Sunday, May 3, 2009

lagi tentang haiwan

Cerita-cerita tentang haiwan babi ni teringat pulak tentang seekor haiwan yang halal iaitu lembu. Lembu ni binatang yang hebat kerana banyak sekali manfaatnya. Boleh buat tarik kenderaan, buat bajak sawah, bajak ladang. Dagingnya kita makan, susunya kita boleh minum, buat mentega, buat keju, minyak sapi. Kulitnya boleh buat beg, kasut dan tahi lembu boleh di manfaatkan dengan begitu banyak cara sekali kerana ia merupakan satu sumber tenaga sebagai bahan bakar, boleh buat baja dan macam-macam lagi.

Lembu ni makan rumput sahaja, itu saja makanan lembu. Tapi kemudiannya ia membekalkan kita protein, kalsium, dan macam-macam zat makanan. Hebat sungguh. Tapi kita tak boleh pulak hidup dengan makan rumput semata-matakan? Sebab lembu memang tercipta sedemikian, boleh proses rumput dalam perutnya dan kemudian jadi daging, jadi susu,macam-macam yang baik. Kejadian manusia dan lembu memang jauh berbeza. Tak ada pulak diceritakan bagaimana mula asal kejadian lembu, tapi asal kejadian manusia ada di sebut dalam Al-Quran, kitab mukjizat Allah.

Apapun kita kena juga bersyukur dengan wujudnya lembu dan apa jua binatang yang Allah cipta untuk manusia. Teringat pulak kisah di zaman nabi Musa a.s, ketika beliau tinggalkan umatnya dengan Nabi Harun a.s. Nabi Musa a.s. ke Gunung Tursina untuk menerima perintah Allah dan kitab Taurat. Adala satu orang bernama samiri membuat patung anak lembu yang boleh mengeluarkan suara lalu dijadikan sembahan bani israel yang memang degil-degil tu. Sekarang pun ada yang bertuhan dengan lembu ni, entahlah. Tapi lembu ni boleh dicucuk hidungnya dan tarik ke hulu-hilir, boleh di kandang, dikurung, disembelih, jarang melawan. Yang garang pun lembu yang digunakan dalam rodeo kat negara-negara amerika latin, bahan hiburan.

Tapi lembu-lembu ni tak dapat pun buat apa-apa untuk menghalang manusia buat apa saja kat mereka, lembu gila, yang berpenyakit, itu pun di hapuskan dengan mudah oleh manusia juga. Bukan apa, teringat tentang manusia yang Allah muliakan walau asal kejadiannya tidaklah dari bahan yang mulia – tetapi sendiri pulak membuat perkara-perkara yang menghinakan.
Wallahualam.

2 comments:

  1. eheheheh...saya pernah nebgok lembu makan plastik...plastik minuman....cian...dia ahlah taktaw pape...manusia jugak lah yg buang plastik tu...takkan lembu jugak kan..
    kalaolah manusia masih guna lembu sebagai kenderaan...haru jugak...bayangkan...masa nak bayar tol...beratur lah lembu-lembu....hehhehhhee
    kat sekeliling kita banyak juga manusia yg serupa lembu ....serupa lembu dicucuk idung...kita pun kadang-2 gitu jugak...ikut aje apa kata ketua...suruh buat itu...buat,suruh ini...buat juga...hehehehe....

    ReplyDelete
  2. heheheh..lupa nak cakap...cantik blog akak ni...slalu-2 lah tukar backgroundnya...comel sungguh...

    ReplyDelete