Friday, December 4, 2009

Mencari kekuatan

Kalau kita perhatikan dalam dunia hari ini, orang yang berjaya dalam hidup adalah orang yang mempunyai ketahanan yang kuat. Bukan setakat fizikalnya tetapi dari emosi dan spiritual. Ini adalah kerana akal dan fikiran menguasai jasad dan menentukan arah yang hendak kita tuju… selama mana akal dan fikiran itu sihat dan bebas dari pengaruh-pengaruh yang bukan semula jadi seperti dadah, arak dan sebagainya…Tapi bagaimana agaknya mereka yang berjaya ini mempunyai ketahanan dan kekuatan mental yang tinggi?

Bila kita baca, kita dengar…. Apa juga agama mereka, semuanya percaya pada ketentuan Tuhan dan mempunyai kepercayaan yang tinggi bahawa Tuhan memberi dan menentukan. Lalu apa yang mereka lakukan. Mereka berusaha semampu daya mereka dan di akhir usaha itu, mereka berserah dan senjata akhir mereka adalah DOA!

Doa adalah satu tanda penyerahan dan keyakinan bahawa kita tak berdaya menentukan segala apa dalam kehidupan ini, kerana ada ketikanya… dalam keadaan yang biasa perkara yang sepatutnya berlaku tidak berlaku dan perkara yang tidak sepatutnya berlaku, berlaku. Dan doa juga memberikan kekuatan di saat-saat kita kesusahan, kesempitan, kesedihan…. Kerana kita semua secara semula jadi telah dilahirkan dengan memiliki harapan-harapan tertentu dalam kehidupan.

Satu laporan kajian yang kita pernah baca tentang orang-orang yang gagal dalam cubaan membunuh diri di Jepun, menjalani rawatan kaunseling dan terapi, menceritakan bahawa mereka mahu mati kerana mengharapkan agar penderitaan, kesakitan dan kesedihan mereka akan lenyap apabila mereka mati. Mereka percaya mati bunuh diri itu lebih mulia daripada hidup dalam penderitaan…mereka berharap untuk hanya tidur dengan tenang dan macam-macam harapan yang dirasa lebih baik jika mereka mati… harapan yang mungkin pada mereka terbaik!

Apa sebenarnya pengertian harapan itu? Sesuatu yang optimistik, positif dan baik…tapi dalam konteks orang yang tadi mungkin sedikit songsang. Doa kita adalah harapan kita. Untuk diberi kekuatan meneruskan ujian-ujian kehidupan, untuk menahan rasa sakit yang kuat, untuk mampu melupakan kesedihan, pedih, hampa; untuk sabar dalam apa segala…

Dan doalah yang memberikan kekuatan untuk terus tabah dan tawakal percaya bahawa akan ada sinar dan pertolongan menanti dalam apa jua cara jua. Anehnya, kita juga melihat masyarakat yang merasa takut dan bimbang dengan doa-doa orang-orang tertentu. Kalau kita bercakap dari sudut Islam, Rasulullah s.a.w menyebut tentang doa yang akan dimakbulkan dengan segera, antaranya adalah doa orang yang teraniaya dan dizalimi. Bayangkan jika orang yang kita zalimi itu orang yang baik amalannya, tinggi akhlaknya, taat pada perintah Allah…. Susahnya hidup yang menganiaya dan menzalimi.
Tapi, kita tidak boleh mendoakan untuk keburukan orang lain kan? Jadi pada fikiran kita, mungkin kalau begitulah sifatnya orang yang teraniaya, dia mungkin minta ditunjukkan kebenaran atas apa segala! Memang wajar sebagai muslim, kita merasa takut kalau-kalau ada orang alim marah, lalu mohon Allah balas sewajarnya perbuatan kita. Dah tu, patut ke kita buat jahat kat orang? Atau biarkan saja orang buat jahat pada orang lain sedang kita ada kuasa untuk menegah?

Dan kalau kita tak salah, kita pun boleh juga berdoa untuk selamat dunia akhirat dan terselamat dari dianiaya dan menganiayai, ditindas dan menindas, disakiti dan menyakiti, bla,bla,bla…. Patut ke hak dan kebebasan berdoa juga di sekat dan dihalang?

Lepas ni, kita akan dihalang daripada buat apa pulak? Sembahyang? Sebab sembahyang itu juga adalah suatu bentuk doa danpengharapan bagi manusia yang jahil macam kita ni. Kita hanya sekadar memerhati, mendengar dan menilai... jangan lah kita membuat sesuatu yang kita tahu salah, kemudian kita bimbang juga kalau-kalau makbul doa orang sehingga susah pula kehidupan kita. Adakah kita merasakan bahawa kita akan terlepas jika buat kesalahan, jika orang lain tak tahu, tiada yang minta kita diberi pembalasan...???

Doalah pula semoga kita terhindar dari bala bencana, apakah kita rasa doa kita tak makbul? Sebab apa? Sebab kita tahu kita selalu buat perkara yang tak baik? Kalau kita yakin kita baik, yakin lah juga bahawa doa kita di dengari dan insyaAllah akan dimakbulkan. Allah tidak memilih sesiapapun untuk memberi, sebab itu setiap makhluk ada bahagian mereka di bumi ini. (Serupa juga Allah saja yang tahu hati budi kita dan apa yang baik untuk kita dan apa jua ujian kita).

Entahlah.. kita teringat pulak masa kita kat hospital semalam... takut melalui pengalaman yang pernah kita alami sebelum... sampai menggigil gigi, tapi akhirnya kita diingatkan supaya berdoa dan tawakkal dan alhamdulillah...it wasnt so bad! Dan doa kita agar kita semua bersyukur, sabar dan tabah melalui ujian kehidupan...walau apa jua ujiannya... dan doa kita... kita akan terus-menerus berdoa kerana itulah senjata mukmin!


To get out of a difficulty, one usually must go through it.

No comments:

Post a Comment