Thursday, February 11, 2010

Mencari rusuk?

Tadi masa nak keluar kita nampak tajuk untuk rancangan halaqah minggu ni. Tentang suri idaman hati. Lepas tu kita ternampak perkataan tulang rusuk siapa. Dalam hati kita terfikir tentang kejadian manusia. Bagaimana Adam diciptakan dari tanah. Dan Hawa diciptakan daripada tulang rusuk Nabi Adam a.s. Perempuan pertama diciptakan daripada tulang rusuk Adam a.s. untuk menjadi pendamping dan teman menghibur hati dan menghilangkan kesunyian.
Lepas tu kita terbayang rupabentuk tulang rusuk. Teringat lagu…“tercipta engkau dari rusuk lelaki, bukan dari kaki untuk di alasi…..”
Kita pun mula lah terfikir macam-macam fikiran logic manusia yang tak logic. Agaknya lelaki yang ada ramai isteri, dari rusuk dia Allah jadikan lebih dari seorang perempuan. Dan bagi lelaki yang berkahwin dan kemudian bercerai, agaknya tersalah pasang rusuk. Macam spare parts kereta kalau salah pasang, kereta tu akan mengalami banyak masalah, lama-lama kena buang spare part tu lepas tu, ganti spare part lain yang boleh ngam dan sesuai sampai mati kot.
Lepas tu masa kita baca tentang anatomi tulang rusuk, betul ke tulang rusuk lelaki kurang satu? Tak ada pulak bukti saintifik . kita semua ada 12 pasang tulang rusuk. Tak adalah pulak kita jumpa maklumat saintifik yang mengatakan bahawa bilangan tulang rusuk lelaki kurang satu berbanding bilangan rusuk perempuan. Bukankah Tuhan yang Maha Hebat telah mencipta Adam daripada tiada kepada ada, rasanya bukan susah nak cipta seorang lagi manusia dengan bilangan tulang rusuk yang sama dengan apa yang dimiliki oleh manusia lelaki.
Lepas tu kita jumpa la beberapa rencana yang ditulis oleh lelaki (agaknya) dengan soalan siapakah tulang rusuk ku? Kita baca, menarik juga. Mungkin yang perempuan pulak boleh tanya siapakah tuan punya rusuk, diriku ini. He he he….lawak la pulak bunyinya. Tapi mungkinlah ada kebenarannya.
Kalau lihat kepada anatomi dan fungsi tulang rusuk dalam badan manusia… banyak dan sangat penting. Dalam lengkongan tulang rusuk manusia ini terletak paru-paru yang sangat penting untuk system pernafasan manusia. Tulang rusuk boleh mengembang dan menguncup mengikut keperluan paru-paru untuk berkembang. Macam-macam la fungsi lain yang berkaitan… malas nak taip.
Apapun kalau kita balik pada lagu yang atas tadi ada lirik ….“tapi dekat dibahu untuk dilindung, dekat jua dihati untuk dikasihi, engkaulah wanita hiasan duniawi. Mana mungkin lahir bayangan yang lurus elok, jika datangnya dari kayu yang bengkok, begitulah peribadi yang dibentuk….”
Entahlah. Apa pun memang menjadi idaman semua orang untuk mendapat pasangan hidup yang sesuai dapat bahagia dan membahagiakan… tak apalah kita tunggu dan dengar apa kata ustaz-ustaz tu nanti, insyaallah! Dan bagi yang masih mencari dan belum berjumpa tulang rusuknya atau mencari tuan punya rusuk….percayalah bahawa pasti ada hikmahnya mengapa belum juga di temui. Teringatla lagu lain pulak….Havent met you yet!

No comments:

Post a Comment