Monday, August 2, 2010

Ada ke cagaran?

Kita mengulangi buku-buku lama sebab rasa bosan walaupun ada buku belum habis baca dan ada yang kita pinjam dari perpustakaan belum habis baca. Kemudian kita terjumpa semula kisah tiga orang pemuda yang terperangkap di dalam gua. Bagaimana mereka berdoa kepada ALLAH supaya diselamatkan dan dapat keluar daripada gua tersebut. Setiap orang berdoa dan menyebut perbuatan baik yang mereka lakukan ikhlas kerana Allah. Lalu kita terfikirlah, kalau ditakdirkan kita berada dalam keadaan genting begitu, adakah kita mempunyai apa-apa amalan yang baik yang kita lakukan ikhlas kerana mengharapkan keredaan Allah semata-mata? Puas kita fikir dan renungkan….pening kepala sudahnya. Adakala kita rasa kita ikhlas, tapi disebabkan sesuatu perkara kita sebut pulak perbuatan tu…hilang keikhlasannya. Ada masa kita bagi sedekah, kemudian kita dapat tahu orang yang minta sedekah tu sebenarnya bukan susah sangat…..sakit hati kita.

Kita buat kerja mula-mulanya tak ada apa-apa harapan tapi bila tiba-tiba nama orang lain pulak yang naik kerana kerja kita….terasa bengang. Jadi mana keikhlasannya kita? Bila kita tak nak beli barang kawan jual, tak ada alasan kita bagitau dia yang kita baru je hantar duit ke kampong untuk mak kita. Ermmm…. Adoiyaiii…… bila kita fikirkan tak adalah harapan nak keluar dari kesulitan dengan cara begitu agaknya.

Apa pun kita percaya Allah itu Maha Penyayang. Zaman sekarang dengan teknologi yang canggih banyak pertolongan yang Allah kirimkan melalui makhluk berupa manusia lain yang bertugas menyelamatkan manusia. Zaman dulu kala, manusia keluar dalam tempoh yang lama dan kalau tak balik sehari dua mungkin orang tak kisah. Sekarang mana kita pergi ada talipon bimbit. Ada saja cara menghubungi orang lain, insyaallah, adalah pertolongannya.

Tetapi kita juga memikirkan bagaimanakah caranya untuk kita membuat kebaikan yang hebat sehingga kita boleh gunakan amalan itu sebagai "cagaran?" memohon pertolongan daripada Allah. Adakah kita telah buat sesuatu yang boleh kita dengan yakinnya gunakan ketika merayu dan berdoa…….kita kena usahakan……….

Cerita lain lak……

Hari ni kita rasa sedih mendengar tentang kegagalan rumahtangga seseorang yang kita kenal. Sebelum ni kita pun sedih dengar tentang seorang rakan lain yang mengambil keputusan duduk berasingan dengan pasangannya kerana perceraian adalah sesuatu yang sukar bagi diri dan keluarganya. Minggu lepas kita dengar motivasi pagi di radio ikim tentang hubungan pasangan yang bermula dengan sakinah, mawaddah dan akhirnya rahmah. Kita merasa berbagai macam emosi dalam diri…mungkin kerana kita pernah melalui pengalaman yang sama. Apapun pengalaman yang sama tidak menentukan pengajaran dan kesan-akibat yang sama. Ada yang kita kenal melaluinya dengan sangat sukar dan ada yang kita kenal melaluinya dengan begitu tenang sekali. Kita? Dalam tenang tapi amat susah sebenarnya! Apapun kita bersyukur dengan apa yang kita lalui kerana kita merasakan pengajaran yang kita perolehi mengubah seluruh kehidupan kita.

Bukan kita merasa tenang, tapi orang lain sering mengucapkan bahawa kita tak nampak langsung seperti orang yang sedang di timpa musibah. Tidak nampak langsung riak di wajah kita. tapi dalam hati Allah sahaja yang tahu, sebab itu kita kata tenang tapi sebenarnya tidak. Tetapi sekarang, Alhamdulillah, kita merasa tenang…sungguh!!! Dan bila kita mengimbas semula pengalaman itu, kita merasa insaf betapa lemahnya jiwa manusia yang bernama kita ini, kerana merana kehilangan sesuatu yang begitu kecil nilainya. Ikhlasnya, ianya sangat sukar dan sangat payah, apatah lagi untuk melupakan…susah sungguh!!! Tapi bila fikirkan kembali….itulah rahmat kasih sayang Allah…. Apakah kita menunjukkan penghargaan dan kesyukuran kita dengan cara yang sepatutnya???


 

No comments:

Post a Comment