Monday, September 13, 2010

Salam Lebaran

Hari ni dah 4 Syawal. Ramai yang dah mula bekerja. Kita masih bercuti di kampong bertemu sanak-saudara. Mungkin sehari dua lagi balik ke Kuala Lumpur. Mungkin belum terlewat untuk kita memohon maaf daripada semua. Maafkan segala salah dan silap kita ye. Makan dan minum pada waktu siang dah kembali semula….. dan pasti menjadi satu perjuangan untuk mengawal berat badan dan kesihatan. Ramai juga yang dah mula puasa enam tapi kita belum mula lagi. Semoga kita dapat sempurnakan yang enam hari itu tahun ini, insyaallah.

Bila waktu raya ni jumpa ramai saudara-mara, Alhamdulillah. Seronok. Tapi selalu sangat disoal dengan soalan yang tak mampu dijawab dan memang tak suka nak jawab. Teringat Ramadhan yang telah berlalu. 30 pinangan untuk ke syurga jika kita terima dengan amal ibadah mengharap cinta kasih Allah. Dan semoga kita telah menerima kesemuanya sebaik mungkin dan kita akan ditempatkan di rumah indah di syurga.

Di hari raya ini, kita juga dianjurkan bersedekah sebab itu pun sunnah. Di Malaysia ini amalan biasa memberi duit raya pada kanak-kanak yang datang sebagai hadiah. Seronok budak-budak tu. Kalau kita tak nak bagi duit pun tak apa, setakat bagi minum dan makan, itu perkara biasa. Bersedekah dengan kata-kata yang baik dan wajah yang manis dan senyuman yang mesra. Kalau tak boleh buat semua tu, tak payahlah pulak mengeluarkan kata-kata yang tak seronok didengar. Menyindir-nyindir dan menyakitkan hati orang lain. Hilang semangat nak raya.

Apapun, kita mohon kemaafan sekali lagi. Banyak salah kita dengan semua. Salam lebaran.

No comments:

Post a Comment