Wednesday, January 6, 2010

Kita tetap yakin!

Okay lah, hari ini kita rasa kena banyak bertenang dan beristighfar bukan mengikut emosi dan rasa hati. Mungkin juga sebahagian dari rasa marah dan geram kita bukan datang dari hati dan iman tapi dari hawa nafsu dan bisikan syaitan yang merosakkan. Kita kena duduk diam dan berfikir dengan akal dan waras dan iman yang benar, kembali kepada ajaran agama Islam yang suci dan mulia. So, hari ni kita duduk dan berfikir punca dan asal masalah yang datang ini. Membaca dan membuka laman web dan akhbar-akhbar lama, kita melihat isu yang kita asyik perkatakan ini telah banyak kali dibincangkan dan kita pun ingat tentang larangan yang pernah di keluarkan pada tahun 2008.

Orang Islam yang menentang macam kita ni tentang penggunaan nama ALLAH oleh agama lain di Malaysia ni bukan menentang kaum atau agama lain tapi menentang penggunaan kalimah dan nama suci yang kita kenal sejak kita lahir lagi sebagai nama Tuhan yang satu, tiada lain melainkan Dia, tiada yang seumpama Nya, tiada yang mengatasi Nya, tiada yang setara. So, kita cuba bayangkan kita nak guna kerana mudah menterjemahkan bahasa antara God dengan Tuhan atau God dengan Allah. Sama ke God dengan Allah atau God dengan Tuhan. Lepas tu kita mula merapu memikirkan tentang menterjemahkan bahasa Inggeris ke bahasa Melayu kalau megikut budaya pun makna berbeza. Contohnya: Malam Jumaat dengan Friday night – dalam konteks budaya Melayu dan bahasa Inggeris. Atau kita sebut tentang left bank of the river dengan tebing kiri sungai, dari pandangan mana...hulu ke hilir ke...bagi seorang Melayu dan seorang Inggeris ( kena baca sejarah dan budaya nak faham ni).

Lepas tu, sejak berabad-abad lamanya, Jesus itu di gunakan sebagai nama Tuhan mengapa pulak sekarang, beberapa tahun kebelakangan ni beria-ria nak pakai nama ALLAH pulak? Dah tak sedap ke nama tu atau tak yakin dah dengan Tuhan tu, sehingga terpaksa mengambil nama Tuhan yang memang sejak Islam di wahyukan lagi digunakan. Dah hilang keyakinan ke dengan Tuhan sendiri? Heran jugak! Kalau nak kaji dari sudut fungsi perkataan dalam bahasa... ini nama khas. ALLAH. Kalau perkataan lain mungkin boleh ubah fungsi ada masa noun, atau boleh jadi verb atau adjective atau adverb. Ye kita tak salah cakap...kita tahu sebab ini bidang kita. Tapi bab nama Yang Satu ni kita masih keliru.

Tapi kita penatlah sekarang. Kita nak sambung balik bacaan kita tadi. Nanti kita komen lagi. Tapi dalam Islam hanya ALLAH sahaja yang dapat mengampunkan dosa dan menerima taubat tau. Tapi bagi Kristian kita boleh buat pengakuan dan boleh diampunkan oleh manusia yang seumpama dengan kita juga. So, apa kerja ALLAH pada mereka ye? Kita pergi membaca la semula!

No comments:

Post a Comment