Wednesday, November 18, 2009

Aplikasi Ilmu macamana agaknya?

Kita jarang baca buku sekarang..nak kata kerana banyak kerja, memang kerja sentiasa banyak. Bukak blog pun tak sekerap dulu. Entah apa yang sibuk sangat tak tahulah. Yang pasti segalanya duniawi belaka. Mungkin faktor usia meyebabkan badan mudah penat dan bila balik rumah, kalau tak sambung kerja kita tidor awal.

Memerhati dan melihat sekeliling, perkembangan yang berlaku, macam-macam kan?! Setiap hari ada je...tapi kita jarang baca suratkabar pun sekarang, banyak dengar berita dari radio dan kawan-kawan yang mengikuti perkembangan semasa. Mungkin sebab tu, fikiran pun tak berkembang, idea tak ada, akal tumpul, mata kelabu. Ruginya kalau kurang membaca!

Hari ni kita baca beberapa blog dan tengok tv, dengar radio! Apa kita nak ulas ye? Tentang masyarakat yang telah banyak ilmu dan meningkat kepintarannya, sedang kita terasa jahilnya kita ni. Tapi kita menilai dari kacamata orang yang kurang ilmu so, mungkin penilaian kita kurang tepat.

Okay, perniagaan adalah satu bidang yang sangat baik bagi mendapatkan wang. Rasulullah s.a.w. pun ada kata kan tentang 9 dari sepuluh pintu rezeki itu adalah dengan perniagaan. Tapi perniagaan apa? Tak kiralah, ada macam-macam, janji halal! Kita perhatikan ada dalam kalangan kawan-kawan kita yang berusaha keras berniaga dan alhamdulillah maju dengan jayanya. Cumanya kita nampak ada yang macam terlupa dalam sebok berkempen untuk melariskan produk, terutamanya makanan kesihatan bahawa ada Zat Yang Maha Berkuasa menentukan datang dan perginya penyakit. Bagus mereka berkempen tapi ada masa macam produk dialah yang menyembuhkan penyakit orang. Mungkin terlalu ghairah, terbabas.

Dan ada juga orang yang tak nak beli, kurang berhemah dalam menolak tawaran barang. Ramai orang yang tahu tentang qada dan qadar, tentang apa saja yang Allah dah tentukan akan menimpa kita atau tidak akan menimpa kita... tapi ada nada riak dan sombong dalam menolak. Kenapalah tak ambil kesempatan mendidik sahabat yang berniaga tentang cara berniaga daripada mengatakan bahawa dia salah, berdosa, boleh jatuh syirik dan sebagainya.

Kadang-kadang cara kita bukan menolong tapi merosakkan hati orang. Kenapa perlu sakitkan hati kawan dengan kata-kata... kalau kita jaga sembahyang, doa bersungguh-sungguh, tawakkal Allah akan menolong kita. Tapi makan ubat tu ikhtiar kan??? Macam la kawan yang jual tu tak sembahyang!!! Kita tak jual apa-apa kita tak tahu. Tapi kita rasa, kenapalah nak cakap macam sombong. Kalau tak nak kata ajelah tak nak! Kalau tak mampu, kata tak mampu, kalau tak suka nak makan kata tak suka nak makan.

Ada kawan bawak air yang dijampi ustaz, ada pulak yang marah sebab dia kata tak boleh ke kau doa sendiri, lebih afdal datang dari hati kau sendiri! Tapi salah ke kalau ustaz tolong jampi, selain kita doa sendiri? Kenapa kita suka sakitkan hati orang dan tunjukkan kita serba tahu... sedangkan kita boleh cakap dengan nada yang baik.

Lepas tu, kita tengok ada orang yang kerana banyak belajar dan banyak tahu, ada kebolehen menegur dan memberi pendapat yang agak bernas tapi dalam nada yang kita rasa tak berapa kena. Kenapa nak tegur atau mengulas dengan menggunakan perkataan yang kasar dan menggambarkan keangkuhan dalam menegur. Tak tahulah kita. Tapi kita baca juga sejarah dan sifat-sifat Rasulullah s.a.w. yang sabar dan lembut dalam menegur dan menyampaikan ilmu. Rasanya tak pernah la Baginda s.a.w. panggil orang dengan perkataan bebal, dungu dan bodoh kalau mereka jahil dan buat kesalahan. Bukan kita semua manusia biasa aje?!! Tapi iyelah, hanya guru mengenal muridnya, jauhari mengenal maknikam... dan hanya yang menegur dan menyampai tahu audience yang mendengar. Mungkin penyampaian mengikut keadaan masyarakat atau kelompok yang telah dikenali. Wallahualam.

Apapun kita banyak belajar dari semua ni. Setiap hari kehidupan adalah pelajaran yang sangat berharga. Kaya pun ujian, miskin pun ujian; pandai pun ujian, bodoh pun ujian; sihat pun ujian, sakit pun ujian, sibuk pun ujian, menganggur pun ujian....... segalanya ujian. Cobaaaaannnnn! Tapi bagaimana ye kita nak melalui kehidupan ni dengan segala ujian-ujian yang tak berhenti. Buat salah, selain berdosa, orang mengata. Mengata orang buat salah pun berdosa, salah! Tak tegur pun salah, tegur pun tak kena gayanya pun salah, susahnya ujian-ujian ni kan!!?

Apapun kita mengingat diri kita supaya jangan sombong, jangan rasa bangga dengan ilmu yang ada, jangan pandang rendah pada usaha orang lain, jangan matikan semangat orang lain dengan menyebut-nyebut apa yang kita tahu.

No comments:

Post a Comment