Tuesday, March 8, 2011

Merapu

Well it has been quite a while. There’s ample time to write and a lot to share but somehow I just don’t want to be responsible for what I have said…..funny and a bit foolish I think. Life is a state of flux! That’s the reality. Between here and there….being alive and dead…there’s nothing but tests, trials, challenges, obstacles, blockage, problems, hurdles, complications…….bla bla bla… But then there will always be solutions, assistance, rewards, aids, helps……….. and whenever there is a dead end…we can always remember that not everything is within our control.
Easier said than done! That is my problem. I can sit and listen to other people and their problems, give them advice and encouragement but at times I failed to manage my own life! So does that make me a liar, a hypocrite? Someone who didn’t walk the talk? I don’t know and it is driving me crazy. Why is it difficult to handle our emotions, when we have the answer there and then?
The opening of 2011 wasn’t really fun for me. Well, I am going to switch code now.
Ujian? Musibah? Ye la agaknya. Mak sakit sejak Januari sampai sekarang masih belum sembuh. Kita sendiri melalui saat sukar mengawal emosi dan perasaan melalui 2011 yang bermula agak perit bagi kita. Namun kita percaya akan datang hari yang terang dan indah bila kita akan merasa tenang dengan kehidupan ini walau apa pun yang berlaku.
Kadang-kadang mudah benar kita menjadi pendengar kepada masalah orang lain, memberi pandangan dan nasihat tetapi bila kita ditimpa masalah (yang sebenarnya kasih sayang dan rahmat daripada ALLAH) adakalanya kita tersungkur dihempap kemurungan. Lemahnya iman kita! Susah sebenarnya sehingga kita mempersoalkan ibadah kita adakah sempurna sehingga kita tak mampu mengawal perasaan sehingga kita rasa macam hilang punca. Tak tahu apa yang kita rasa….adakalanya kita menangis, adakalanya kita rasa nak tidor sahaja sepanjang hari, adakalanya kita tak mampu tidor. Bila kita fikir dan merenung kita tak nampak masalah yang berat sangat pun kalau nak dibandingkan dengan orang lain. Ada orang yang benar-benar susah tapi tenang sahaja, tinggi dan hebat imannya.
Kadang-kadang kita terfikir adakah kita mengalami gangguan makhluk yang kita tak nampak tapi kita tak pula melalui apa-apa simptom yang kita dengar dan baca sebagai tanda-tanda gangguan sebegitu. Di rumah kita tak ada masalah pun. Kemudian bila kita fikirkan tentang fisiologi kita sebagai wanita, kita cuba kaitkan dengan kemungkinan kita mungkin mengalami masalah pre-menopause…kita masih mengalami kitaran yang normal dan tetap, tiada sebarang rasa panas, atau simptom yang berkaitan. Apa sebenarnya masalah kita? Masalah keluarga? Siapakah yang tidak mempunyai apa-apa masalah dalam keluarganya?
Kurang bersyukur kot? Kurang juga bersenam dan menjaga pemakanan kita. Kurang juga membaca. Apa yang banyak kita buat adalah memandu, makan, tidor….!
Kita rasa kita boleh jawab semua soalan tu….dan kita rasa kita akan hentikan segala kegilaan itu sekarang dan lebih baik kembali kepada diri kita yang gila-gila ni, asalkan jangan gila sudahla.

No comments:

Post a Comment