Wednesday, April 28, 2010

Nak harapkan lelaki?

Kementerian lelaki? Kita rasa macam kelakar je. Sebab lelaki itu seharusnya dan semulajadinya adalah pemimpin.

Dari zaman berzaman sebelum kedatangan Islam, wanita sentiasa tertindas, tiada pembelaan. Apabila Islam disebarkan melalui Rasulullah s.a.w. maka jelas sirna bahawa lelaki are born to be the protector, mungkin yang kecil akan dilindungi tetapi apabila tanda-tanda menunjukkan mereka perlu perlindungan, dari apa ye, apa-apa sajalah….ada kepincangan di situ. The protector now is in dire need of protection?

Teringat pula tentang ciptaan perempuan. Adam a.s. wujud dahulu daripada Hawa a.s.. Hawa melengkapi dan mengisi kekosongan dan kesunyian Adam. Kalau di ibaratkan wanita itu tulang rusuk, ia melindungi paru-paru dan jantung! Tanpa jantung, tulang rusuk itu tiada maknanya…tapi jantung boleh berfungsi tanpa rusuk. Betul ke analogy ni?

Maksudnya, lelaki adalah seharusnya menjadi penggerak, peneraju, pemimpin…bukan dilindungi. Benar mereka perlu kasih sayang, belaian, perhatian, sokongan, semangat, dorongan, galakan, nasihat…tapi mereka mempunyai kelebihan sebagai pemimpin dan lebih banyak akalnya berbanding perempuan.

Tapi bila fikir semula itulah hakikat lelaki akhir zaman. Banyak yang buruk dari yang baik, banyak yang lemah daripada yang kuat. Mungkinkah kementerian ini boleh menjaga golongan lelaki lembut, songsang, tak pasti identity, tak tahu tanggungjawab sebagai suami, bapa, anak dan sebagainya.

Yang jelas, scenario hari ini adalah, wanita memang kebanyakkan berdikari, berpendidikan dan berjawatan tinggi, berwibawa dan lebih bertanggungjawab. Teringat pulak satu dokumentari yang kita tengok tentang hyena, haiwan yang ganas dan boleh makan bangkai, memburu binatang dan boleh kunyah dan cerna semua tulang keras. Hyena ni diketuai oleh betina dalam kelompoknya. Yang jantan hanyalah bertaraf rendah dan dikuasai sepenuhnya oleh betina dalam kelompok itu. Dalam kelompok haiwan ni, kalau lahir sebagai lelaki,kira tak bestlah.

Tolonglah para lelaki di luar sana, kembalilah kepada fitrah…anda imam, anda pemimpin, anda bapa, adalah penjaga….dalamilah ilmu agama, amalkanlah akhlak iman, pelajarilah ilmu dan amalkan untuk kebaikan bangsa dan agama. Kita rasa segan pulak memikirkan lelaki kat Malaysia ni, ada yang bercadang nak bela nasib lelaki…dari siapa? Perempuan? Alamak….

No comments:

Post a Comment