Thursday, March 4, 2010

Senyum 227

Kita dah kumpul banyak juga maklumat tentang anjing. Tentang cacing pita yang terdapat pada anjing, tentang bacteria yang terdapat dalam air liur anjing…memang bahaya pada kesihatan. Lepas tu ada kawan kita bercakap tentang jilatan anjing boleh menyembuhkan luka. Kita pun cari lagi tapi tiada bukti saintifik yang kita jumpa hanya kisah-kisah legenda dan kepercayaan. Malahan ramai doctor yang menasihati supaya gunakan cara yang lebih baik daripada membenarkan luka anda dijilat anjing iaitu dengan ubat cuci dan plaster. Okay..kita rasa boleh juga kita jawab dari sudut sains dan kesihatan.
Sekarang kita nak cerita tentang senyuman. Pagi tadi kita dengar Ustaz Badlishah bercakap tentang “Hipokrit”. Ustaz Badli cakap tentang sesuatu yang sangat menrik perhatian kita iaitu senyuman 227. Bahawa senyuman yang ikhlas tu tarik 2sm ke kanan dan 2sm ke kiri selama sekurangnya 7 saat. Kita rasa seronok dengar sebab kita kongsi pendapat dan kebenaran dalam ‘teori ‘227 ni. Tujuh saat bukannnya lama sangat! Tapi sempat sampai ke hati dan jatuh juga ke hati. Ada orang yang kita kenal senyum dengan mulut yang sangat rapat, tak sama panjang sisi dan hanya satu saat sahaja.
Kita rasa kalau tak ikhlas nak senyum lebih baik jangan senyum. Tapi susah ke nak senyum? Mungkin ada orang yang memerlukan banyak tenaga untuk menarik otot pipi dan bibir untuk senyum. Kita pun bukan baik sangat… ada masa kita pun senyum macam tak ikhlas je… hipokrit! Semoga kita semua insaf dan tak buat perangai munafik macam ni kan!!!
Apapun marilah kita berusaha untuk sekurang-kurangnya bersedekah dengan senyuman yang ikhlas dari hati kalau tidak dengan wang ringgit dan harta benda!

No comments:

Post a Comment