Sunday, March 29, 2009

Ocean Deep!

Hari ni terjumpa artikel-artikel lama yang sangat bermakna walaupun bukan itu yang dicari. Mungkin ada sebabnya terjumpa. Salah satunya adalah tentang Pesanan Luqman Al-Hakim. Dulu ayah selalu quote Luqman Al-Hakim kalau memberi nasihat.

Antara nasihat-nasihat Luqman Al-Hakim, saya pilih empat ni;

-Sesiapa yang melihat keaiban diri sendiri, dia tidak akan peduli keaiban orang lain.
-Sesiapa yang tidak mengenakan pakaian takwa, dia tidak akan ditutupi dengan suatu apapun.
-Sesiapa yang tidak tahu tempat letak kakinya(berjalan), dia akan berjalan penuh penyesalan
-Sesiapa yang biasa dengan kejahilan, dia akan meninggalkan keadilan.

Tak tahulah kenapa saya pilih yang empat ni, banyak lagi yang lain. Mungkin saya melihat contoh yang banyak di sekeliling kehidupan hari ni – reflective of these four.
Dan memanglah, ringkas dan pendek saja setiap satu tapi kalau kita kaji dan cuba memahami apa yang disampaikan.... jauh dan mendalam.

Kemudian nampak pulak satu lagi keratan dari satu komik tempatan (Ujang) ada lukisan kartun tapi mesejnya masya-Allah hebat! Tajuknya “Ajakan mana perlu dituruti”.

-Barangsiapa yang menuruti ajakan iblis maka akan hilanglah agamanya.
-Barangsiapa yang menuruti ajakan nafsu maka akan hilanglah jiwanya.
-Barangsiapa yang menuruti ajakan keinginan maka akan hilanglah akalnya.
-Barangsiapa yang menuruti ajakan dunia maka akan hilanglah akhiratnya.
-Barangsiapa yang menuruti ajakan anggota tubuhnya maka akan hilanglah syurganya.
-Dan barangsiapa yang menuruti ajakan Allah SWT maka akan hilanglah keburukan
daripadanya dan mendapat seluruh kebaikan.


Kalau diteliti mungkin penulisnya mengambil dari pesanan Luqman Al-Hakim dan Hadis Rasulullah s.a.w. Apa pun kita cubalah renung-renungkan.


Semoga dapat mencontohi kebijaksanaan Sang Pipit ketika Nabi Ibrahim a.s. sedang dibakar oleh Namrud yang zalim. Dan andainya ilmu yang di miliki oleh Nabi Musa a.s. dan Nabi Khidir a.s dan seluruh dunia hanyalah ibarat air yang diteguk Sang Pipit, agak-agaknya ada tak semolekul wap air pada diri kita? Sang Pipit lebih glamour, namanya di sebut dalam kitab.

2 comments:

  1. salam kak...wahhhhh...ade nasyid blog ni skang...hehhehehe tahniah....naper tak post gambor2 lain wat pengubat rindu nie?...asyik nengok self potrait akak jer....letak lah gambao dept...gambar pasu bunga tepi tangga pun jadi le....hehhehe

    ReplyDelete
  2. assalmualaikum! Any upgrading you see not my work. Not IT savvy laa.... one good soul has been greatly kind to me. tapi you knowla akak ni simple je... i dont want anything so elaborated. Nanti l learn how to add ye apa2 yang patut.

    ReplyDelete