Friday, May 1, 2009

Kalaudah Najis Mughallazah

Pig, boar, hog, swine they are all related and can be used to described one another. And these words are also used not only to describe the animal but human with certain characteristic and behaviour.

In the Al-Quran, God reminded us the danger or pigs and to avoid consuming the animals four times. For the Muslims, the animal is a big “NO”, sinful and extremely harmful. Orang Melayu kat Malaysia ni, especially, memang jelas akan sensitiviti babi ni walaupun ramai tokeh dah kaya hasil perniagaan babi. Dulu pun pernah heboh jugak Melayu kaya dengan bisnes babi ni.

Selepas JE, babi muncul lagi menggemparkan dunia dengan virus barunya yang membunuh dalam masa seminggu kalau tidak dirawati dengan segera. Kalau dapat rawatan pun belum pasti sembuh. Aneh juga kalau nak kata manusia tak tau bahawa babi ni memang bahaya sebab banyak buku dan kajian yang dijalankan oleh saintis bukan Islam pun jelas mengesahkan bahawa haiwan babi ini umpama kilang yang mengeluarkan berbagai-bagai jenis kuman dan virus yang berbahaya. Dan kerana cara hidup dan pemakanan babi yang kotor, tubuhnya mudah dijangkiti tetapi virus yang menyerangnya akan menjadi bertambah kuat di dalam badan babi dan bertukar lebih bahaya jika terkena pada haiwan lain atau pun manusia.

Dulu suatu ketika pun pernah dengar ceramah seorang ustaz terkenal tentang sifat songsang babi ni. Di ladang babi yang diternak katanya, babi ni memang perangainya terbalik. Kalau nak suruh jalan ke depan untuk naik ke dalam lori yang mengangkutnya, kenalah tarik ekornya ke belakang baru dia lari ke depan kalau kita tolak, tak mahu bergerak babi tu. Wallahualam. Dan babi ni, tak ada leherkan? Badannya bersambung terus ke kepala – pun ada sebabnya.

Apa pun yang pasti itu adalah tanda kehebatan penciptaan juga. Maha Hebat Allah. Segala kajian yang dibuat tentang perkara-perkara yang Allah haramkan sebagaimana yang disebut dalam Al-Quran dan melalui hadis Rasulullah s.a.w. segalanya jelas benar dan hasilnya memang menyokong larangan agama. Tapi ramai manusia yang sifat songsangkan, macam binatang terlarang jugak.

Ya Allah, lindungi dan selamatkan kami dari ancaman penyakit ini, amin!

1 comment:

  1. bila akak cerita ttg macamana nak suruh babi naik ke lori...kena tarik ekornya...teringat pulak permainan kereta yang kita main kecik-2 dulu...tarik kebelakang...lepaskan.laju meluncur dia kedepan.gaknya babi pun ada mekanisma yg sama macam kereta mainan tu...oh ye...kenapa babi tak berleher kak?musykil plak saya...

    ReplyDelete