Sunday, January 3, 2010

Demi ALLAH!

ALLAH, Ar-Rahman, Ar-Rahim, Al-Malik, Al-Quddus, As-Salam, Al-Mukmin, Al-Muhaimin, Al-Aziz, Al-Jabbar, Al-Mutakabbir, Al-Khaliq, Al-Bari, Al-Musawwir, Al-Ghaffar, Al-Qohhar, Al-Wahhab, Ar-Razaq, Al-Fattah, Al-Alim, Al-Qobith, Al-Basit, Al-Khafid, Ar-Rafi, Al-Muiz, Al-Muzil, As-Sami, Al-Basar, Al-Hakam, Al-Adl, Al-Latif, Al-Khobir, Al-Halim, Al-Adzim, Al-Ghofur, As-Syakur, Al-Aliy, Al-Kabir, Al-Hafiz, Al-Muqit, Al-Hasib, Al-Jalil, Al-Karim, Al-Raqib, Al-Mujib, Al-Wasi, Al-Hakim, Al-Wadud, Al-Majid, Al-Baits, As-Syahid, Al-Haq, Al-Wakil, Al-Qawiy, Al-Matin, Al-Waliy, Al-Hamid, Al-Muhsi, Al-Mubdi, AL-Muid, Al-Muhyi, Al-Munmit, Al-Hayyu, Al-Qayyum, Al-Wajid, Al-Majid, Al-Wahid, As-Somad, Al-Qodir, Al-Muqoddim, Al-Muakhir, Al-Awwal, Al-Akhir, Az-Zahir, Al-Batin, Al-Wali, Al-Muataali, Al-Barr, At-Tawwab, Al-Muntakim, Al-Afuy, Ar-Rauf, Malik- Al-Mulk, Dzuljalaliwalikram, Al-Muksit, Al-Jamik, Al-Ghaniy, Al-Mughni, Al-Manik, Ad-Darr, An-Naf, An-Nur, Al-Hadi, Al-Badi, Al-Baqi, Al-Warits, Ar-Rasyid, As-Sabur.

Semuanya nama Yang Satu, ALLAH. Kita memikirkan isu ini sejak hari Khamis menunggu keputusan mahkamah…. Apa yang akan kita ulas? Dan bila kita tahu verdict hakim pada hari Jumaat , penghulu segala hari, runtuh perasaan kita yang jahil dan tak tahu ini. Kita mungkin tak melihat hikmah dan kebaikan daripada peristiwa ini kerana cetek ilmu agama kita dan kejahilan tapi kita jadi sedih. Mula-mula tak nak tulis sebab kita ramai kawan berbilang kaum dan agama dan mereka baca blog kita. Tapi kita rasa macam tiada nilai di sini kalau tidak menulis sesuatu.

Sebagai orang Islam, kita belajar nama-nama ALLAH dan mengamalkannya dalam doa kita, menyebutnya selalu tapi yakin percaya tuhan kita hanya satu itulah ALLAH. Kita pernah tanya seorang pelajar kita yang balik daripada Jordan tentang penggunaan perkataan ALLAH ini semasa membawa mereka menaiki bukit dalam aktiviti luar. Katanya ALLAH itu adalah nama Tuhan kita, bagi agama Islam dan agama wahyu yang sebenarnya. Segala agama tauhid yang ALLAH turunkan melalui para rasul dan nabi-nabi. Kalau nak merujuk tuhan dalam bahasa Arab gunalah perkataan “Ilah” bukan ALLAH. Dan sejak berkurun-kurun lamanya kita juga faham tentang istilah Jesus dalam agama Kristian merujuk kepada salah satu tuhan mereka yang terdiri daripada tiga. Bagaimana Islam mengajar bahawa Nabi Isa itu hanyalah manusia biasa yang dilahirkan oleh Mariam setelah ditiupkan roh ke dalam rahimnya oleh malaikat Jibril yang mulia. Bagaimanakah orang Kristian Katolik di Malaysia ni nak aplikasikan nama ALLAH yang suci kepada tuhan-tuhan mereka ini? Yang mana satu, Holy Spirit, Mother atau Son? Mengapa beria-ia benar nak guna nama ALLAH?

Kalau ikhlas, jom lah masuk Islam, kita sama-sama guna dan muliakan Tuhan kita dengan sebaik-baiknya. Gunalah, pakailah nama ALLAH dalam semua perkara sebagaimana yang dilakukan oleh muslim. Dalam apa saja kita mulakan dan tutup dengan ALLAH sebagaimana kita lahir di ajar syahadah La ila ha ill ALLAH sehingga ke hembusan nafas terakhir kita lafazkan yang sama. Apakah muslihatnya menuntut sesuatu bukan pada haknya? Masalah murtad yang berleluasa sekarang pun belum dapat kita selesaikan, kita permudahkan pula usaha dakwah mereka dengan memberi hak menggunakan nama Zat Suci yang mungkin akan murka dan marah dengan kita yang tidak ambil peduli akan kehormatan agama kita.

Walaupun kita yakin benar dengan agama Islam, kita tidak pernah menghina kawan-kawan kita yang berlainan agama tapi sekarang kita rasa diri kita terhina dan memang hina betul kerana tiada siapa, yang ada kuasa, mengambil tindakan menyelamatkan maruah agama ini, membuat sesuatu yang yang boleh mereka lakukan kerana mereka berkuasa. Tidak bimbangkah anak-anak kita terkeliru dan tertipu? Yakinkah kita dengan didikan yang kita beri sehingga anak-anak kita benar-benar mantap fahaman agamanya? Apa muslihat dan agenda mereka ni? Kita takut!

Kalau betul-betul nak guna nama ALLAH, sekali lagi kita pelawa, peluklak agama Islam. Gunalah sepuas-puasnya…tapi kalau agama lain nak guna juga tapi dengan aqidah yang sama, kita tak rela….bayangkan lepas ni, agama-agama lain pulak buat tuntutan untuk guna nama yang sama dengan alasan kalau Katolik Malaysia boleh mengapa mereka tak boleh apa kurang dan silap agama mereka…. Nak jawab apa ye? Bayangkan kalau nama Allah boleh ditulis pada palang salib dengan ukiran patung batu lepas tu kita nyalakan lilin dan menyanyi di hadapannya. Bila berhabuk kita lap dengan bulu ayam dan kain. Bayangkan nama ALLAH di tulis dan digantung depan gereja di sebelah nama mary dan jesus sebagaimana kita selalu lihat di masjid dengan nama Rasul kita s.a.w.

Dan bayangkan lepas ni, apabila agama lain pula meminta menggunakannya, kita kalungkan pula bunga malai warna-warna pada batang pokok dan rumah-rumah kecil di tepi jalanraya dengan tulisan alif lam lam ha tergantung padanya. Sanggup ke kita bayangkan yang sebegitu? Nauzubillah, kita mohon selamat dunia akhirat. Semoga ALLAH ampuni kita kerana keupayaan kita terbatas…tapi kita sedih dan pilu, hati kita sayu!!!

Dan kita terbayang juga 99 patung berbagai-bagai rupa dengan “Asma ul Husna” setiap satunya pada mereka…hati kita bergetar!!!! AstaghafirullALLAHalazim!

No comments:

Post a Comment