Wednesday, October 28, 2009

belum tentu ia atau tidak!

The greatest obstacle is fear. I’ve read this many times. Tapi bila tak melalui sesuatu yang benar-benar menakutkan ia tak membawa kesan yang sebenar. It’s not that I didn’t believe the statement but I’ve never experience such a fear that it becomes an obstacle, or something that cause me to halt or stop from doing something! Tapi dua tiga hari ni, I discovered something on my body. Sesuatu yang mendatangkan rasa takut bahawa ia adalah petanda sesuatu penyakit yang teruk dan akan mengubah kehidupan secara total, fizikal dan spiritual. So, I was contemplating…nak pergi jumpa doktor and find out or pretend bahawa tak ada apa pun yang berlaku dan perlu di risaukan.

Tapi lepas berfikir dan bercakap dengan sahabat-sahabat yang baik, kita pergi jumpa doktor dan sedang menunggu temu janji dan pemeriksaan selanjutnya. Jadi kita terfikir tentang perasaan takut ni. Boleh kita bahagikan kepada dua jenis perasaan takut. Takut yang baik dan takut yang tak baik…. Macam kata orang useful fear and destructive fear. Lepas tu kita teringat lagu arwah ustaz Asri Rabbani (semoga berehat dengan tenang dan dalam rahmat Allah di sana). Mana milik kita, tidak ada milik kita! Semua yang ada Allah yang punya. Hati kita jadi reda. Alhamdulillah kita telah dilahirkan sempurna cukup segala sifat. Ada orang yang dilahirkan dengan kurang anggota! Kita telah melalui kehidupan ini dengan cukup sifat ini pada tempoh yang lebih lama daripada ramai orang yang telah mati semasa umurnya masih muda lagi. Dan kalau Allah takdirkan untuk mengambil apa saja anggota badan kita, pasti ada hikmah yang kita belum nampak… sebab Rasulullah s.a.w. pernah dalam satu hadisnya bersabda (lebih kurang maksudnya) tak akan tercucuk walaupun sekadar duri kecil melainkan diberi ganjaran pahala dan kebaikan kerananya.

Dan balik semula kepada perasaan takut yang baik dan yang buruk itu, kita merasa ketakutan kita pada asasnya tentang keputusan doktor sebenarnya tak baik. Belum tentu lagi ia sesuatu yang baik… banyak kali perkara buruk yang kita sangka akan berlaku tidak berlaku pun. Kita saja yang suka berkeluh kesah pada yang belum pasti. Takut macam ni memang tak baik. Sama macam orang yang takut papa kalau banyak sangat bersedekah, takut hantu yang tak pernah nampak pun sampai tak boleh tidur, takut suami tinggalkan kita nanti jadi janda, takut anak-anak tak berjaya dalam peperiksaan nanti malu kita, takut bos marah kalau kita keluar sembahyang masa tengah meeting, takut kawan kutuk kalau pakai baju tak ada brand, takut orang tahu umur dan berat badan sebenar kita….. macam-macam takut! Bahaya sungguh kalau inilah antara perkara-perkara yang menakutkan dalam kehidupan kita ni.

Tapi kita jarang rasa takut kalau kita sembahyang asar lambat tunggu balik rumah lepas kerja, tapi main game kat komputer ofis sementara tunggu nak clock-out (tadi baru kita lihat perangai macam tu). Kita tak rasa takut mengata dan mengumpat kawan kita dan menyebarkan cerita panas dan sensasi tentang dia. Kita tak rasa apa-apa pun kalau keluar sembahyang Jumaat ketika pak imam dah habis baca khutbah, kita tak kisah langsung kalau anak-anak perempuan kita keluar sehingga lewat dengan kawan kelas lelaki dan perempuan. Kita tak takut pun kalau kita makan banyak dengan kandungan gula tinggi, lemak tepu janji perut dan tekak kita puas. Kita tak rasa takut tengok isteri kita bergaul rapat dengan rakan sepejabat berlainan jantina…. Kita tak takut Tuhan!

Kesian kat diri-diri kita kan!!? Sebab selama ni banyak sangat benda yang kita takuti dalag benda-benda yang hanya akan merosakkan diri kita sahaja. Marilah kita sama-sama fikirkan dan perbaiki diri kita (terutama tuan punya badan yang menaip ni!!!) bahawa takutilah apa yang patut kita takuti bukan setiap apa benda yang orang lain takut... kita nak takut jugak!!!!

No comments:

Post a Comment