Monday, December 28, 2009

Mudahnya berjanji.

Kalau nak kira hari, dah 12 hari tandas dan bilik mandi rumah dipecahkan untuk ubahsuai. Pengalaman kita yang paling lama untuk memperbaiki tandas yang kecil sahaja tetapi mengambil masa yang sangat panjang. Sampai hari ini belum siap-siap lagi. Masalahnya ialah, rumah kita hanya ada satu saja tandas, so ia menjadi masalah besar kerana ia adalah keperluan asas yang sangat-sangat diperlukan. Mengapa lama sangat kita pun tak tahu. Bukan nak pasang jubin mahal ke, mangkuk tandas emas perak, hanya nak buang bathtub lama dan ganti tiles saja. Janji hanya 3 hari dah melarat-larat!

Itulah janji palsu belaka. Masa nak dapat kontrak semuanya mudah boleh tumpu perhatian dan siap segera. Tapi kerja yang sedikit jadi banyak sebab semua kerja diterima. Mana mungkin pecah lantai rumah kita hari ni, pergi buat rumah orang lain pulak esoknya sedangkan yang lagi satu belum siap? Tak fikirkah bahawa ia menyusahkan orang? Dan akhirnya bukan kita aje yang susah, orang lain pun susah. Salur tandas pecah sebab tak cekap? Tak hati-hati? Tak apa lagi, menyusahkan pulak jiran kat bawah, air menitik dalam tandas mereka.

Mana janji awal nak mula kerja? Bila tanya bila nak siap ni, susahnya terpaksa menumpang tandas orang….? Jawabnya esok sampai dah sepuluh kali! Akhirnya, kita keluar dan kunci rumah! Geram! Tapi masalah juga sebab tandas tak siap dan akhirnya kita kena juga balik! Soalnya, apakah nilai janji pada orang-orang begini? Dan mana timbang rasa mereka pada kita? Mentang-mentang kita perempuan, duduk sorang mereka fikir kita tak akan buat apa-apa. Kita tahu mereka mesti siapkan sebelum tahun baru masehi sebab perjanjiannya kalau tak siap, tak dapat duit. Mungkin minggu lepas mereka rasa banyak masa lagi sebab tu buat sikit-sikit nak untung lebih kot, tapi sekarang kita tak ada kat rumah, kalau hari khamis baru kita balik boleh ke siap?

Semalam mereka talipon, kita kata kita balik kampung sebab tak sihat dan susah tak ada tandas dalam rumah. Mereka tanya bila nak balik macamana dengan tandas? Kita kata kalau kita ada pun belum tentu siap lagi...so tunggu la kita balik sebelum tahun baru! Eee...geram betul la! Rasa macam dizalimi pulak! Mengapalah mereka ni tak fikir bahawa manusia ini dipegang pada janjinya. Kita pun faham kalau lewat sehari dua tapi ni dah melampau betul! Tak takut ke buat janji? Macam sifat orang munafik la pulak, berjanji dan mungkir, berani betul! Susah kita dibuatnya, rumah berhabuk dan kotor tak dapat nak dibersihkan selagi kerja belum siap dan tandas tu memang sangat mustahak!!! Dan semalam kita jumpa jiran bawah, dia kata air menitik kat rumah dia... mana lagi yang bocor tak tahulah sebab dah sepuluh hari kita tak guna bilik air tu!

Tak fikirkah mereka alangkah teruknya perangai menyusahkan orang ni? Kita pulak rasa bersalah sebab dah 2 hari tak balik, mereka tak boleh kerja dan jiran kita tak selesa.... nak cakap lebih-lebih mereka ni se agama dengan kita....emmm alahai!!!Kenalah balik juga hari ni!

No comments:

Post a Comment