Sunday, May 16, 2010

Apakah sukatan pelajaran kita hari ini?

Hari ni Hari Guru… terkenang cikgu-cikgu kita dulu! Cikgu semua di mana jua anda berada, semoga rahmat Allah bersama kalian. Dan kita membayangkan cikgu-cikgu kita yang telah mendahului dan meninggalkan alam fana ini, apakah perasaan mereka jika mereka tahu apa yang berlaku di bumi ganyut ni…masih mampu mempersona dan memperdaya manusia.

Melihat apa yang berlaku di Negara yang tercinta ini, adakala kita terasa-rasa bahawa akan ada musibah besar melanda….kita jadi sangat takut. Lihatlah apa yang berlaku hari ini. Jenayah lebih dahsyat dari jahiliyah berleluasa. Kalau dulu hanya bapa pergi menanam dan menguburkan anak perempuan, kini ibu yang melahirkan sendiri sanggup membunuh anak-anak. Suami dan bapa yang sepatutnya melindung dan menaungi menjadi perosak, pembunuh dan sangat zalim, mengancam dan mencederakan isteri dan anak-anak. Pemimpin yang sepatutnya memimpin rakyat untuk kemakmuran Negara dunia dan akhirat…macam menggali lubang jalan pintas ke neraka….

Entah, kita jadi keliru tapi lebih banyak ngeri. Orang yang sebenarnya berbuat kejahatan meletakkan kesalahan yang dilakukan kepada mangsa kejahatan, orang yang dianiayainya….berterusan dizalimi tanpa sedikit pun rasa kesal atau takut akan balasan Tuhan. Dimana perginya kemanusiaan dan apakah telah hilang punca kebanyakkan manusia sehingga mereka lupa tanggungjawab sebenar mereka dan tugas utama wujud kita di dunia.

Ada cikgu yang kita jumpa merasa sangat rendah hati/diri kerana mereka menjadi guru. "Saya cikgu je!" Aik, malu sungguh dia dengan pekerjaan yang sangat mulia. Manakala para artis dengan bangga mendedah sana, mendedah sini, bergambar menjolok mata, berpeleseran, berpegangan tangan, berpelukan tanpa ikatan untuk jadi tontonan. ??????? Tak ada kata kita nak luahkan. Penilaian masyarakat tentang status pekerjaan.

Dan lelaki hari ini banyak kembali kepada pandangan zaman jahiliyah…perempuan tak perlu dihormati, tak perlu layanan istimewa, tak perlu itu tak perlu ini dan wanita moden berperangai seperti wanita jahiliyah… malas nak digambarkan!!! Kita menasihati diri sendiri!!! Mengapa kehidupan kita terlalu benar berkisar dengan keseronokan sementara ini? Banyak benar bayi yang dibuang, banyak sangat mengandung luar nikah, banyak sungguh rumahtangga berantakan, pembunuhan, penipuan, dosa dan maksiat merata-rata… masyarakat seumpama masyarakat sodum yang diterbalikkan buminya membina daerah di mana-mana...kita sengaja pendekkan usia dunia…kita mengharap kiamat berlaku cepat…wallahualam…kita takut!!! Dan sekarang kita berani mengubah hukum dan menghalalkan yang jelas benar haram, yang terang nyata keburukannya, yang hanya membawa kepada bencana…

No comments:

Post a Comment