyara anak-anak kita dan menjaga segala kebajikan kita sekeluarga. Kemudian datang sekumpulan orang yang sama taraf dengan kita, pekerja bawahan sahaja…. Menghina tuan kita, mencampakkan dia ke tempat yang kotor dan hina, mencemarkan namanya dengan berbagai-bagai cara. Adakah kita akan hanya memandang sahaja kerana kita tahu dia seorang yang gagah, kaya, berharta, kuat, bla bla bla ….. Adil kah kita memandang sahaja orang yang telah berbuat kebaikan kepada kita diperlakukan sedemikian rupa. Itulah tanda kita orang yang tidak mengenang budi dan memang tak layak ditolong pun.

Apa yang nak kita katakan disini bukan nya mengajak semua orang angkat senjata pergi memerangi ”orang yang jahat” ni (melainkan tak ada cara lain) tapi kita boleh melawan dengan bilangan suara kita yang ramai, tindakan kita yang waras dan wajar dan desakan yang jika tidak di dengari, pastinya akan mencetuskan kebimbangan di hati musush ALLAH dan musuh Islam.

Lemahnya orang-orang Islam hari ini, termasuk kita lah tu, boleh diam dan tunggu pulak hari-hari tertentu untuk berbincang, bermesyuarat, berdiskusi sedangkan maruah kita di pijak. Kehormatan kita dirobek depan mata semua orang dan harga diri kita tidak ada nilai langsung di mata orang lain.

Apakah kita lupa bahawa kita pastinya di tanya apakah yang kita lakukan untuk menegakkan agama ini. Apakah yang kita buat untuk agama ini? Tak malukah kita nanti bila bertemu ALLAH? Lupakah kita akan peperangan yang dihadapi oleh Rasulullah s.a.w. dan para sahabat untuk mengembangkan dan menegakkan syiar Islam. Jika mereka hanya percaya akan kekuasaan ALLAH pasti mereka kan duduk diam sahaja di Mekah kerana ALLAH akan mengalahkan musush Islam. Tapi itulah pengorbanan cinta! Pengorbanan tanda kita mengagungkan ALLAH dengan sebenar-benarnya. Fikirkanlah tentang semua yang telah syahid dalam menegakkan kalimah ALLAH. Bayangkan bagaimana kalimah ALLAH ini berkembang keseluruh alam...bukan dengan hanya menanti ALLAH membalas. Memang ALLAH boleh membalas dalam sekelip mata sahaja tapi lupakah kita bahawa ini ujian kita juga. Bagaimana kita harus menghadapinya. Berserah dan bertawakkal sahaja? Lemahnya kita....aduhai!!!

No comments:

Post a Comment