Monday, January 11, 2010

Kawalan Keselamatan Akidah!

Kita tak kisah la bila ada orang yang di arahkan menjaga tempat ibadat agama lain, gereja Kristian tu. sebab kita memang tak patut merosakkan harta benda orang dan mengganggu ketenteraman orang atau mengancam keselamatan orang lain. Agama kita juga melarang keras tindakan-tindakan begini.

Jaga dan kawal lah bangunan ini supaya tidak dirosakkan oleh sesiapa pun tak kiralah apa agamanya, apa bangsanya, apa jantinanya. Kita sokong tindakan yang diambil untuk memastikan negara ni aman. Kita memang nak duduk di tempat yang aman. Sedih tengok negara yang kucar-kacir dan dilanda peperangan. Tidak selamat dan tidak tenang.

Tapi siapakah yang dapat mengawal dan memastikan akidah kita kekal dan selamat dunia dan akhirat? Semenjak zaman Rasulullah s.a.w. pun bukan semua orang memeluk Islam dan ramai orang yang tidak kekal dalam akidah Islam. Bolehkahn kita meletakkan orang-orang tertentu untuk memastikan akidah dan kefahaman kita tentang Islam akan terjamin, selamat dan terjaga.

Bilakah kita akan tahu dan belajar mementingkan apa yang penting dan mengutamakan apa yang utama. Tidak cukup dengan syaitan dan konco-konconya, hawa nafsu yang seringkali menguasai, sekarang kita ibarat anak-anak yang diabaikan oleh ibubapa daripada mendapat perlindungan keselamatan dunia dan akhirat. Kalau kita merasa yakin dengan diri kita, adakah kita yakin dengan anak-anak dan generasi muda seterusnya? Dengan masalah sosial yang melanda sahaja menggambarkan rapuhnya fahaman agama anak-anak yang dilahirkan dalam keluarga Islam ini, adakah tindakan melayan dan mendengar permintaan yang bukan pada haknya menolong kita dalam pendidikan agama anak-anak ini?

Kita memang tidak memasukkan apa-apa justifikasi kepada apa saja pendapat kita kerana kita memang perlu banyak belajar dan latarbelakang kita yang bukan dari aliran agama, menyebabkan kita bimbang jika kita tersalah tafsir, tapi insyaalah kita terus belajar dan masih belajar. Lagipun memang ini semua pandangan dan pendapat peribadi kita.Tapi bila kita membaca alasan-alasan yang dikemukan oleh orang yang menuntut hak pada sesuatu yang bukan haknya itu, jelas tidak dapat disokong langsung oleh apa-apa pun yang kita baca, kita hairan mengapa dibiarkan mereka ini dengan tuntutan mereka. You could just dismiss it on first reading yet you let it go on and on, over and over again. One appeal after another. Where is your sensibility? Are you in your right frame of mind?

Now who are we going to assign to guard and protect the safety of our people from being burn in hell? Janganlah memikirkan nafsu-nafsi sahaja dan terlalu memikir dan mengharapkan kelebihan dunia akan menyebabkan seseorang jatuh hina bukan lebih mulia.

No comments:

Post a Comment