Thursday, March 11, 2010

Yang belum Patut kawin, yang patut kawin!

Semalam balik dari 'briskwalking' dengan kawan-kawan, on the way ke pejabat, kita terdengar perbincangan di radio IKIM tentang perkahwinan yang melibatkan pengantin perempuan yang masih agak kecil, kita tak tahu apa cerita. Bila dah free tengahari kita pun mencarilah berita online, jumpa lah isu bapak menikahkan anak ni. Macam-macam hal pulak. Lepas tu kita rasa sedih apabila ramainya orang begitu mudah terpedaya kerana begitu mudah percaya. Kalau nak belajar agama dan mengamalkannya mengapa tidak ikut saja aliran sedia ada kat masjid dan surau yang memang di iktiraf ajarannya oleh pihak berwajib. Mengapalah nak ikut jemaah sana, jemaah sini yang belum pasti, kalau memang kita kurang ilmu. Lepas tu sedih juga sebab orang yang mengambil kesempatan atas kepercayaan akibat kejahilan orang lain. Ada ke nak kawin isteri yang keempat, umurnya 10-11 tahun, sunah Nabi Muhammad s.a.w. konon! 1400 tahun dulu orangnya berbeza. Saiz, kematangan dan suasana zaman berbeza! Jangan kata seribu tahun, zaman ibu-bapa kita 40-50 tahun dulu pun, perkahwinan dengan perempuan usia 12-14 tahun adalah biasa sebab zaman berbeza! Tapi zaman dah berubah, jangan kita pula tak berubah dan mengambil kesempatan dengan keadaan masa lalu, yang memang jauh jarak dan masanya dan berbeza suasananya.

Ramai perempuan kat luar sana yang masih bujang menunggu jodoh dan berharap untuk berkahwin. Usia yang berbagai dari 20 an, 30 an, 40 an dan 50 an pun ada. Mengapa tidak mengahwini mereka yang memang dah layak dan lebih sesuai di kahwini berbanding anak-anak bawah umur zaman ini yang belum tahu erti sebenar kehidupan. Lelaki yang begini memang pedophile! Kecenderungan untuk melakukan hubungan seks dengan anak-anak yang kecil! Dan kita sangat benci dan sakit hati betul orang macam ni. Apatah lagi kerana perangai tak berakhlak dan bermoralnya di zaman ini, ada orang lain mengambil kesempatan mengutuk manusia paling mulia Rasulullah s.a.w. kerana dia kahwini Syadatina Aishah r.a. yang masih muda. Tolongla…. Bila ditanya berapa umur emak dia masih kahwin dengan bapak dia, 48 tahun dulu, dia pun kata 15 tahun! Kita kata itu menunjukkan bahawa seribu tahun dulu kalau orang kawin umur 6 tahun pun boleh!....Grrrrr….geram betul!

Wahai kaum lelaki, kahwinilah perempuan yang dah mampu menjalankan peranan sebagai isteri dalam ertikata sebenarnya. Ramai perempun yang boleh dikahwini, buat apala nak cari yang kecil-kecil lagi. Cakap pasal kawin ni, ada lagi masalah lain….lelaki dan perempuan yang berkahwin tapi mempunyai hubungan kekasih dengan suami dan isteri orang lain….Fuuuhhhh…..lagi mendatangkan ketegangan, bukan ketenangan!

Wahai lelaki, kalau betul tak cukup dengan yang satu, kawinlah dengan cara yang baik. Bolehkan? Agama tak melarang tapi dengan perempuan bujang, yang tak ada suami! Apa ke bodoh, bawa bini orang ke hulu-ke hilir…..kendong dosa banyak-banyak. Yang perempuan ni pun mungkin juga telah meminjamkan otakknya kepada monyet yang kerja kat sarkas lupaa nak ambil balik! Dah ada suami, buat perangai yang elok! Kalau tak suka, agama pun tak melarang untuk bercerai, walau tak disukai…di benarkan! Hai la perempuan….

Tak tahulah apa nak cakap lagi. Hari ni dengar pulak isu masalah kesuburan yang dilaporkan! Wanita melahirkan tak ramai anak…. Macamana nak selesaikan tu?

Semoga kita semua selamat dunia dan akhirat! Amin!

No comments:

Post a Comment