Sunday, February 7, 2010

Buntu memikirkan!

Hari ni kita baca surat khabar hujung minggu. Macam-macam cerita. Kisah seorang usahawan menjadi miskin kerana ikut nafsu. Bayi kecil mati dipercayai diliwat. Lelaki gay diiktiraf sebagai imam di Amerika sebab dia muslim. Isu artis tiada hak peribadi – di sebar gambar berbaju mandi masa bulan madu, komen artis lain tentang isu saman-menyaman, kisah menantu tertekan dengan mak mertua, kisah anak dalam dilema bila isteri tak suka mertua....macam-macam! Banyak sungguh masalah dalam dunia ni. Masalah sendiri pun, hanya ALLAH saja yang tahu, bila baca akhbar, manakah berita yang dapat memberi ketenangan. Isu gaji polis naik, alhamdulillah, semoga tiada lagi rasuah dan pecah amanah. Tengok gambar pemimpin ketawa bermain congkak, alangkah bahagianya dia, alhamdulillah.

Apa yang kita sedang hadapi dan lalui dalam kehidupan semasa adalah sangat getir dan mencabar. Bagaimana di Malaysia, gadis-gadis melayu remaja menjaja diri mencari sugar daddy, tak kisah siapa, yang penting ada duit, semua boleh jadi. Baca kisah luar negara pun, nauzubillah...mengerikan. Bagaimana agaknya perasaan penjenayah yang meliwat bayi kecil yang tak boleh mengelak atau membela diri? Apakah yang terbayang dihati seorang ibu yang melihat suami mati ditikam anak sendiri...apa trauma dia ye? Dari sudut mana kita nak ulas segala masalah yang ada dalam masyarakat kita hari ini. Dari sudut sosial, agama, politik, kesihatan, ekonomi, apa ye? Sebab kita boleh melihatnya dari semua sudut.

Dan apa yang kita sebagai ahli masyarakat dapat lakukan kerana setiap sesuatu ini menpunyai impak kepada kehidupan kita, banyak atau sedikit. Mungkin hari ini kita baca kisah orang lain, siapa tahu esok orang lain membaca tentang kita. Kita dulu selalu baca ruangan di selah-celah kehidupan dan kadangkala merasa macam tak logik aje cerita tu. Tapi akhirnya kita melalui apa yang orang lain lalui dan pengalaman mereka menjadi pengalaman dan mimpi ngeri kita juga. Kita selalu merasa orang yang ditipu oleh macam-macam skim tak cerdik, mudah terpedaya, kita pun akhirnya menjadi salah seorang dari mereka. Tak cerdik juga kita, rupanya.

Inilah kenyataan dunia akhir zaman. Bila maksiat bermaharalela, bila maruah tiada nilai, bila orang hanya memandang sahaja segala perbuatan mungkar tanpa ada sedikit usaha untuk mencegah atau menegur. Tapi adakah kerana kita menerima hakikat dunia akhir zaman memang begitu kita hanya sekadar memandang dan menerima sahaja? Bukankah Rasulullah s.a.w. pernah berpesan supaya memanfaatkan setiap waktu yang kita ada sehingga kita menanam juga benih terakhir yang kita ada walaupun dunia sedang kiamat.

Adakah cukup dengan kita berdoa kerana doa itu senjata mukmin. Bagaimana agaknya kita nak menangani segala kebejatan masyarakat kini? Adakah kita yakin akan terselamat sekiranya ALLAH datangkan malapetaka alam untuk menghukum kaum yang keterlaluan hanya kerana kita ke masjid lima kali sehari, berpuasa di bulan Ramadan, membayar zakat, menunaikan haji setelah kita beriman? Apakah akan ada kapal bahtera seumpama kapal Nabi Nuh a.s. atau Malaikat datang membawa kita keluar dari rejaman batu dari langit seperti kaum Nabi Lut a.s.? Rasul kita s.a.w. tak pernah berpesan yang begitu kan? Jadi tak adalah tu. Marilah kita sama-sama fikirkan. Apa misi kita selepas ni! Wallahualam!

No comments:

Post a Comment