Tuesday, September 29, 2009

Bila yang ada hanya jasad yang belum mati.

Berlalulah sudah ramadhan, sebulan berpuasa. Tiba syawal kita rayakan dengan rasa gembira....! Betullah kata lagu tu. Sedih ramadhan berlalu pergi, gembira juga di hari raya. Dah masuk 11 syawal. Rumah terbuka di mana-mana. Dah jadi adat dan budaya orang Islam kat Malaysia ni macam tu walaupun hakikat sebenar aidil fitri ni sekejap sahaja. Tak apalah, perkara yang baik kalau tak bertentangan dengan agama dan mendatangkan dosa, buatlah!

Dan kita balik semula bekerja setelah cuti seminggu bersama keluarga dan perang melawan syaitan bermula lagi. Bukan hanya nafsu sahaja tapi dah ada lagi yang memang kerjanya menyusahkan hidup kita dunia dan akhirat. Kita cakap macam tu sebab kita rasa sunyinya sekarang. Dah seminggu beramai-ramai dengan sanak-saudara, lepas tu balik kepada rutin biasa... dok sorang-sorang. Emmm alahai, sunyi sepi. Terasalah dah lama aku ni dok sorang, rumah ni macam besar sangat! Masa ramadhan kita sorang jugak, tapi kita tak sedih pun!. Kenapa lepas raya ni kita rasa sunyi!

Walaupun kita cuba tenangkan hati dengan melihat keadaan orang lain. Bandingkan diri kita dengan orang lain, ingatkan diri kita tentang segala nikmat yang telah Tuhan berikan pada kita, nasihatkan diri bahawa segala perkara ada hikmahnya, Allah ada perancangan yang terbaik untuk kita, tapi kita tetap rasa sunyi dan sedar dengan jelas keseorangan kita ini. Pathetic betul kita rasa, tapi susah nak buang dari fikiran.

Kita bukan lupa bahawa mati itu sendiri, tapi kita belum mati kan?!! Teruk nya kita ni. Lepas tu kita cuba ingat tentang orang-orang yang buat macam-macam untuk dapat bersendirian, sebab tak ada privacy, kita sentiasa ada. Tetap jugak kita rasa sunyi. Apa dah jadi dengan kita haa??? Kita bayangkan kehidupan orang lain yang ada keluarga, suami, anak-pinak tapi tak bahagia, merana, sengsara, berusaha untuk melepaskan diri dari ikatan perkahwinan.... kita rasa sunyi jugak. Eee penatlah kita dengan rasa macam ni. Kelmarin kita bawak kereta kita, dan memandu sekeliling lembah kelang, sebab kita bosan dok kat rumah, tapi bila kita balik rumah kita sunyi juga!.

Mungkin, ini tanda-tanda yang kita dah mula masuk ke alam yang sunyi sepi... eeeee.. apalah sunyi sepi rumah kita ni!!! Lepas tu kita terkenanglah pada orang yang pernah ajak kita jadi teman hidupnya, alamak, kita tak minat la pulak. Kita rasa mungkin kesunyian kita tak akan hilang tapi akan ditambah pula dengan kebosanan, kita jadi tak sanggup untuk memikirkannya pun!!!

Mungkin hari ini adalah hari terakhir kita berperasaan begini sebab kita dah luahkannya. Esok mesti kita tak rasa begini lagi sebab dah cukup 3 hari kan?!! Okaylah, kita nak pergi sambung kerja kita. Semoga rasa sunyi ini berlalu pergi. Doakan kita ye!!

No comments:

Post a Comment