Friday, April 10, 2009

In law & Outlaw?

When a sibling found the right person, they’ll get married and we’ll get in laws. Our parents will have daughter or son in law and we’ll have sister or brother in law. And we’ll be somebody’s in law. When we commit crime, flout the law, we’ll become criminals, we’ll be outlaws. Can we be both simultaneously? Sure, we can. In fact many are carrying both titles.

And what about law? A set of rules, regulation, legal systems that accept or reject behaviours, actions, etc. Something to control the peace? And we have different laws… Undang-undang sivil, syariah, law of the nature??? Whatever. My assumption is that, generally we know what law is.

Kalau in laws tidak dapat menerima keluarga pasangannya, adakah itu salah dari segi undang-undang atau hukum? Hukum dunia dan hukum agama? Kalau in laws tak sincere menerima keluarga pasangan seadanya, dan tak pernah menganggap mereka seperti keluarga sendiri walaupun setelah bertahun-tahun berkahwin? In the law or according to the law, these in laws are considered outlaws? Entahlah. Tapi kalau kita sebut hukum agama (semoga tidak sesat dan menyesatkan di sini) segala-galanya adalah seruan dan ajaran kepada perkara kebaikan, pasti! Bergaul dengan baik dengan semua orang apatah lagi bila ada hubungan kekeluargaan.

Tak kisahlah kalau tak berkenan dengan adik-beradik, hanya mahram sementara tapi ibu bapa macamana? Bukankah mereka muhrim kekal? Memang tak dinafikan ada ketika keluarga mertua kita banyak kerenah dan banyak hal, tapi dalam keadaan lain kalau kita yang banyak hal. Lupa ke bahawa ibu bapa membesarkan anak-anaknya bertahun lamanya. Bila dapat kat kita, dah berpangkat bergaji besar, kita tak nak kongsi apa-apa pun dengan ibu bapa mereka. Apatah lagi anak-anak lelaki. Tanggungjawab mereka pada ibu bapa sangat besar.

Kerapkali kita lupa bahawa kita ada anak dan jika sampai masa, panjang umur bayangkan perasaan sendiri jika kita diperlakukan begitu. Alangkah sedihnya. Bukankah putaran alam itu sentiasa berlaku, pasang dan surut dan sampai waktu kita akan bertemu juga titik di mana kita mungkin menghadapi apa yang orang lain hadapi. Kesedihan orang kerana kita mungkin satu hari menjadi kesedihan kita kerana orang lain pula.

Cubalah renung-renungkan adakah kita ni jadi in law atau outlaw? Apalah nilai duit seratus yang suami bagi pada ibunya, lima atau enam bulan sekali, dengan nilai bahagianya hati ibu! Lupa ke bila beribu duit gaji suami kita, boleh kita bagi mak sendiri kenapa sakit hati bila hasil titik peluh suami diberi kepada ibunya. Jadilah isteri yang memimpin suami ke syurga bukan menolaknya ke jurang neraka.

Jangan jadi menantu hantu, jadilah menantu yang membantu. Jadilah ibu dan bapa mertua yang kita harap kita dapat dan jadilah menantu yang ibubapa kita idamkan dari segi perlakuan dan amalan. Jadilah ipar-duai yang tahu nilai dan harga diri dengan kebaikan budi pekerti dan merendah diri, bukan yang selalu cari silap dan dengki-iri.

No comments:

Post a Comment