Thursday, April 22, 2010

Antara Kenangan dan harapan

Masa itu adalah suatu anugerah yang diberi hanya sekali seumur hidup ini. Kebanyakan masa, manusia tidak sedar bahawa tiada peluang langsung untuk mendapatkan masa yang telah terlepas walaupun hanya sedetik. Bila terfikir macam tu ada banyak sesalan yang akan dirasai namun begitu sesalan ini bukan beerti kesal dengan kesilapan yang berlaku tetapi kesal kerana tidak mengambil peluang kesempatan masa yang ada untuk buat apa yang sepatutnya dibuat (dalam kepala dan mengikut fikiran sendiri…..tentang keuntungan yang diperolehi jika kesempatan itu digunakan dengan sebaik-baiknya.) Sebab itu ada bijak pandai pernah mengatakan

– Opportunity knocks only once-

sebab peluang yang datang selepas itu adalah peluang yang berbeza. Tapi ada orang yang bernasib baik diberi peluang yang sama berkali-kali dalam hidupnya. Bukan bermakna waktu terhenti tapi peluang itu muncul pada masa dan ketika yang berbeza. Masa terus bergerak. Memang hidup kita telah ditakdirkan tapi kadangkala kita terfikir kalau aku rajin belajar sewaktu usia masih muda mungkin sekarang dah dapat PhD, atau kalau aku tak kawin awal sangat dulu mungkin aku dapat menjelajah banyak negara, blab..blab…blab…..

Ada orang menyesal kerana dia pernah ada peluang untuk buat sesuatu perkara tetapi dia tak buat. Contohnya seorang pemandu kereta terserempak dengan lori gula yang terbalik sehingga gula bertaburan diatas jalanraya…dia tak terfikir nak ambik gula tu sebab merasa tak patut "menangguk di air yang keruh". Bila sampai rumah dia dapat tahu, gula tu memang akan dibuang sahaja walaupun terdapat bungkusan yang masih elok kerana pihak yang membersihkan jalan tak akan tolong kutip!!! Jadi dia rasa menyesal tak ambil gula tu…( ini contoh yang pernah kita lihat) tapi bukan kita ye!

Ada pulak yang menyesal sebab ada peluang buat jahat tapi tak buat, contohnya pernah jumpa seutas rantai emas dan talipon bimbit tercicir, dia pergi serah pada polis yang kebetulan lalu dan polis tu tak tanya apa-apa terus masuk poket dan jalan. Dia kata kalau dia tahu macam tu baik dia saja yang ambil. Ada juga orang yang menyesal kahwin cepat atau lambat, menyesal sebab kahwin pun ada! Ada yang menyesal berkahwin dengan pasangan sedia ada. Dan ada juga orang yang pernah menyesal buat kebaikan! Sedihnya! Menyesal tolong orang tapi lepas tu, budinya tidak dibalas, bahkan di aniayai atau diambil kesempatan pula. Ada yang menyesal memberi sedekah atau hadiah kerana tidak dihargai, atau lepas tu terasa kerugian setelah memberi. Tak ikhlas rupanya…

Segala apa yang berlaku berlaku seiring masa. Yang telah berlaku dalam kehidupan menjadi kenangan…manis ke, pahit ke, payau ke, gembira ke, sedih ke…hanya boleh kita ingat dan kenang. Yang baik kita hargai dan yang tak baik kita cuba lupakan….baik buruk semuanya ada pengajaran yang berharga. Apa yang kita ada sekarang hanya sekarang.

Kita kena pandai memilih untuk menggunakan masa yang kita ada untuk buat apa yang baik untuk kita. Sebenarnya kita mempunyai pilihan dalam hidup ini…itu sunnatullah. Kalau apa yang berlaku bertentangan dengan segala usaha kita…itulah takdir! Apa yang memang telah tertulis dan ALLAH memilih kita untuk diuji dengan ketentuan itu….istimewanya kita!! Dalam kehidupan seharian kita selain urusan kehidupan dengan kerja, kita juga boleh memilih emosi apa yang kita nak guna. BENAR! Kita boleh memilih untuk marah atau tidak, untuk sedih atau gembira, seronok atau bosan…blab,blab,blab….

Kalau sesuatu perkara yang berlaku, kita rasa tak patut dan boleh menaikkan darah kita, kita boleh latih diri kita untuk tidak marah. Tak percaya cubalah!!! Dan untuk hari esok apa yang boleh kita lakukan adalah berdoa…mengharap. Sebab itu doa itu adalah perbuatan yang sangat baik kerana bersamanya datang harapan. Jangan doakan yang buruk untuk orang lain…….doalah yang baik untuk semua selamanya! Dan semoga kita tak sia-siakan masa kita.

No comments:

Post a Comment