Wednesday, April 7, 2010

Berkekalankah hormat kita?

Atas dasar apakah kita menghormati seseorang? Sebab kewibawaannya, pangkatnya, hartanya, kuasanya, popularitinya? Dan mengapa pula kita perlu menghormati orang lain? Kerana sifat menghormati itu adalah salah satu cabang akhlak yang mulia. Dan berakhlak mulia itu adalah tuntutan agama. Rasulullah s.a.w. pernah mengisyaratkan dengan jarinya bagaimana rapatnya jejari Baginda s.a.w. itu, begitulah rapatnya kedudukan orang yang berakhlak mulia dengan Baginda di syurga kelak.

Jadi apakah kita tidak mahu memiliki kesempurnaan akhlak dengan juga mengamalkan sikap hormat-menghormati sesama manusia. Bercakap tentang hormat ini, kita nak kaitkan hormat seorang murid kepada gurunya. Seorang guru, atau cikgu, atau pengajar, atau pensyarah, atau ustaz/ustazah…. Tak kiralah siapa. (Kita selalu menganggap semua orang yang mendidik jiwa kita dengan sesuatu pengajaran yang baik sebagai guru dan cikgu kita selain yang memang mengajar kita di sekolah, di surau, di university, di radio, penulis buku blah,blah…)

Adakah seorang guru yang pernah mengajar kita dulu, tak perlu lagi kita hormati setelah kita meninggalkan alam persekolahan? Hari ini kita melihat pelajar yang hanya hormat guru dalam pagar sekolah sahaja. Di luar pagar mereka boleh jumpa guru dan buat macam tak kenal aje. Boleh bertingkahlaku yang kurang sopan walaupun dipandang oleh guru hanya kerana mereka di luar kawasan sekolah dan tahu cikgu tak ada apa-apa kuasa untuk melarang atau menegur mereka. Dan amat malang juga ada guru atau cikgu yang hanya berwatak guru dan cikgu dalam pagar sekolah sahaja.

Mulia manusia kerana Allah memuliakannya lalu dia dilihat mulia dimata orang lain. Kalau seseorang itu mempunyai kedudukan, pangkat atau jawatan, merasa dirinya mulia tetapi tidak di muliakan Allah Subhanahuwataala dalam ertikata yang sebenarnya; mungkin akan dihormati orang didepannya sahaja, pada waktu dan ketika lain, dia dicerca, dihina dinista oleh buruk perangai dan tingkahlakunya. Jadi kalau kita ingin dimuliakan dan dipandang mulia, kita jugalah yang harus berusaha dengan akhlak yang mulia agar Allah memuliakan kita.

Adakah kurang wibawa guru hari ini maka dia tidak dihormati dan dimuliakan oleh para pelajar atau terlalu rosakkah pelajar hari ini sehingga mereka tidak tahu menghormati guru-guru mereka. Entahlah. Kita tak tahu mengapa kita membincangkan hal ini hari ni. Tapi kita juga seorang pendidik walau bukan di sekolah lagi, kita melihat pelajar sekolah merokok dan berlonggok di kedai waktu pagi sedangkan ibu bapa mereka pastinya menyangka anak-anak mereka ini berada di sekolah. Seorang sahabat beritahu kita tentang guru-guru yang tidak lagi sanggup menegur pelajar-pelaja begini diluar sekolah. Entahlah. Kita pun tak tahu apa yang harus kita buat….


 


 

No comments:

Post a Comment