Thursday, January 14, 2010

Other question please!

Tadi kita keluar jugak dengan kawan-kawan walaupun belum sihat. Sebabnya kita bosan duduk rumah. Tapi bila kita keluar sering kali kita jumpa orang yang kita kenal. It is a small world, what to do! So, tadi jumpa seorang kenalan lama. Baguslah jumpa tapi dah lama berbual soalan yang sama akan keluar…. “akak, sorang lagi?”. Minggu lepas dengan kawan-kawan yang sama jumpa orang lain masa pergi keluar sarapan, soalan bukan cepu, bukan gangsa, perak atau emas tapi….. maksudnya sama je…. Adakah kita masih sendiri? Bila kita jawab ye…. Soalan seterusnya keluar…..”akak, tak nak kahwin lagi ke?”..Hu hu hu..... kita pun jawab jugak dengan jawapan yang sama.... “tolonglah carikan!”

Tak pernah pun sapa-sapa tanya tentang pandangan kita tentang nama ALLAH tapi semua akan tanya kita tentang menukar gelaran status sedia ada kepada….. apa ye? Aduh la…. Sekarang biarlah kita luahkan perasaan kita ye dan sekali gus menjawab segala persoalan… kalau ada orang tanya kita akan kata pergila baca jawapan kita kepada semua persoalan anda dalam blog kita.

Soalan 1: Tak rasa sunyi ke? Jawapan kita….
Bohonglah kalau kita kata tak sunyi. Macam mana nak gambarkan kesunyian kita. Loneliness is knowing that you are going home where there is no one to wonder whether you are going to be late. Loneliness is knowing how much fun you have at the moment, will soon end and you are going home. Loneliness is when you have read a thousand books, learnt a thousand things, cried a thousand tears, walked a thousand miles, said a thousand things…….. blab la bla…… yet at the end of the day there is just you!
Want me to go on? I know what loneliness is. Sangat mengerti erti sepi dan sunyi… but what can I do? Macam-macam boleh buat. So, I deal with one thing at a time.

Soalan 2: Kenapa tak cari ganti? Ini soalan best ni. Jawapan kita...
Kalau baju koyak bolehla beli baru. Gelas pecah ganti baru. Perkawinan yang hancur? Kahwin baru? Alangkah mudahnya kalau begitu...... bolehlah beli pasangan haram untuk seronok sementara, tapi ada ke suami for sale? Husband on sale? Waduh.... susah tau adik, kakak, abang, makcik, pakcik nak cari ni. Kalau ada yang elok perangai, tingkah laku dan beriman....suami orang! Yang kacak, lawa, tegap, macho.....muda sangat! Yang ustaz-ustaz ....kita rasa tak layak la pulak untuk kita fikirkan pun....
Kemudian kalau ada yang kita suka... kita nak pergi meminang dia ke? Susah tau. Kita nak cakap la kat mereka yang bertanya.... kalau nak ajak kita share dengan rela...pinangla kita....kita akan pertimbangkan....mungkin kita terima. Yang tuan-tuan dan encik-encik yang bertanya tu, kalau berhajat atas apa alasan pun, cakapla,.... jangan asyik tanya je. Tiap kali ada orang hantar kad jemputan, kita akan ditanya bila pulak giliran kita!!!

Soalan 3: Takkan nak duduk sorang je, memilih sangat kot? Jawapan kita....
Dulu pun kita tak ceraikan suami kita sebab kita nak duduk sorang! Memang kita kena pilih! Beli ikan pun pilih, nak masak nasi pun pilih beras yang sesuai, takkan nak cari pasangan hidup main tangkap muat je! Kita malas nak cerita kisah lama sebab kita percaya jodoh dah habis...asbabnya pun malas nak sebut buat sedih aje. Tapi yang dipilih pun .....emmm alahai.....kalau tak pilih.....

Dan soalan-soalan yang lain tu....
Macam ni lah, teringat pulak kita cerita seorang rakan sekerja suatu masa lalu..... Dia datang muka serabut. Tengahari balik beli nasi bungkus.so kita tanya apahal semacam je. Ada dua tiga orang kawan kat situ dan masa tu kita pun masih isteri orang lagi. Dia pun bukak cerita. Katanya, isteri dia petang ahad, tengah minum petang tiba-tiba tanya dia... ”kalau abang dapat kawin sorang lagi, abang nak tak?” Dia pun jawab la ...”Nak!” Langsung isterinya merajuk, tiga hari tak bercakap dah, masak tak, apa tak! So, kita dan kawan-kawan lain marah la kat dia, ,mengapa cakap macam tu? Dia kata memang lelaki ni nalurinya kalau boleh nak isteri ramai tapi bukan mestinya kawin ramai. Dah isteri tanya, dia jawabla. Dulu kita gelak ramai-ramai dengar cerita dia. Sekarang suasana dah berubah, status kita pun dah berubah. Tapi kita memang tak menentang poligami dari dulu pun cuma situasi kita berbeza. Apa pun yang kita nak cakap ialah memang ramai lelaki yang baik diluar sana walaupun yang tak baik lebih ramai, tapi berapa ramai isteri yang sanggup berkongsi.

Kita pun ramai kawan yang bujang tak pernah berkahwin dan mempunyai kehidupan yang stabil. Bukan mereka memilih untuk sendiri, bukan mereka tak sunyi, bukan juga mereka memilih sangat tapi mereka tak berjumpa jodoh mereka lagi kerana bukan juga mereka tidak mencari. Inilah sebenar dilema perempuan. Kalau kita terbuka sangat (dari sudut pendapat bukan berpakaian) orang kita kita tak beradab tak tahu malu... gedik. Kalau ramah sangat ( tak boleh ramah sangat ye perempuan apatah lagi dengan lelaki) kata kita gatal nak cari suami. Dan ramai yang seperti kita, takut untuk memulakan sesuatu yang mungkin akan menyedihkan dikemudian hari. Tapi apa pun kita percaya jodoh pertemuan adalah urusan ALLAH Tuhan orang Islam dan sekelian makhluk yang ada di alam seluruhnya! Dialah Tuhan yang Maha Tahu dan Maha Mengasihani. Pasti ada sesuatu yang baik untuk kita dari apa saja yang kita alami.

So, untuk yang bertanya, terima kasihlah kalau ikhlas mengambil berat tentang kita tapi boleh tak jangan tanya lagi soalan yang kita sendiri tak tahu jawapan sebenarnya. Kita minta maaflah ye! Kita kadang-kadang teringat dua proverb ni:

Bad as I like ye, it's worse without ye.” ( ada ketika tertentu kita teringat dia seperti itu… sebab kita semua tak sempurna! Tambahan kita sedang sakit dan tak sihat! Tapi banyak masa, kita bersyukur pada apa yang kita alami ini!) Dan proverb yang ni:

“A new broom sweeps clean, but an old one knows the corners”
(Dalam banyak hal kita memahami dia dan dia tahu kita. Cuma kita tak dapat paksa orang untuk tidak......... tak apalah biarlah rahsia).
Apapun kita tetap percaya ALLAH mempunyai perancanganNya untuk yang terbaik buat kita!

No comments:

Post a Comment