Tuesday, September 28, 2010

Lupa diri sungguh!!!

Macam-macam hal berlaku sepanjang cuti hari raya dan dua minggu selepasnya. Kita cuti panjang raya tahun ni. Bali kampong awal dan sempat buat kuih raya lagi….cayalah…. Masa hari raya ramai kat runag mak. Anak-anak mak dan ayah yang perempuan semua beraya bersama. Abang-abang dan adik lelaki kit raya rumah mertua masing-masing. Apa pun raya tetap meriah. Dalam kemeriahan raya tu, kita nak cerita tentang satu peristiwa yang agak geram dan suspen kita dibuatnya. Adapun kakak kita dah bertahun-tahun tolong seorang gadis ni, sejak dia memeluk agama Islam. Kakak kita bersama kawan-kawannya yang prihatin akan keselamatan dan kebajikan gadis ini, mereka membiayai perbelanjaannya. Selepas memeluk Islam dia di bawa ke Pasir Tumboh Kelantan untuk belajar agama sebab keluarganya pada peringkat awal tidak dapat menerima keislamannya. Lepas beberapa tahun dia ke Sabah sekejap….belajar di Kudat. Kemudian menurut gadis itu, dia ke Acheh melanjutkan pengajiannya dalam bidang agama juga.

Selepas itu si gadis ni menghantar macam-macam la surat akuan doktor mengesahkan dia menghidap masalah buah pinggang, kanser otak dan apa-apa entah. Dan hamba-hamba Allah yang baik hati, tanpa prasangka terus-menerus menaja dan menghantar wang. Malah mereka mengutip derma puluhan ribu ringgit di masukkan dalam akaun gadis ini. Kita pun pernah juga menyumbang.

Tetapi bila kita melihat kekerapan gadis ini meminta wang, kita mula syak wasangka…..kita tak sebaik orang-orang yang menyumbang secara berterusan setiap minggu, bulan dan setiap kali di minta. Kata kita…kalau betul gadis ini dah hafal 30 juzuk, belajar usuluddin, mengislamkankan 7 orang tahun 2010 sahaja( itu antara pencapaian yang dia cerita kat kakak kita beserta sijil2 pengesahan yang dia hantar…bla,bla,bla….) bukan begini cara hidupnya. Orang yang alim dan warak biasanya akan berusaha mencari rezeki dan malu meminta-minta untuk kegunaan sendiri. Kakak kita macam bengang dengan kita. kita faham sebab soal agama ini selalunya memang akan menyentuh hati orang yang baik dan mengharapkan reda Allah.

Jadi kita pun mulalah buat siasatan. Orang lain duduk dapor memasak dan layan tetamu, kita buka laptop, mula menaip nama institusi pengajian tinggi di Acheh sebagaimana dalam sijil-sijil si gadis. Jeng…jeng…. Tidak wujud!!!! Lepas tu kita pegi website kementerian pelajaran Indonesia….tekan sana, tekan sini…..jeng…jeng tak ada hasil. Lepas tu dia kata dia johan tilawah Al-Quran antara university- antarabangsa….. tak ada apapun… lepas tu kita jumpa facebook muka dia je dengan nama institusi yang dia kata dia belajar……hanya dia sorang je…..ahlinya. Kita panggil kakak kita dan tunjuk apa yang kita temui….dia pun diam. Dalam pada tu si gadis menalipon dan sms bertalu-talu sebab nak duit 7juta rupiah untuk daftar semester baru….20 Sept. Kita rasa hairan sebab semester apa bermula hujung September ni? Sebelum tu, tahun lepas dia kata dia johan tilawah dapat pergi Mekah tapi di Indonesia hanya dapat hadiah tiket je….lain-lain kena belanja sendiri. Kita pelik juga sebab nak buat haji ni kena ikut saluran yang sesuai ada kuota, boleh ke dapat tiket gi Mekah musim haji pasti cari hotel sendiri bla.bla..bla. bila tanya mana gambar, kamera dia kena curi….kasihannnnn… tahun dia menang lagi tapi dia tak nak dah tiket gi Mekah dia tukar dengan computer riba. Memang kita tak percaya….bagaimana mereka semua boleh percaya? Ujian……cobaannnn…. Boleh ke tukar hadiah tilawah tiket gi Mekah dengan komputer riba? Nilai pahala Haji boleh ganti dengan computer riba….bagi seorang hafizah????? Kita keliru….macamana mereka boleh terus percaya…..cobaaannnn.

Lepas tu anak-anak buah kita yang suka tengok laman web mukabuku (facebook) cari punya cari…..jumpa gadis ini. Dia pun tak berapa cerdik sebab semua orang boleh tengok profil dia… mereka pun cari kawan si gadis ni dan 'add' sebagai kawan. Dengan izin Allah, dengan segera di terima. Apalagi bukaklah si gadis punya akaun….. Amboiiiii, meriahnya belajar agama, seorang hafizah ber'posing' berbagai gaya bersama jejaka-jejaka……Kantoiiii….. dah siasat melalui laman sesawang… kami semua tengok dari gambar mula mengagak di mana dia berada dan bekerja. Jadi balik KL lebih awal dan buat siasatan dan jumpa dia. Intip dulu dari jauh…. Dah pasti benar, talipon suruh kakak kita datang…. Buat laporan polis dan bersemuka……..

Penatla…. Menaip. Kerja banyak …. Nanti sambung. Apa pun kami bersyukur Allah yang Maha Mengasihani menunjukkan hakikat sebenar….dan pengajarannya manusia ni tak peduli pun kalau boleh senang dan memang ramai orang yang salah guna kebaikan orang lain untuk kepentingan diri. Sedih bila dah tahu…mujur juga ditipu, bukan menipu…sebab ada bebrapa penyumbang yang bukan orang senang….hidup sendiri pun ala kadar….tapi atas nama menyelamatkan aqidah dan bersedekah untuk yang kononnya menuntut ilmu agama…menyumbang juga, bukan sekali dua. Doa mereka ni sangat bahaya bagi orang yang mengambil kesempatan….. entahlah!!!


 

No comments:

Post a Comment