Saturday, April 17, 2010

Lukisan dari hati

Dalam masa sebulan ini kita bertemu hobi seni baru. Memang kita suka melukis tapi sekarang kita syok buat naïve art. Apa yang best cubaan ketiga kita hantar untuk pameran kat galeri Shah Alam. Semalam kawan kita cakap gambar tu keluar dalam suratkabar….fuyoo syok giler acik rasa!!! Kita yang tak baca surat kabar kertas ni (biasanya online je) dengan jayanya membeli suratkabar jam 12 tengahari semalam….hatiku merasa sangat seronok melihat lukisanku disitu….

Tapi sekejap je la…Alhamdulillah walaupun sebenarnya kita tak yakin masa nak hantar (Cuma ada 4 hari je nak siapkan..org lain start awal lebih dari sebulan) maklumlah baru je belajar dua hari terus nak buat satu untuk pameran. Terima kasih pada cikgu yang mengajar dari Kompleks kraftangan dan juga pensyarah di jabatan seni….syukran, syukran, syukran! Seronok buat naïve art sebab tak payah fikir tentang perspektif, ruang, logic ke apa ke….letak aje. Dan kita suka konsep warna yang tak perlu tona-tona…sekata. Tapi yang penting bila orang tengok mereka tahu apa objek yang kita lukis, apa cerita yang kita nak sampaikan….

Teringat cerita dalam lukisan, rasanya lebih mudah memahami lukisan daripada memahami manusia. Ada kalanya kita jadi tak faham lansung apa yang berada dalam kepala seseorang dan apa yang menyebabkan perangai mereka jadi begitu. Rasanya dah kenal lama tapi ada waktu dan ketika manusia boleh berubah seluruhnya menjadi asing, lansung tak kita kenali. Dan orang yang pernah jadi kawan boleh jadi lawan, sahabat jadi musuh, pelindung menjadi pengancam, selamat jadi bahaya dan sebaliknya. Betullah kata pepatah " kalau kita ada seorang kawan yang jahat perangai dan akhlaknya, tak perlu kita mempunyai musuh"! Sebabnya,kawan yang jahat boleh mendatangkan kerosakan yang lebih dahsyat berbanding dengan musuh. Seorang kawan yang berdampingan dengan kita bertahun-tahun lamanya dan tahu banyak perkara tentang kita akan menggunakan segala maklumat itu untuk menjahanamkan hidup kita. Teringat pulak kisah Hitler yang mati bunuh diri…tapi sebenarnya dia telah dikhianati oleh kekasihnya sendiri yang membocorkan rahsia kelemahannya. (dulu kita pernah tulis sajak tentang hitler- memuji tindakannya menanam yahudi beramai-ramai..sebab yahudi lagi jahat daripada hitler!)

So, kita nak jadi kawan macamana agaknya? Kawan yang didoakan para malaikat kerana mengasihi sahabat-sahabatnya dengan ikhlas kerana Allah atau kawan yang masa senang datang, masa susah hilang. Bukan melindungi tapi merosakkan…kadang-kadang dalam tidak sedar. Macamana agaknya orang yang berkawan tetapi selau bercerita keburukan kawannya pada kawan lain….dia sama buruk atau lagi buruk sebab tu dia boleh berkawan dengan orang yang dikutuknya.

Entahlah…tadi nak cerita pasal lukisan dah lain pulak! Apa pun kita janganlah melampau batas dalam melakukan keburukan…Ingatlah bila tiba hari mulut hanya membisu tak mampu bicara…anggota lain menjadi saksi, bagaimana kita nak menafikan segala yang kita dah buat. Semoga Allah mengampuni dosa kita semua dan segala kelemahan kita dan memberi kita hidayah dan petunjuk untuk kita meningkatkan iman dan takwa kepadaNYA. Amin!


 

No comments:

Post a Comment