Wednesday, December 16, 2009

Masa yang pantas dan keupayaan yang terbatas!

Pejam celik, pejam celik…. Dah habis tahun 1430 hijrah dan tahun 2009 tinggal beberapa hari saja lagi. Cepat benar masa berlalu. Teringat Ustaz Zawawi dalam salah satu rancangan nur pagi di radio Ikim tentang tanda-tanda kiamat… masa yang sangat singkat!
Macam-macam yang telah berlaku sepanjang tahun ni.. dan masih banyak pula impian dan keinginan kita yang tak tercapai! Nak pergi haji, belum mendapat undangan istimewa, nak buat umrah pun tangguh, nak buat charity work, belum sempat-sempat (entah apa yang sibok pun tak pasti tapi sentiasa tak ada masa yang sesuai!), nak jadi wanita solehah yang sebenar-benarnya... masih terasa jauh.... jauh...jauh! Emm alahai!!!
Dan alhamdulillah, banyak juga yang kita dapat buat... tapi taklah membanggakan sangat! Banyak sekali pengalaman yang berharga yang kita lalui.... kemalangan beberapa kali, pindah rumah, pengsan, anak pindah sekolah dan macam-macam...

Kita tak tahu apa yang menanti kita di tahun baru. Malam ni malam terakhir bagi tahun hijrah ini. Petang esok kita dah boleh baca doa akhir tahun dan selepas maghrib boleh baca doa tahun baru. Penuh harapan kan bagi setiap manusia untuk mendapat kebaikan untuk hari-hari mendatang. Kita merasa keupayaan fizikal semakin berkurangan semakin meningkat usia walaupun semangat tetap macam dulu...memang kita pasti tentang itu. Kalau tahun ni, kita masih boleh mendaki bukit, berkayak dan memandu tanpa berhenti untuk 4 hingga 5 jam, mungkin esok lusa kita tak sekuat itu lagi. Sebabnya, kita selalu merasa penat sekarang. Cuti sekolah ni, anak-anak buah yang ramai dan masalah anak-anak saudara kecil yang belum mendapat ganti pembantu rumah, menyedarkan kita bahawa kita tak sekuat dulu. Letih!

Apa ujian yang akan kita lalui pun Tuhan saja yang tahu. Yang pasti, kita mesti berusaha untuk lulus setiap ujian kan?! Cepat benar masa berlalu... anak yang kecil dah besar, rumah yang rasa macam baru dah nampak buruk, kawan-kawan yang tak lama kenal dah jadi kawan mesra... So, apa sebenarnya harapan kita untuk tahun baru ini ye? Apa yang perlu kita harapkan sebenarnya, kemahuan kita atau apa yang kita harapkan?
Yang pasti, kita inginkan keredaan Allah bagi setiap sesuatu yang kita lakukan, lalui dan alami. Kita inginkan ketenangan dalam kehidupan walau apapun yang melanda, kita ingin menjadi orang yang sentiasa bersyukur dengan segala apa yang kita ada dan cukup dengan apa kemampuan kita. Tapi kalau asyik sebut kita, kita, kita macam mementingkan diri sendiri je... macamana dengan orang lain?
Doa kita:
Semoga kita semua hidup dalam aman tenteram dan terpelihara dari keburukan dan kejahatan dunia dan akhirat. Semoga kita semua bahagia dunia dan akhirat, semoga kita semua berusaha membahagiakan orang lain juga dalam mendapatkan kebahagiaan untuk diri sendiri, semoga kita semua selamat dunia dan akhirat...semoga kita terhindar dari teraniaya dan menganiaya, dizaliman dan menzalimi, ditindas dan menindas, disakiti dan menyakiti. Semoga kita dapat membuat kebaikan sebanyak-banyaknya untuk kebaikan umat seluruhnya. Semoga kita terhindar dari fitnah dan kejahatan yang ada pada diri kita sendiri, fitnah dan kejahatan makhluk seluruhnya dan godaan hawa nafsu yang jahat. Semoga kita berjaya mengharungi kehidupan ini untuk memperolehi bahagia abadi! Amin!!!

No comments:

Post a Comment