Monday, April 19, 2010

Hari terakhir, di manakah kita?

Hari ni kita kita baca kisah seorang lelaki yang mati dan mayatnya ditemui dalam kotak tv. Semasa hidup pekerjaannya adalah mengutip kotak dan menjualnya... begitulah diakhir hayat pun dengan kotak…mati dalam kotak! Dulu kita sering baca kisah kematian yang berkaitan dengan cara hidup seseorang. Seorang penjinak harimau terkemuka, mati di baham harimau peliharaannya, pelumba kereta mati dalam kemalangan jalanraya, penyanyi yang mati ketika menyanyi… dan kita merasa segalanya adalah petunjuk yang amat terang lagi jelas.

Kita membaca Malam Pertama di Alam Kubur (Dr. Aidh Al Qarni) bahawa kematian itu "selalunya" akan datang menjemput kita ketika kita sedang melakukan apa yang biasa kita lakukan…amalan kehidupan seharian kita. Ya, selalunya, bukan setiap masa. Kita pernah kenal orang yang soleh yang kuat amal ibadatnya. Waktu lapangnya setelah bersara ialah menjaga kebun buah-buahannya setiap hari selepas sunat dhuha dan selepas waktu asar; sehingga suatu hari sebelum balik ke rumah dalam pulul 12 tengahari, beliau jatuh di kebunnya lalu meninggal dunia. Tapi kita rasa beruntunglah dia, sebab dia seorag yang warak dan baik, semoga ditempatkan bersama orang yang soleh.

Kita memikirkan apakah yang seharusnya kita lakukan dengan masa sedikit yang kita ada. Nak buat perkara kebaikan atau kejahatan. Kalau ditakdirkan telah sampai masa kita, kita nak mati dalam keadaan macamana agaknya? Tak tahulah kita….semoga kita mati dalam keadaan yang baik…Husnul Khatimah! Kadang-kadang kita teringat manusia yang adakalanya lalai dan lupa bahawa kematian itu pasti…tiada siapa yang dapat menolaknya. Kita pernahjuga tulis entry tentang ini (/2009/07/kehidupan-ilusi-kematian-realiti.html ). Apabila tiba detik dan waktu terakhir kehidupan di alam fana ini, adakah kita akan mati dipembaringan biasa kita atau dalam dakapan kekasih haram, dalam keadaan sedar atau mabuk, dalam keadaan bersih suci atau berhadas? Teringat kita dalam buku yang kita baca itu bagaimana seorang lelaki yang baru berkahwin melayari malam pertama bersama pasangannya kemudian keesokan harinya, dia melalui malam pertama dalam 'dakapan' tanah. Sebab kematian itu tak pernah memaklumkan kehadirannya.

Sebab itu kadang-kadang kita merasa beruntung orang yang ditimpa penyakit sehingga doctor memberitahu kepadanya bahawa masanya tinggal sedikit. Peluangnya untuk hidup tidak berapa lama, itulah perkhabaran yang menyedihkan tetapi hikmahnya orang yang boleh mengagak masa kematiannya seharusnya menggunakan kesempatan yang ada untuk menginsafi kewujudannya di alam yang fana ini jika dia seorang yang bijak. Orang yang bijak walau tidak sakit akan selalu mengingati saat datang ajal…bila maut menjemput. Tapi malang juga bila kita melihat orang yang Allah uji dengan penyakit tetapi tidak melihatnya sebagai peringatan selalin ujian yang mungkin merupakan kafarah dosa, atau meningkatkan keimanannya, atau sebagai anugerah yang akan menjadi pasportnya ke syurga. Tidak akan disentuh api neraka orang yang diuji dengan penyakit yang berat semasa hidupnya (kita pernah baca ni dulu) jika dia sabar dan tabah melaluinya…tapi dengan sifat-sifat dan perangai serta akhlak bersyukur dengan ketentuan Allah. Bukankah kita sering mendengar kisah Nabi ayub a.s. yang diuji dengan kesukaran hidup dan penyakit sehingga tiada apa yang lekat di jasadnya melainkan hati dan lidahnya yang tak lekang dari berzikir dan menyebut nama ALLAH. Setelah bertahun-tahun, beliau akhirnya berdoa kerana bimbang ulat yang ada dibadannya akan memakan hanya dua anggota yang tinggal itu sehingga dia tidak mampu mengingati dan menyebut Allah, lalu ALLAH sembuhkan.

Entahlah, kita hanya mampu berdoa dan berusaha untuk mendapat redha ALLah….semoga kita semua beroleh hidayah petunjuk, hidup dalam keberkatan dan mati dalam husnul khatimah. Amin!

No comments:

Post a Comment