Tuesday, May 25, 2010

Semoga kita tak tersesat

Hari ni kita pergi mesyuarat kat cyberjaya. Selalu lalu dari luar kalau menghala ke morib atau klia tapi tak pernah masuk. Jadinya kita pun berpusing-pusing mencari lokasi mesyuarat. Dalam berpusing-pusing tu, kita juga mengagumi keadaan Bandar kat situ…..menarik perhatian kita. Ada papan tanda Cyber 4, Cyber 5, Cyber 6,….dan bermacam lah! Menarik!!!

Lalu kita terfikir juga lah, beginilah kehidupan, kalau setakat ada alamat tapi tak pernah pergi kesuatu tempat tu,kemungkinan untuk sesat memang sentiasa ada. Apatah lagi kalau tak ada alamat dan tak pernah pergi. Jadi semasa dalam perjalanan tu, ada bangunan yang menarik kita boleh jadi alfa,ada orang menarik kita boleh jadi leka….sebab kita sedang tercari-cari. Bahaya sungguh kalau berjalan dan mencari tanpa alamat sebenar tujuan kita.

Kalau kita kaitkan dengan keadaan hidup sekarang, kita bayangkan orang yang tidak mempunyai matlamat dalam kehidupannya, main ikut sahaja. Orang sekolah, dia pun sekolah, orang ambik peperiksaan, dia pun ambik jugak, orang kerja dia pun kerja, orang kahwin dia pun kahwin. Macam mengarut je. Tapi kita temui ramai orang begini dalam hidup kita. ada pelajar sekolah yang sudah dapat keputusan peperiksaan spm tapi tak tahu nak jadi apa. Keputusan agak baik tapi tak pasti apakah bidang yang nak diceburinya. Jadi isi boraang pun atas nasihat orang lain. Ada kawan yang bekerja dengan kita kata dia tak fikir apa pun hanya buat apa yang dia patut buat, dulu tak pernah ada cita-cita tertentu…… tak kisah. Dan ada yang kahwin sebab semua orang kahwin, keinginan ada….duit ada….kahwin je la….

Tak kisah lah juga semua tu….sebab ada orang yang setelah dewasa dan matang, mereka sedar bahawa kehidupan bermatlamat adalah lebih mudah berbanding kehidupan yang ikut hari aje. Ramai yang akhirnya mengubah juga cara berfikir mereka dan mula membuat apa yang terbaik untuk diri mereka dan juga keluarga, dunia dan kehidupan seterusnya. Namun malangnya ada juga orang yang telah lama hidup, masih juga tidak berubah, tiada matlamat bahkan merasa bahawa hidup hanya sekali dan singkat sahaja….jadi buat apa sahaja janji bahagia. Soal matlamat hanyalah bersifat keseronokan dan kebahagiaan semasa sahaja…..yang lain tu….tak perlulah fikirkan

Akhirnya hari ini kita melihat masyarakat yang tiada kekuatan menghadapi walau hanya sedikit ujian hidup. Suami isteri terjun bangunan setelah bunuh anak sendiri, suami bunuh diri sebab isteri minta cerai, teman lelaki bunuh kekasih kerana cemburu, suami bunuh isteri berbual dengan lelaki lain dalam talipon, anak bunuh bapa dan datok…….macam-macam. Itu belum lagi perkara yang macam hidup biasa…..hubungan sulit pasangan berkahwin dengan lelaki dan perempuan lain, anak luar nikah, buang anak!!! Aduhai apa nak jadi dengan kita. Orang yang dilantik sebagai pemimpin tidak memimpin, tidak menunjukkan contoh yang baik, cikgu yang sepatutnya mendidik yang baik, menunjukkan contoh yang buruk, ibu bapa yang seharusnya melindungi jadi pengancam paling bahaya….entahlah banyak sangat ironi dalam kehidupan kita.

Jom la kita fikirkan!!!!

No comments:

Post a Comment