Tuesday, November 3, 2009

How they look at us!

Today was talking to friend about a few novels that she read. So she lend me one and tell me to read. It is about a ‘muslim couple’…husband and wife. How the husband abused the wife and then how she fell in love with a non muslim. My friend is a Christian but she is a nice lady. The problem is…. When you talked about how these ‘muslims’ behaved…. I got a bit upset because it is not the religion that teaches us to behave in such unacceptable manners but it is the individuals himself/herself.

So, I said, why must we repeatedly say the word “muslim” when you talked about someone who embraces Islam or was born a muslim? Couldn’t he just be the man or the woman? How often that we use the Christian man or the hindu lady or the Buddhist priest…. Did this or did that? Why is it that when they are muslim you must “STRESSSSSS” on the word, ‘this muslim man or this muslim woman? Sorry my friend, but I know you are open minded and we’ve sort of talk this over!

Kenapalah orang yang mengaku Islam ni pun buat perangai yang bukan-bukan dan orang yang mengaku Islam ni juga yang menulis buku-buku menceritakan keburukan orang-orang Islam. Dahla orang yang selain orang Islam memang ada pandangan serong kepada orang Islam…. Yang lahir sebagai Islam menambah pulak buruk sangka ni! Kita rasa bukan salah agama sebab kalau kita mengkaji ajaran agama, apa agama pun tak ada satu pun yang menyeru supaya kita buat jahat kat orang lain, menipu, merampas, menjatuhkan maruah orang…. Minum minuman yang memabukkan, berjudi, berzina dan sebagainya….. apatah lagi kalau agama itu agama yang Allah turunkan… yang asal bukan yang telah ditokok tambah!

So, kita rasa sedih. Kalau seseorang dilahirkan dari rahim seorang perempuan Islam dan benih lelaki Islam… apabila dia telah dewasa, pandai menilai baik dan buruk tetapi tidak mengamalkan ajaran Islam terutama sembahyang lima waktu, berpuasa di bulan Ramadan, mengeluarkan zakat, dan menunaikan haji apabila mampu walaupun mak ayah dah ajar syahadah kepadanya……. Bolehkah kita iktiraf dia sebagai seorang muslim sejati. Memang bukan hak kita melabel atau menilai orang… tapi kita patut renungkan. Dan dalam novel-novel ni banyak pulak cerita tentang suami yang sembahyang lima waktu, puasa tetapi mengamalkan perlakuan yang menyakitkan ketika hubungan intim suami isteri, mengawal isteri keterlaluan, memberi arahan dan perintah seolah-olah isterinya seorang hamba…. Apa la yang cuba di war-warkan oleh penulis yang kalau tengok nama ‘macam’ nama Islam. Dan novel-novel Inggeris macamni banyak dan dibaca oleh ramai orang bukan Islam…. Buruknya kita menggambarkan perlakuan orang yang dikenali sebagai muslim ni. Yang jual isteri, yang jual anak…yang kisah poligami zalim dan tidak adil jangan ceritalah banyaknya… Cuma kita tak ingat dah pengarang dan tajuknya. Dan ada juga malahan penulis local yang menulis tentang ketidakadilan kadi dalam mengendalikan isu rumah tangga dan cara hidup Islam yang kita rasa jauhnya lari dari apa yang telah disampaikan oleh utusan Allah s.a.w.

Kita tak kata jangan baca atau beli buku macam ni, tapi orang Islam perlu ada pengetahuan untuk sekurang-kurang membuat pembelaan atas nama agama agar kita tidak dipandang hina dan jagalah perlakuan kita jangan sampai dihina sebegitu dan bagi yang nak menulis, berhemahlah kalau nak bercerita pun….

Perhatikan pada peribadi individu daripada menilai anutan agamanya…walaupun kita berbangga dengan bilangan umat yang banyak (tapi macam buih di lautan) kita juga perlu ingat bahawa setiap manusia itu membawa dirinya sendiri berdasarkan perangai dan perwatakannya. Kalau seorang yang mengaku Islam tapi makan apa saja (kecuali babi) di kedai apa saja… macam mana nak kata? Nama Islam, bin/binti kepada orang Islam tapi cara hidup langsung tak ada kena-mengena dengan Islam macam mana tu? Ramai orang yang memang sah bukan Islam dan tak makan babi... atas sebab kesedaran tentang bahayanya kepada kesihatan! So, nak kata apa? Ramai orang yang beragama hindu tapi makan lembu... sebab kita kenal beberapa orang yang begitu...so? Ada orang kristian yang tak tahu kat mana gereja yang paling hampir dan tak tahu beza mazhab kristian dia dengan mazhab kristian yang lain...so? Macam mana kita nak nilai semua ni?

Sebab orang bukan Islam buat apa saja, orang tak kisah... tapi kalau sebut muslim je...fuyyoo mesti jahat giler orang tu!!! Ada hindu yang sembelih ahli keluarga sendiri kerana mereka masuk Islam tetapi berapa ramai orang Islam bunuh orang kerana mereka nak tukar agama walau itu adalah dibenarkan dalam Islam? Kita sedih pulak rasanya, agaknya kita dah banyak sangat buat perkara-perkara yang ditegah agama sehingga tiada lagi rasa hormat orang lain pada kita dan orang yang seagama kita juga tak menghormati sesama saudara. Dulu zaman Rasulullah s.a.w. perkahwinan inter religion antara orang Islam dengan ahli kitab yahudi dan nasrani dibenarkan kerana mereka mengamalkan agama wahyu yang tulen. Tapi sekarang kalau ada inter religion marriage, it is a recipe for disaster. Kalau seorang padri perempuan kahwin dengan seorang lelaki Islam tak mungkin berlaku seperti pada zaman Rasulullah s.a.w. sebab kita kata jangan minum arak dalam kitab diorang edisi yang keberapa entah, kahwin sejenis pun boleh( sebab kita ada baca satu aliran Kristian yang benarkan ini) tak kan nak minum arak sedikit tak boleh kalau tak mabuk! Tak kan pakai skirt salah sebab dalam kitab dia yang terbaru tak sebut pun. Dia sembahyang secara menyanyi di gereka dan bertafakur dalam gereja depan patung mary dan jesus dan holy father…. Kita sembahyang lain… boleh ke bahagia dan serasi?

Dan berbalik kepada novel yang menjadi punca kita menulis ni, amatlah malang jika penulis adalah seorang Islam kerana di telah menghina agama sendiri dengan menulis tentang orang yang telah jauh terpesong dari ajaran sebenar agama. Watak yang imannya tidak boleh jadi ikutan, yang lupa bahawa Allah adalah tempat untuk mengadu bukan pada lelaki lain, apatah lagi yang berlainan agama sehingga ditipu syaitan; dan lelaki yang bertopengkan ibadah, yang sebenarnya juga diperolokkan oleh syaitan merasa berhak atas seorang isteri, boleh buat apa saja walaupun perangai bukan manusia, semuanya telah tertipu…dan dilemanya adalah…indahnya cinta sesama manusia sehingga tak patut sungguh memisahkan pasangan yang dapat mengasihi dan melindungi (dari api neraka?) satu sama lain. Dan soalan kawan kita… kalau kat Malaysia ni tak tahulah what will happen to that lady because the other man is not a muslim!!! Nothing will happen to her, the muslims will not kill her for her sins…. Orang yang bercinta sesama Islam dan berkahwin dengan sesama Islam tapi berlainan pangkat, umur, bangsa pun kena kutuk, apatah lagi kalau buat perangai yang memang agama larang… kena kutuk la, teruk, tapi itu aja… bak kata orang, ‘berani buat berani tanggung’. Tapi agama Islam tak ajar pun supaya kita kutuk orang… itu semua perangai individu bukan ajaran agama!

Okaylah, kita nak berenti dah menulis…. Panjang lebar la pulak. Kita tak marah kawan kita sebab bukan salah dia. Tapi kalau dia salah faham kita kena betulkan!!!!


p/s: ada satu lagi! Dalam Islam poligami di benarkan hingga 4 orang dan semua isteri adalah sah dari segi agama dan dalam masyarakat, dan berhak atas suaminya secara adil dalam semua perkara (yg dia berhaklah) itu ada dalam Al-Quran. Kita tak tahu tentang agama lain tapi masa kita kecik ada seorang lelaki cina yang bukan Islam miliki 4 isteri...pernah gaduh besar pun. Lepas tu masa kita baru-baru kerja di suatu tempat di Malaysia, ada satu India yang ada 3 isteri juga lepas tu selalu mabuk minum todi.... tak sure ada tak dalam ajaran agama diorang sebab diorang bukan muslim. Dan ada juga kawan kita dulu cina kristian yang tinggal serumah dengan lelaki cina yang dah berkahwin...pastu kawin secara ritual orang cina yang kita tak pasti agama ke apa (Tolong betulkan kalau kita salah). Lepas tu beberapa tahun dah tak ngam, tapi ada anak tak dapat nak tuntut apa-apa kat mahkamah! Itu nak letak dengan panggillan apa ye? The Indian/chinese guy... perempuan cina kristian itu??????????

No comments:

Post a Comment