Friday, January 8, 2010

Akan datang ke pawagam anda...

“Bulan sedang mengambang penuh. Pasangan kekasih itu begitu mesra memadu asmara. Si gadis longlai dalam dakapan sang pria. Tanpa dia sedari bahawa kekasihnya itu adalah seekor drakula yang sedang mencari mangsanya. Lalu drakula itu tersenyum sambil terus membelai si gadis dan mencium lehernya. Ketika dia cuba menggigit leher gadis dengan gigi taringnya yang tajam dan berkilau itu ( mungkin kah dia pakai ubat gigi halal gel atau al mukmin atau mana-mana yang halal?) tiba-tiba muncul seorang paderi katolik dengan sebuah salib yang tertulis alif lam lam ha padanya. Sang drakula terpaku. Alamak, dia tidak mampu melawan kekuasaan paderi Katolik dengan senjata salib ber alif lam lam ha itu……………….”
Maaf la, itu imaginasi kita tentang filem seram terbaru yang mungkin muncul selepas filem-filem seram yang banyak kat Malaysia ni seperti santau, jangan pandang belakang, congkak, puaka tebing biru….. dan apa-apa lagi yang kita tak pernah tengok pun. Jangan marah la ye. Kita memang tak minat. Cukuplah syaitan dan sekutu-sekutunya sahaja yang berusaha menakut dan merosakkan kita, malas nak tambah dengan lakonan-lakonan pulak. Tak tengok pun ada masa kita seram, kalau tengok mungkin kita takut pelakon lebih dari takutkan ALLAH ….oooo bahaya boleh syirik tu! cerita drakula ni kita guna sebab masa dulu-dulu punya hal, pernah jugak tengok….semasa kita muda dan mentah!
Apa pun balik kepada imaginasi kita, he he he… daripada berimaginasi yang bukan-bukan dan yang lain-lain lebih baik kita bayangkan implikasi penggunaan kalimah ALLAH mengikut pandangan cetek dan tak berapa cerdik kita. Setelah melihat tayangan filem itu maka ramailah yang mula memakai rantai-rantai dengan loket berbentuk salib dan bertulis alif lam lam ha untuk melindungi diri mereka ke mana sahaja mereka berada termasuk la di tandas. (Sebab sekarang aksesori begitu memang pemandangan biasa sekarang, loket, subang, gelang dan sebagainya. Tak percaya buka mata luas-luas dan tengok sekeliling dan pergi tengok gerai-gerai yang jual aksesori ni, tak mahal pun, murah je!). mungkin jin-jin di tandas akan mengagumi perhiasan mereka…….
Emmm.. entahlah! Mungkin kita ni paranoid ke, obsess ke (ocb? Mungkin tidak sama sekali) atau keterlaluan. Tak kita cuma nak gambarkan kebimbangan kita, yang bukan kita seorang sahaja, sebenarnya tentang apa yang mungkin berlaku. Lebih baik berfikiran begini dalam isu ini untuk memastikan kita tidak melihat semua ni berlaku kelak. Memang Islam menganjurkan berprasangka baik tapi dalam hal yang bagaimana? Tak mengapalah. Kita ingat kita nak karang cerita lain la pulak.
Apa pun kita tidak berniat menghina sesiapa, kita hanya ingin pastikan bahawa nama ALLAH itu tidak akan disalah guna dan mencemar kesucian Zat Suci yang tidah boleh kita bandingkan dengan sesuatu apa pun, yang tidak mampu digambarkan dengan apa bentuk pun dan tidak akan disyirikkan dengan bermacam-macam benda. Semoga keesaanNYA difahami dan tidak disekutukan dengan sesuatu apa pun!

No comments:

Post a Comment