Monday, August 9, 2010

Masih mencari sakinah!

Kita disapa oleh seorang kenalan. Seorang yang menuntut dalam bidang agama dan mempunyai pengetahuan yang mendalam tentang hal-ehwal agama. Tapi kita agak terperanjat bila dia tiba-tiba kata…."cemburu tengok makcik sorang ni, senang betul dia. Tak payah nak pening-pening,balik rumah boleh rehat, tidor….!" Kita senyum aje dan tak menjawab…sebab kadang-kadang diam itu lebih baik daripada memberi jawapan kan. Sebenarnya kita tak tahu nak kata apa. Dalam hati kita jawab…."kalaulah kamu tahu apa yang aku lalui…".

Apapun kita menerima hakikat bahawa sehebat mana pengajian dan pengetahuan dia, dia macam kita juga, hanya manusia biasa yang tak lepas daripada keluh kesah dan kelemahan. Itupun baru sekali ini kita dengar dia berkata macam tu. Kalau nak dibandingkan kita merungut dan mengeluh bila keadaan kita kurang selesa memang tak terkira jumlahnya. Tiba-tiba timbul rasa kesian dalam hati kita kepadanya.

Sekarang kita mendengar "Keluarga Sakinah di radio ikim…Dato Dr Sidek Baba. Sangat menarik dan sangat benar segala nasihat yang diberikan. Tapi kita keseorangan. Dia berkeluarga. Kalaulah kita ada keluarga seperti dia,alangkah hebatnya jika kita boleh aplikasikan apa yang dianjurkan oleh seorang yang hebat dan memang tahu apa yang dia sampaikan. Lalu dalam hati kita terfikirlah bahawa mungkin ada bahagian dalam kehidupan keluarganya, dia tak merasa bahagia. Dan kalaulah dia tahu bahawa, walaupun kita tak bersedih atau kesusahan, kita juga ingin bahagia berkeluarga….ermmm….bukan nak promo….tidak sama sekali….kita akui kita sangat memilih….SANGAT!!! Dan kita percaya inilah ujian kita..dan ALLAH mempunyai perancangan untuk kita, jadi kita tidak merasa kecewa dengan keadaan sekarang. Ada ketikanya memang tepat dan benar cemburu dia pada kita…ada ketikanya.

Berbalik kepada dia yang mempunyai anak-anak yang telah besar dan semuanya ke pusat pengajian tinggi, hidup yang selesa, `kelihatan cukup dan bahagia……tapi apa yang kurang ye? Mungkin dia tidak mendapat perhatian dan bantuan daripada suaminya. Bantuan dari segala aspek kehidupan, itulah yang kita maksudkan. Sebab isteri itu amanah. Kita rasa dia isteri yang baik dan dia memang cantik. Kadang-kadang manusia ni, bila mula merasa pengorbanan tidak mendapat penghargaan yang sepatutnya lama-lama boleh datang rasa bosan dan jemu…. Datang rasa kecewa tidak dihargai, datang rasa malas nak buat apa yang biasa, yang selalunya dilakukan dengan reda…jadi remeh, jadi susah, jadi memenatkan…. Lalu kadang-kadang tanpa sedar terkeluar dari mulut merasa iri dengan orang yang sebenarnya tak patut jadi bahan iri hati pun….apalah kehidupan yang kita ada?

Kata Dato Dr Sidek Baba, isteri itu amanah. Suami perlu buang egonya dan cuba menghormati dan memahami beban tugas dan tanggungjawab isteri dalam mendidik anak-anak dan untuk mendidik isteri juga. Cuba bayangkan kalau isteri itu seorang yang terpelajar…dan kalau dia mempunyai pulak (dengan salahnya) ego tersendiri. Sampai suatu masa dia akan menyoal dan bertanya apa yang dia perolehi daripada suami hasil perkahwinan ini…(selain anak-anak, hartabenda, sentuhan fizikal dsbnya) pasti dia inginkan pengiktirafan berbentuk penghargaan walaupun kadang-kadang dalam bentuk perlakuan yang sangat sedikit dan mudah. Kerana kita pernah melihat seorang isteri yang dalam setianya semasa hayat suami masih ada….melahirkan rasa sedih dengan apa yang dilalui sepanjang perkahwinan…sehingga dia hanya berdiam sahaja setiap suami bersuara kerana dulu suaminya tak pernah meminta pandangannya langsung….di awal perkahwinan pernah juga bersuara tapi dianggap tak ada makna. Mujurnya dan syukurnya suami sangat mengambil berat tentang anak-anak lalu dipastikan anak-anak terjaga walau selepas dia tiada.

Kita mungkin boleh kata tak baik isteri menyuarakan rasa tak gembira tinggal di rumah yang dibeli arwah suami…macam tak bersyukur. Tapi bukankah dia pun manusia yang punyai kemahuan dan perasaan. Kekecewaan yang dia lalui bukan sehari dua, bukan remeh, bukan kecil, cuba letakkan diri kita di situ. Benar memang, kita nasihatkan dia supaya reda dan sabar, itulah ujian yang dia telah lalui dengan jaya sepanjang bersama suaminya dan maafkan arwah atas kelemahannya. Sekurang-kurangnya dia tak susah walaupun menjadi balu. Tapi pengajarannya bagi kita adalah bukan senang melayari bahtera rumahtangga kalau tidak cukup ilmu,pasti akan ada ahli keluarga yang merasa tidak puas hati,kecewa dan akhirnya tidak bahagia.

Jadi pengajarannya, bukan mudah nak jadi suami dan tak senang nak jadi isteri. Kita pernah melalui kegagalan tahu banyak kelemahan diri………..sebab itu kita ditinggalkan! Tapi apa pun ilmu juga la penyelamat, hidup penuh pancaroba….Entahlah, sedikitnya ilmu kita jadi kita kena cari ilmu dan orang yang benar-benar berilmu…..ermmmmm alahai. Sabarlah temanku, ujian kita berbeza sebab kita dijadikan berbeza, semoga bertemu bahagia di cari ….di dunia dan akhirat nanti. Wallahualam.

No comments:

Post a Comment