Saturday, September 5, 2009

Pinjam meminjam

Perkataan meminjam ni selalu dikaitkan dengan ah long. Kelompok orang “baik” kerana dapat membantu orang-orang yang terdesak dan kesempitan. Tapi lepas tu dia mendesak dan menyempitkan! Ada macam-macam bentuk pinjaman dalam dunia ni. Kat malaysia ni pun kalau pinjaman bank tu ada berbagai-bagai. Islamik la tak islamik la. Lepas tu kita bukan setakat pinjam duit. Kadang-kadang kita pinjam baju, pinjam kain sembahyang, pinjam sejadah, pinjam pen, pinjam buku, pinjam kawan pun ada. Dalam cerita P. Ramlee kalau tak silap keluarga 69 pinjam isteri kawan pun ada. Dalam keadaan semasa boleh kata jumlah besar rakyat malaysia (tak tahu jumlah sebenar) memiliki harta melalui kaedah pinjam meminjam ni. Beli rumah pinjam, beli kereta pinjam, duit hantaran pinjam, beli baju raya pinjam dengan kredit kad... segala benda pinjam.

Apa yang kita miliki secara benarnya pun adalah pinjaman juga. Apalah sebenarnya yang menjadi milik mutlak kita. Hanya umur, masa dan rezeki. Tapi pemberian ini pula berbentuk amanah... bukan tabung amanah. Bila sebut amanah maka tanggungjawab terhadap setiap sesuatu itu adalah amat besar. Allah beri kepada umur tapi bukan untuk kita habiskan ikut sedap rasa aje. Allah bagi kita masa bukan untuk kita pergi enjoy sakan, shopping raya setiap hari di Ramadhan atau bercuti ke Sipadan atau tidur membesarkan badan atau mencari dan memikirkan soal apa nak makan! (Fuyoo! Berima la pulak... he he he rezeki!). Dan Allah beri rezeki berupa wang ringgit, harta benda dan segala macam untuk kita manfaatkan demi kebaikan kita semua makhluk dunia dan akhirat. Apa ye yang kita buat dengan semua tu? (Tanya diri sendiri ni!)

Berbalik kepada pinjaman, mudahnya mengatakan apa segala hanya setakat dunia sahaja. Dunia belaka! Selalu nasihatkan orang sabar dengan ujian sebab apa yang kita miliki sebenarnya Allah beri dan pinjam. Bila-bila Dia nak ambik dia akan ambik. Tapi bila kena batang hidung sendiri (walau tak mancung.. boleh tahan la) stress. Airmata menitik, reda tapi sedih. Ganjil sungguh. Bibir mudah mengucap sabar tapi yang remuk menderita, insan memandang punya berbagai tafsiran (ini lirik lagu- sempat gak nyanyi walau kita sedih). Kita selalu ingatkan yang semua Allah yang punya tapi kenapa hati kita sedih bila kehilangan atau terpisah dengan apa yang kita sayang. Lemahnya iman kita. Tapi kita percaya Allah tak pernah zalim dan Dia nak anugerahkan kita sesuatu yang hebat dan lebih baik dari apa yang kita ada... atau yang dah tak ada. Kereta baru ke, pangkat baru ke, duit banyak ke, apa-apa yang baru lah! Teringat lagi aruah ustaz Asri.... apa milik kita, tidak ada milik kita, semua yang ada Allah yang punya.... tapi airmata kita jatuh juga!
Teringat sambungan lagu yang kita nyanyi sekerat aje, sampai tak perasan dah masuk waktu berbuka..
‘segala takdir terimalah dengan hati terbuka, walau tersiksa ada hikmahnya. Harus ada rasa bersyukur disetiap kali ujian menjelma, itu jelasnya membuktikan Allah mengasihimu setiap masa.........Allah rindu mendengarkan rintihan mu berpanjangan, bersyukurlah dan tabahlah, menghadapi.....’

Mentarbiahkan diri sendiri dan sebenarnya harus selalu mentalkin diri sendiri juga. Tiada apa yang kekal bersama kita. Kalau tak berpisah semasa hidup, apabila mati terpisah juga kan!

No comments:

Post a Comment