Wednesday, July 22, 2009

sebab kita penat aje...

Pernah tak terfikir apa akan jadi esok? Hidup ke mati ke, sihat ke sakit ke, ketawa ke menangis ke? Entah ye! Rasanya kita selalu fikir tentang esok bila kita ada sesuatu yang perlu kita buat, ada meeting, laporan kena hantar, deadline untuk sesuatu tugasan, appointment doktor, tapi kita tak pernah fikir samada esok kita akan bahagia atau bersedih, atau esok kita bangun ke tidak. Tentang mati, memang selalu terfikir terutamanya kalau nak buat sesuatu yang mungkin berbeza akibatnya, atau bila terfikir tentang anak yang belum dapat menjaga diri sendiri, kalau kita mati bagaimana dia?

Kadang-kadang kita menangis memikir perkara yang belum berlaku dan mungkin tidak akan berlaku tetapi sepanjang hidup kita ini banyak sangat perkara yang kita tak pernah impi atau jangka telah berlaku kepada kita. Sekarang kita selalu memikir benda-benda yang kita tak nak fikir tapi selalu terfiir juga. Mungkin sebab kita sendiri. Kita kurang tengok tv sebab kita selective dengan apa yang kita tengok, dan tak banyak pun yang kita nak tengok. Kita memang sentiasa pasang radio tapi bukan semuanya kita dengar, kita banyak membaca tapi tak semuanya kita ingat. Sekarang kita sakit kepala tapi kita tak suka nak baring atau tidor, membaca seperti berat sangat sebab kepala sakit.

So, kita melalutla ni. Dulu kita pernah melalui fasa kesedihan yang kita rasa macam tiada hujungnya tapi akhirnya ia berakhir dan sebelumnya kita melalui kehidupan yang kita rasa untuk selamanya tapi ia terhenti jua. Dan sekarang kita tertanya-tanya apakah kita akan terus begini atau akan berubah. Bukanlah maksudnya kita menyesali kehidupan atau merasa kecewa dengan apa yang kita ada, Cuma kita wonder!? Kita pernah rasa kita tak akan dapat melupakan tapi akhirnya kita boleh lupa, perasaan pun berubah. Dulu kita pernah rasa kasih hingga kita rasa tak akan mampu menghilangkannya tapi ia hilang sehingga kita tak rasa apa-apa lagi bila mendengar berita-berita tentang orang yang pernah kita kasihi. Ganjilkan bercakap tentang benda-benda yang wujud tapi tak kelihatan.

Apa yang kita boleh katakan ialah – ye, kita meyakini Allah ada perancangan untuk kita, Dia tak akan menzalimi kita, Dia Maha Berkuasa atas segala dan kita memang pasrah, berserah sepenuh kepadanya. Dan bila saat kita rasa tertekan, rasa penat, kita tahu Tuhan sedang menguji kita... mungkin esok Dia nak bagi kita ria dan bahagia. Mungkin Dia nak beri kekuatan yang luarbiasa untuk kita esok dengan sedikit lemah hari ini. Esok mungkin ada rezeki yang banyak menanti kita dengan sedikit kesempitan hari ini. Dan mungkin kita akan tertawa dalam ramai hanya dengan singkat sahaja sendiri kita hari ni. Tak boleh nak merungut kan! Dan bila kita fikir semula, sememangnya untuk apa yang telah kita lalui dulu, Allah telah sediakan kita untuk melaluinya. Kenapalah kita nak risau fikirkan esok ye! Lemahnya iman kita.......

No comments:

Post a Comment