Tuesday, November 24, 2009

aduh sakitnya!

Antara sakit nampak dan sakit tak nampak. Memanglah sakit itu satu perasaan yang kita rasakan kalau anggota badan kita mengalami luka atau melecur atau tercucuk kaca, duri atau lebam, bengkak, kudis, digigit lipan, sakit gigi dan sebagainya. Bila sakit kita tahu kat mana rasa sakit tu. Kita boleh ceritakan bagaimana perasaan sakitnya. Berdenyut ke, sengal ke, ngilu ke, pedih ke, menyusuk-nyusuk ke apa ke. Dan tempat yang sakit bolehlah disapu ubat, minyak angin, losyen, apa-apa saja yang boleh mengurangkan sakit dan makan ubat.
Itu semua kesakitan fizikal yang kita dapat kesan kat mana, apa puncanya, dan insyaAllah bagaimana nak mengubatinya. Ada penyakit yang melibatkan perasaan, tempatnya kat mana tak nampak tapi sakitnya ada. Kesakitan yang diakibatkan oleh kehilangan atau pemergian orang yang kita kasihi. Dan cara kehilangan tu kadang-kadang akan mempengaruhi kesan sakit yang ditinggalkan. Sakitnya dahsyat dan lama, ada kalanya sampai bertahun-tahun terasa. Sakit macam ni susah la nak makan ubat atau nak sapu apa-apa minyak atau krim. Kesannnya kadang-kadang lebih teruk dari sakit fizikal atau demam panas. Boleh kurus tanpa diet, boleh berjaga malam walaupun tak ada kerja dan walaupun ingin nak tidor.
Namun penyakit-penyakit macam ni, masih juga boleh kita kawal rasa sakitnya dengan cara makan ubat, redha mengingatkan ketentuan yang Allah takdiurkan dalam kehidupan kita yang sementara. Banyak cara untuk melalui, mengubati atau melupai.
Pengalaman kita melalui kehidupan macam manusia lain juga. Ada masa kita merasa sakit-sakit macam orang lain. Demam, sakit gigi, kena pisau dan sebagainya. Dan mungkin juga sakit yang kedua. Tapi semua tu sekejap saja kalau nak dibandingkan dengan waktu sihat dan waktu tak sakit apa-apa pun.
Tapi apa yang kita nak cerita adalah tentang satu lagi penyakit yang serius. Tak nampak juga secara fizikal, tak juga mengganggu kehidupan seperti sakit perasaan. Penyakit ini kesannya kuat sebab bukan hanya melibatkan orang sakit tapi orang-orang yang berhubung dengannya. Itulah hati yang sakit. Tak terasa sakitnya, tak nampak kesan pada tuan punya badan tapi boleh dilihat oleh orang lain. Ada yang tak merasa bahawa hatinya sakit. Bila ditegur supaya terimalah bahawa jawatan yang dia nak tu bukan rezeki dia tapi orang lain, dituduhnya orang menegur tu pengampu, kaki bodek sebab tak nak tolong dia kutuk orang yang baru naik pangkat. Kata orang tu tak senonoh, akhlak buruk, malas dan sebagainya. Kalau benar pun bukan orang lain tak tahu. kenapa pulak nak marah-marah dan mengaibkan diri sendiri.
Ada yang sesama adik-beradik pun tak boleh ngam. Kutuk-mengutuk, dengki antara satu sama lain. Tak boleh tengok orang senang hati jadi sakit. Menantu tengok pasangan bagi wang atau barang pada mertua, sakit jiwa sampai habis satu syarikat dengar cerita bengang dia pada mertuanya. Aduhai, apa yang nak bagi makan sebagai ubat pada yang berpenyakit macam ni.
Ada juga yang bila tengok orang senang dia pulak susah hati. Entah apa yang mengganggu kehidupan dia bila orang tu bahagia pun tak tahulah. Tapi dengar dia punya cerita kita pun boleh sakit jiwa. Ada jugak yang rasa dia yang pandai dalam semua bidang terutama dalam bidang dia la. Dia aje yang betul, dia aje yang cekap. Kalau ada orang baru, dia memang suka mengajar orang tu, tapi kat belakang macam-macam dikutuknya. Orang tu, nama pun baru memanglah banyak tak tahu, banyak yang tak faham... ada satu macam keseronokan lak dia bercerita macamana dia ajar dan betapa bodohnya orang baru tu. Stress laaa... kita. Nak cari ubat je lah!!! Moh tengok, kalau-kalau kita pun ada penyakit macam tu.

No comments:

Post a Comment