Sunday, August 23, 2009

Beruntung ke kita?

Ramadan datang lagi. Terasa lain suasana. Yang paling utama, rasa seronok. Kalau pergi pasaraya kat mana-manapun di Kuala Lumpur ni lagu raya dah berkumandang... Mereka suka pasal nak raya dan perniagaan bagus dan orang Malaysia ni, mengikut kajian rambang,beli banyak barang bulan puasa. Kalau kat pasar basah, peniaga kata semua benda yang dijual berganda jumlah dan keuntungannya. Bila fikir rasa ganjil pulak sebab siang tak makan, tapi beli lebih banyak pulak.

Dan kita belajar, tentang syaitan yang kena belenggu, tak ada la nak kacau manusia tapi mengapa ada orang yang kita kenal, puasa tak puasa sama saja perangainya. Kadang-kadang rasa macam pelik dan kagum tengok orang-orang yang kebal dan macam ada ’imuniti’ pulak dari segala ancaman Allah. Sama saja Ramadan ke tidak, mengekalkan perangai yang berapa syok nak cerita.

Ok, cerita lain la... Semalam satu lagi pesta dah bermula la juga selain pesta ibadah di bulan ramadan ni. Itulah pesta pasar ramadan di mana jua sudut dan tepi jalan raya kat kuala lumpur ni. Sakan peniaga dan pembeli. Segala makanan yang tak pernah jumpa bulan-bulan lain melainkan kat kampung mak-ayah kita (kalau ada la), akan dapat ditemui pada bulan ramadan ni. Lepas tu, kita tengok orang membeli makanan macam mereka dah tak makan bukan setangah hari tapi setengah tahun. Boleh habis ke?

Ramai orang berebut-rebut mencari tempat letak kereta yang untuk pergi beli makanan tapi tak berapa sangat orang berebut nak parking kereta dalam kawasan masjid untuk bertarawih. Kita harap kita tak akan sia-siakan bulan ni. Entah bertemu lagi atau tidak ramadan akan datang... sedih pulak. Kalau Allah tak ampunkan dosa kita, siksalah kita nanti. Mengapa kita asyik fikirkan orang lain ye? Diri sendiri pun tak tentu arah. Astaghfirullah!

No comments:

Post a Comment