Saturday, February 6, 2010

Nak buat apa lagi?

Membaca lepas membaca. Penat baca buku baca surat khabar. Penat baca surat khabar baca email, habis baca email baca blog. Apa yang kita dapat dari semua bahan bacaan tu? Adakah semuanya ilmu. Rasanya tak juga. Yang pasti semuanya maklumat. Ada yang menambah pengetahuan, boleh pakai, boleh amalkan...jadi ilmu yang berguna. Ada yang memberi kesedaran, jadi ikhtibar, jadi pedoman, boleh fikirkan....ilmu juga. Ada yang tak pasti kedudukannya, ada logik tapi diragui, macam fakta tapi tak pasti....simpan dulu. Ada yang memang terang jelas mengarut....lupakan saja.

Apa yang pasti setiap hari kita di hidangkan dengan berbagai isu dan tajuk untuk dibaca (bagi yang membaca la), tetapi bagaimana kita membuat pemilihan yang mana kita nak aplikasi dan yang mana kita nak biarkan sahaja. Terpulang juga kepada individu. Dan bahan bacaan memang banyak bagi yang suka membaca. Tapi lebih ramai yang tak suka membaca...kalau tengok statistik rakyat malaysia yang membaca...tak sampai satu buku setahun. Apapun, kita melihat bagaimana melalui bahan bacaan manusia boleh dipengaruhi. Berbagai propaganda disebarkan melalui bahan bercetak...penulisan yang disebarkan dalam bentuk buku, risalah, akhbar dan sebagainya. Nak tahu cerita kena baca kan? Dah baca ramai yang percaya. Tapi sebagai orang yang berilmu, wajar kita siasat dulu kebenaran cerita atau maklumat yang kita baca. Kalau orang Islam, memang Rasulullah s.a.w. pesan supaya kita pastikan darimana datang berita, siapa yang menyampaikannya supaya kita tidak tersilap dalam membuat tindakan.

Dan bagi yang menulis, berbagai pendekatan dan kaedah penulisan yang digunapakai mengikut tujuan penulis la. Selalunya kita (diri sendiri la ni) akan mencari bahan bacaan tentang sesuatu yang kita dengar dari orang lain tentang sesuatu isu. Kita baca sendiri, kita selalu mencari. Adakala penulisan sangat berkesan kita menjadi segera terpengaruh dan percaya...bahaya sebenarnya. Ada penulis menulis dengan gaya tersendiri, sebab itulah cara yang dia tahu guna (macam kita la tu), ada yang sangat mahir boleh guna berbagai kaedah dalam penulisan, ada yang mengambil tulisan orang lain dan mengulasnya dengan baik sekali, ada yang tulis dan mencari kesalahan penulisan orang lain...ada yang tak pernah tulis apa-apa tapi hanya komen sahaja setiap ada yang dibaca.

Itu juga ciri-ciri tersendiri sebab manusia ini berbeza wataknya. Kita suka dengar radio secara pasif... tak pernah talipon untuk berkongsi pendapat bukan sebab tak ada pendapat tapi sebab kita suka dengar pendapat orang. Walau kita tak setuju semua tapi kita suka mendengar. Kita baca macam-macam pun kita jarang komen melainkan ada hari-hari tertentu yang kita pun tak faham kenapa kita perlu komen. Tapi maksud kita sebenarnya adalah teruslah membaca sebab membaca itu adalah satu cara yang paling mudah untuk memastikan otak kita sentiasa berfikir. Pilihlah bahan bacaan yang baik. Komik pun apa salahnya kalau mesej baik. (Tapi awas ya, kita buat kajian dulu tentang minat remaja membaca komik/novel grafik dan yang seumpama dengannya....ada banyak bahan bacaan sebegini yang merosakkan! Ada banyak bahan lucah dan yang memang tidak wajar menjadi bahan bacaan pun! Dan bahan bacaan begini dijual banyak kedai kat malaysia ni! Tak percaya pergi la belek!)

Membaca juga merupakan satu cara menangani tekanan. Buku tak pandai berleter, tak bosan tengok kita (kita je yang bosan baca lama-lama), teman yang tak akan tinggalkan kita melainkan kita tinggalkan dia. Biasakanlah anak dan ahli keluarga kita membaca. Tapi jangan biarkan membaca dalam tandas. Tak bagus dan bukan adab yang baik. Tandas pun bukan tempat yang sesuai duduk lama-lama. Cari la buku yang dapat mendidik jiwa.

Mengapa kita tulis pasal membaca ye...sebab ada orang komen, kereta kita banyak buku, rumah kita banyak buku, kita asyik beli buku. Sebenarnya, kita tak pandai-pandai lagi sebab tu kita kena terus baca. Kita nak buat apa lagi kalau ada masa terluang. Tunggu kawan dalam kereta pun boleh membaca kan. Dan kita bosan juga baca buku, jadi kita baca la yang lain pulak. Dan kalau sampai masa kita pergi tinggalkan dunia membaca kita, buku jugalah harta yang kita tinggalkan untuk yang tinggal jika mereka suka nak baca. Kalau tak bagila kat sapa-sapa yang suka. Dah mati kita tak kisah.

Dan kepada semua yang mendidik jiwa kita dari apa yang kita baca, semoga ALLAH mengampuni dan merahmati anda semua....guru-guru kita tak kira apapun matapelajarannya!

No comments:

Post a Comment