Wednesday, September 2, 2009

Kita pun kurang ilmu juga!

Hari ni ada seseorang letak sesuatu dalam kotak surat kita. Tapi bila kita baca kita geram pulak di Ramadan yang mulia ni. Dah bertahun-tahun lamanya benda yang sama ni tersebar dan dah macam-macam orang cakap tapi masih ada yang buat juga. Bukan surat berantai katanya tapi surat berangkai! Isyk, isyk, isyk.... stress jugak kita.
Memang bagus mesej yang ada dalam mimpi Sheikh Qadir Al Jailani (kalau betul lah dia yang cerita ni).. tapi mengapalah nak dikaitkan dengan perbuatan memanjangkan surat yang diterima sebagai satu perkara mengelak musibah! Heran sungguh dengan orang yang takut bencana datang kerana tak buat salinan dan bagi kat orang lain.

Cuba guna point yang ada dalam mimpi tu (kalau betullah ia mimpi) untuk sebagai tazkirah Ramadan. Iaitu:-

1. Bahayanya seorang isteri yang tidak mendengar kata-kata suami yang bertaqwa.
2. Azab yang akan dihadapi orang kaya yang tidak kasihan belas dan bertimbang rasa kepada orang miskin.
3. Ancaman Allah kepada orang yang meninggalkan solat, puasa, zakat dan haji walaupun mereka mampu melaksanakannya.


Mengapalah dalam surat tu nak bagi amaran pulak kalau tak dipanjangkan, tunggulah saat yang akan datang bila musibah melanda dan kita menyesal kerana mengabaikan surat tu.

Tiada suatu apapun boleh memudaratkan kita melainkan Allah dan apa-apa yang Allah izinkan. Apakata duit yang kita guna buat salinan fotostat tu bagi sedekah bulan Ramadan ni. Kalau fotostat guna harta pejabat, itu memang patut takut dan perlu diberi surat berantai.... iaitu amaran tentang halusnya perkiraan Allah sehingga kebaikan sebesar zarah dibalas apatah lagi kejahatan berupa berrim-rim kertas ofis dan dakwat pejabat kita guna untuk perkara yang boleh merosakkan aqidah dan boleh menyebabkan syirik berlaku.

Kalau niat baik untuk mengingatkan kawan-kawan, edit ajela part yang berbunyi amaran yang tak mengancam pun! Janganlah main forward dan pass aje kat sesiapa.... fikirlah ye!

No comments:

Post a Comment