Friday, April 30, 2010

Tugas isteri?

Berbual dengan seorang kawan yang masih muda dan bujang hari ni mengajar kita tentang banyak sekali pengharapan seorang lelaki dalam mendirikan rumahtangga. Kita rasa kasihan padanya dan bakal pasangannya. Dia meluahkan letih dan penat bekerja. Tak sabar nak berkahwin supaya ada yang dapat memberi hiburan, menyediakan makan dan menguruskan keperluannya. Nanti senang sikit katanya, tak payah lagi nak keluar makan, nak masak sendiri dan hantar baju dobi. Kita memandangnya dan mendengar. Lepas tu kita tanya adakah bakal isterinya bekerj sebagai tukang cuci dan memasak? Dia pandang kita dan kata sudah tentu tidak. Bakal isterinya sama belajar di university dulu, sekarang bekerja di syarikat swasta, anak kedua dari tiga orang adik-beradik.

Kita tanya dia, adakah dia biasa kerja rumah dan memasak. Jawabnya jarang sebab rumah ibu bapanya ada orang gaji tapi dia dah cakap bila kawin nanti dia nak buat segalanya sendiri. Teman wanitanya pasti sangat cintakan dia dan sanggup berjanji untuk buat semua tu. Lepas kita tanya lagi, kalau dia tak pandai dan tak mampu nak buat seua macamana? Kata kawan tu, mestilah dia akan tolong juga, tak akan dia biarkan isteri yang tercinta buat segala-galanya, tapi sekurang-kurangnya dia adalah orang yang boleh diharapkan kalau dia penat dan letih.

Kita rasa kasihan pulak. Terbayang ramainya para isteri yang bekerja, berjawatan tinggi, tergesa-gesa balik ke rumah untuk uruskan rumahtangga pula. Kadang-kadang isteri balik dan tak rehat pun, terus masuk ke dapor memasak dan menghidupkan mesin basuh. Suami boleh baring dan tengok tv. Entahlah! Dan kerap juga kita dengar lelaki yang meluahkan kecewa sebab isteri tak layan mereka, asyik penat je! Tak tahu nak komen apa. Tapi kita harap sangat lelaki tidak merasa bahawa perkahwinan itu adalah jalan keluar mudah untuk masalah gosok baju, kemas rumah, masak dan urusan duniawi sahaja, bukan sekadar itu.

Semoga kita semua beroleh bahagia dunia dan akhirat….diredai Allah dan diberkati setiap ketika, amin!!!


 

No comments:

Post a Comment