Tuesday, April 13, 2010

Eee panasnya!

Cuaca di Kuala Lumpur kebelakangan ni sangat panas. Sesekali hujan dengan angin dan rebut petir. Kita memang suka hujan dari dulu lagi. Masa kita kecil, mandi hujan adalah hobi setiap kali hujan lebat. Tapi itu dulu masa duduk di pekan kecil jauh daripada pencemaran. Sekarang kita dah tua, tak akan buat kerja macam tu lagi…rasanya! Keadaan suhu yang panas ini adalah ujian sebenarnya apabila alat pendingin hawa rosak sudah hampir dua minggu…belum dibaiki…tiada peruntukan agaknya…wallahualam.

Kawan-kawan yang dulu kita selalu dengar merungut kalau hujan sebelah petang masa nak balik kerja, sekarang pun mengharap agar hujan turun supaya cuaca menjadi lebih sejuk. Kita bawak dua kipas, satu atas meja, satu bawah meja. Sebab kita malas nak mengharap kipas dalam jabatan yang suka berjalan dari satu tempat ke tempt yang lain.

Melihat suasana kosong jabatan sebab keadaan yang panas hati kita tertanya bagaimana agaknya melalui hari bila matahari berada hanya sejengkal di atas kepala. Sekarang boleh lagi pindah tumpang perpustakaan, pergi bilik rehat, tumpang jabatan lain, bawak kipas sendiri… nanti kat sana nak bawak apa ye? Boleh ke bawak payung, topi, kipas, pendingin hawa….macamana ye…bila ada yang peluhnya membanjiri sehingga ke telinga, ada yang kat lutut, ada kat buku lali…

Kita jadi tak berani nak merungut sangat tentang kepanasan ini. Kita pun tak tahu bagaimana kita akan melalui semua tu nanti…hanya mengharap kasih sayang ALLAH agar kita dapat melalui dengan mudah dan doa kita untuk semua.

No comments:

Post a Comment