Wednesday, February 3, 2010

Sekadar Menulis

Hari ni kita kat Genting Highlands lagi sampai esok. Semalam kita datang sini petang. Lepas tu kita dapat bilik tingkat bawah, Alhamdulillah, tak payah panjat tangga. Kita pun malas nak memanjat. Bila kita sampai, kita tak adalah pergi tengok tandas, terus je kemas barang-barang lepas tu baring tunggu makan malam pukul 7. Yang tak syok, bila pukul 6.30 kita pun pergi la tengok tandas, alamak, malasla nak kita ceritakan. Alkisahnya, kita pun pergi kat kaunter depan nak mintak tukar bilik. Tetapi bilik yang baru, tandas nya tiada masalah, lampu dan tv pulak tak cukup sifat. Hu huh u…ujian untuk jam pertama di sini. Tak apalah, kita balik semula ke bilik pertama. Nasib baik, sebelah luar pintu kita ada tandas untuk tetamu, jadi kita guna yang itu saja. Hanya untuk sehari saja lagi. Cobaan….
Lepas tu, kita pergi ke dewan makan. Berkenalan dengan beberapa orang peserta kursus yang lain dan juga peserta kursus-kursus lain. Apapun, dalam berkenalan dan berbual kita melihat sesuatu yang kurang kita senangi. Kita melihat ke dalam diri, adakah kita pun macam tu juga.
Apa ya yang kita nak gambarkan? Bila kita naik ke satu tingkatan yang lebih tinggi! Contohnya, kalau dulu kerani, sekarang dah naik pangkat jadi penolong pengurus, dari guru biasa jadi guru besar, dari pensyarah jadi pengarah, dari pelajar jadi pengajar…..dan lain-lain yang seumpama dengannya. Kita duduk dan mendengar bagaimana sibuknya tugas baru dan bagaimana tugas itu memerlukan komitmen yang tinggi. Selepas itu kita juga mendengar bagaimana orang yang berpangkat menilai orang-orang bawahan yang suatu ketika dulu mungkin merupakan rakan sekerja…setaraf dan sewaktu dengannya.
Kita tidak menolak bahawa dengan pangkat kita juga mendapat tanggungjawab yang lebih. Kali ini kita melihat dan mendengar seseorang yang telah berjay a meningkatkan tahap pengajian dan berubah jawatan dan pangkat bercakap tentang orang-orang yang berada di tahap lamanya dulu. Namun begitu dalam mendengar celotehnya kita memikirkan adakah kita juga begitu? Hanya kerana kedudukan yang lebih baik sekarang, adakah itu bermakna kita adalah insan yang lebih baik daripada dahulu? Apakah ukuran yang kita guna untuk menilai kedudukan kita sebagai insan bukan sebagai ketua jabatan atau pangkat tertentu. Adakah jawatan baru memberi kita hak untuk mengutuk dan merendahkan orang yang belum naik? Kita tertanya-tanya.
Teringat pulak kita tentang anak yang dah berubah status anak menjadi ibu bapa. Adakah dengan menjadi ibu bapa kita setaraf dengan ibu bapa kita? Sudah tentu tidak! Ibu bapa walau siapa dan di mana mereka tetap mempunyai kedudukan yang tinggi. Bolehkah anak-anak yang dah menjadi ibu bapa mengutuk ibu ayah mereka…..Kita minta maaf kerana cakap macam ni, tapi kita rasa malu membaca kisah ibu bapa menyaman anak yang berpelajaran tinggi dan berjawatan pensyarah…..hu hu hu….kita malu ….. jangan lupa kita pun ada anak! Lepas tu bukankah kita juga menurunkan imu sekaligus mendidik…. Macamana kalau kita tak aplikasikan ilmu yang kita ada….bukan ilmu tu…hanya pengetahuan saja…
Apa pun balik pada apa yang kita dengar…. Apabila seseorang telah diberi latihan dan amanah untuk mendidik dan menyampaikan maklumat kepada orang lain, patutkah kita memandang rendah kepada orang-orang yang akan kita sampaikan pengetahuan itu? Kerana kita tahu kita sampaikan dan tidak semestinya mereka yang datang itu kurang ilmunya hanya kerana mereka menjadi peserta dalam kursus kita. Mengapa kita mesti membuat andaian bahawa kita akan berhadapan dengan masalah sebelum kita mula pun. Kita tak nafikan kemungkinan masalah akan timbul, tetapi patutkah kita berprasangka buruk? Entahlah. Mungkin orang yang bercakap mempunyai pengalaman lampau tapi bila kita tanya berapa lama dah dia dalam bidang sekarang katanya setahun setengah. Mungkin dia masih baru dan masih sedang menghayati….peningkatannya…entahlah. Mungkin kalau dah lama nanti, dia akan berfikiran lain pula.
Apapun kita tak baik menilai orang. Kita cuma memikirkan adakah kita juga seperti itu. Merasa diri sendiri lebih baik daripda orang lain, merasa orang lain banyak kekurangan, melihat orang lain kurang pandai, kurang sabar, kurang rajin….wallahualam. Kita bimbang jika perasaan begitu wujud kita sebenarnya sombong dan riyak. Betul kah penilaian yang kita buat terhadap diri sendiri dan betul kah penilaian yang kita buat terhadap orang lain?
Semoga kita menilai semula ibadah kita, keikhlasan kita, kejujuran kita, tanggungjawab kita dan segala amanah kita pada ALLAH dan pada semua….. jika tak sempurna adakah meningkat lebih baik dari dulu!

No comments:

Post a Comment