Wednesday, March 24, 2010

Apa daya kita nak jadi baik...

Hari ni kita nak bercerita tentang sikap manusia yang mudah lupa segala keburukan dirinya tapi mudah sekali melihat keburukan orang lain. Kita harap agar kita selalu mengingati dan menginsafi kekurangan diri dan bercakap tentang isu ini bukan bermakna kita rasa diri kita baik dan orang lain buruk. Kita tahu tentang ketidaksempurnaan insan, kita selalu cakap macam tu, no one is perfect. Tapi kita melihat bagaimana orang yang kecewa kerana perbuatan sendiri, menuduh orang lain menjadi punca kekecewaannya.

Kita memerhatikan bagaimana ada orang yang gagal bahagia kerana dia mencari bahagia mengikut selera nafsu… Kalau dia seorang suami, bahagia dia adalah dilayan seperti raja oleh isteri dan anak, beli apa saja yang dia suka, pergi mana saja yang dia mahu, keluar dengan siapa saja yang dia ingini; kalau dia isteri, bahagia dia adalah dimanjakan suami, dapat apa saja yang dia mahu, anak-anak yang mendengar segala apa yang dia kata; kalau dia seorang kawan, bahagia dia adalah cadangannya diterima setiap masa, hatinya dijaga setiap ketika, permintaannya dipenuhi sentiasa….bla bla bla…

Apabila bahagia mengikut acuannya itu tidak diperolehi maka manusia begini akan rasa tidak bahagia dan mula mencari sebab dia tidak bahagia dengan melihat segala salah orang yang dekat dengannya. Mereka tidak melayaninya sebagaimana yang dia ingini lalu banyaklah rungutan, banyaklah salah yang akhirnya boleh memecahbelahkan rumah tangga dan persahabatan. Apabila berlaku perselisihan atau perpecahan, tak kurang yang dapat pengajaran lalu menginsafi diri dan berubah namun ada juga yang keras hati dan kepala merasa dia juga yang betul dan menyalahkan orang lain atas segala yang berlaku.

Sikap keras hati dan keras kepala yang tidak berubah ini akhirnya menambah buruk kehidupannya setelah berlaku perpecahan dan perselisihan dan apa yang mereka lakukan? Mereka menyalahkan orang lain atas kegagalan mereka. Seorang duda, janda, kawan tersisih, rakan terpulau, adik-beradik terpinggir bukan nak merenung dalam diri tapi menuding jari meletakkan kesusahan, kesedihan, kesempitan...segala tidak bahagianya kepada bekas pasangan, kawan, teman, adik-beradik ahli keluarga...tidak pernah pada kelemahan yang ada pada diri sendiri.

Setiap apa saja kesusahannya, musibah yang menimpa dirinya, dia kata berpunca daripada sipolan itu, sipolan ini... kadang-kadang dalam perceraian berlaku kerana dia berakhlak buruk. Suka berfoya-foya, buat dosa besar, menipu dan macam-macam perangai yang akhirnya menyebabkan dia tidak bahagia lalu memilih untuk berpisah boleh bebas melakukan apa saja. Dia lupa bahawa selagi nafsu yang mencari bahagia, pasti bahagianya sementara, tiada pernah cukup tiada pernah puas. Adakah dia menyangka bahawa hidupnya akan tenang dan bahagia kalau setiap yang buruk menimpanya di letakkan pada kesalahan orang lain. Dan dia memburukkan orang dengan seburuk-buruk gambaran tapi dia lupa akhirnya orang akan menilai dia bukan orang yang dikejinya.

Entahlah, kita melihat dan mendengar dan kita hanya mampu berdoa. Kita berdoa untuk mencari dan menyedari segala keburukan diri untuk kita perbaiki walau ada yang kita dah jumpa masih tak mampu berubah seluruhnya... kita doa juga.
Kita frust je dengar usrahrasahati kat radio ikim akan diberhentikan tanpa penajaan...kita dah jatuh cinta pada rancangan ini, nak jatuh cinta pada ustaz-ustaz tu......no komen (he he he) tapi apa kan daya kita, cuma seorang pendengar, nak jadi baik...nak jadi baik, nak jadi baik....., nak jadi baik....... Sorila ustaz-ustaz, gurau aje. Tapi kita akan menyokong rancangan ini insyaAllah! Semoga peluang mendapat ilmu akan sentiasa terbuka,walau dimana saja, bila-bila masa, Amin!

No comments:

Post a Comment