Tuesday, November 24, 2009

Bukan salah ayah, ibu mengandung!

Semua orang ingin di hormati. Marah betul kita kan kalau kita rasa kita tidak dihormati. Kalau pergi kaunter mana-mana agensi atau jabatan, orang buat dek aje kat kita, layan nak tak nak, kita rasa orang tu kurang ajar, tak tahu nak hormat orang. Kita rasa geram. Kalau pergi hospital kerajaan, dulu-dulu, selalu dengar orang merungut tentang layanan yang mereka terima daripada jururawat, kalau masuk wad kena marah la, kena leter oleh pembantu jururawat, itu semua cerita biasa… tapi sekarang mungkin tidak lagi. Zaman dah berubah, dunia dah maju…..

Semua orang ingin dihormati dan kalau orang hormat pada kita, pasti ada rasa gembira dan yakin diri meningkat. Tapi soalnya, adakah kita hormat pada orang lain? Tak tahulah. Kita melihat dua tiga hari ni, ramai wajah-wajah baru di persekitaran kita. Yang dah matang kebanyakannya, berkeluarga dan lebih berumur daripada yang selalunya berada di sini. Tapi kita rasa budaya mereka sedikit berbeza kerana mereka mungkin kelompok yang lebih tua dan telah dibudayakan oleh usia dan pengalaman mereka… di mana sajalah mereka berada sebelum di sini.

Kita melihat, (semoga ini bukanlah petanda kita merasa kita sangat baik dalam hal ini, muhasabah diri sendiri juga) mereka agak kedekut untuk senyum atau mengucap salam. Membalas senyum juga tak berapa rajin. Mungkin banyak masalah orang-orang ni. Apa yang kita ralat sedikit adalah cara beberapa orang memberi tindak balas kepada pengawal yang bertugas menjaga keselamatan dan lalu lintas. Pengawal-pengawal ni memanglah bukan pemegang ijazah dari mana-mana universiti atau ilmuan yang berkaliber. Ada yang dah tua lagi, bekas askar pencen atau memang pekerjaan mereka sejak dari mula jadi pengawal keselamatan.

Tapi tak pernah kah terfikir di hati kita semua bahawa mereka ini adalah bapa kepada anak-anaknya, suami kepada isteri, ketua keluarga, orang yang bertanggungjawab menyara anak-anaknya? Mereka juga pemimpin dalam keluarga mereka jika tidak di tempat kerja? Tidak layak kah mereka dihormati kerana kita marah mereka menegur sedangkan mereka sedang menjalankan tugas? Bukankah mereka juga manusia? Apakah pekerjaan mereka tu hina? Wajarkah kita marah dan membentak-bentak bila di suruh alih kereta dari tempat yang memang bukan tempat letak kereta pun?

Kadang-kadang ada dalam kalangan kita terlupa latar belakang kita sendiri. Mungkin mak ayah kita dulu pun penoreh getah saja, biasa dengan bau busuk getah skrap, atau tukang kebun sekolah yang siram pokok dan mesin rumput setiap hari, atau orang kampung yang buat kerja-kerja ambil upah apa saja nak cari duit untuk besarkan kita sampai kita pandai dan jadi orang ‘terhormat’. Sudah tentu kita rasa sakit hati kalau dengar mak ayah kita dihina orang atau tak di hormati hanya kerana mereka bukan berpangkat atau berjawatan besar. Bila kita dah berjaya, kita hormat ibu bapa kita tapi tak tahu nak hormat ibu bapa orang lain. Salah siapa tu?

Kita mungkin sombong dan rasa besar diri, kalau kita kata mereka tak hormat kita jugak walaupun kita 'ada juga' pangkat kat sini, macam mana mereka nak hormat pengawal keselamatan yang ada tepi pagar tu? Tapi itulah yang kita rasa sekarang bukan kerana kita ada sedikit “authority” kat sini, sebab semalam kita bercakap panjang juga dengan mereka tentang peraturan dan tatacara perlakuan ketika mereka dalam kawasan ini tapi bila kita tengok keadaan hari ini, macam kita tak pernah bercakap pun.

Semoga mereka dapat mengubah tingkah laku yang kurang baik kepada yang baik, kita tetap doakan. Tapi kita kesian juga tengok “Pak Guard” usung clam kereta sana-sini untuk clam kereta-kereta yang mungkin kurang faham papan tanda tepi jalan dan petak-petak parking yang memang berlabel dan bertanda untuk siapa! Kita pun terpaksalah pusing ke sana sini untuk parking sebab ruang kita pun telah diisi. Salah ke cara penerangan dan penyampaian kita semalam??????

No comments:

Post a Comment