Tuesday, June 23, 2009

Man??ooo…PAUSE!!!

Bercakap tentang dunia lelaki dan wanita. Lelaki bujang, wanita bujang, lelaki berkahwin, wanita berkahwin, duda, janda, balu…. Nak tak nak kita ada dalam satu kelompok dan kategori ini kan?, Tolak la kategori lelaki dan wanita tua, pertengahan umur, muda, remaja, bla bla bla.....

Nak cerita tentang pengalaman... susah jugak nak cerita. Tapi yang pasti melalui pengalaman ini, memang merasa diri benar-benar munafik dan tak beriman lansung. Sebabnya kalau orang yang beriman boleh melakukan tiga perkara mencegah kemungkaran iaitu dengan tangan, dengan lidah atau selemah-lemahnya dalam hati. Nope, none of those... I just sat there, and because I was not able to stop them, I joined them, instead!

Had to work outstation again and this time, got a ride from a “friend” (used to think of this person as one) who drove and there was another “friend” in the car as well. The three of us, were in the car, it was a long journey as the speed limit is 90km/h but we were going at 75km/h. I was beginning to have “car seat sore”! Was once impressed with the car, but not anymore, after this!

Okay, I have always tell myself don’t judge people, don’t! But, betul lah pesan Rasulullah s.a.w, untuk kedua kalinya, nak kenal hati budi seseorang, pergilah bermusafir dengannya untuk beberapa hari. So, there I was, with this man and the other woman, talking about their ….how do I put this…..”wants”, physically! A husband (of another woman and she wasn’t there) and this other lady… a divorcee… And there was me, myself and I, “laughing” at what they were saying!

What did I do? Nothing, answered some of their questions, laughing and agreeing or disagreeing at times. And gave my opinion when asked! I am disgusted with myself. What has happened to me? I can be easily influenced and a lesson is, avoid bad company! And ironically, got a bisul right on my right knee on the second day there! Serves me right!

The point is, sedih pulak rasanya bila akhirnya, kita mengenali hati budi seseorang yang kita hormat dari pengamatan dan perlakuannya di tempat kerja, sebenarnya adalah orang yang tak berapa layak diberi penghormatan begitu. Sama saja dia dengan lelaki lain yang tak berapa tebal iman dan kewarasan dan dari 9 akal yang dia miliki, yang nafsu satu itulah juga lebih besar kedudukan dalam dirinya. Tak ada makna langsung tahap kelulusan kertas yang berjenis-jenis dan berkeping-keping jika, akal hanya memikirkan tentang nikmat dan lazat hubungan fizikal sahaja.

Dan terasalah bahawa lelaki seperti ini tak memilih pun, siapa saja yang boleh… dan sedih juga bila, kita dianggap mudah hanya kerana status kita dan hanya kerana kita diam dan boleh tumpang gelak. Murahnya diri ini. And diri ini merasa juga seperti dipergunakan bagi menutup perkara tak elok yang sedang berlaku antara mereka, so kita adalah sandaran, nak cover lubang busuk mereka.
Kenapalah kita selalu lupa bahawa Allah, melihat kita setiap masa. Kita biarkan mereka hanyut dalam dunia mereka. Apa agaknya yang berlaku sebelum kita naik kereta tu dan selepas kita turun? Semua perkara ini menghantui fikiran kita. Dan mengapa kita biarkan diri kita, terbabit dengan mereka, sedangkan dalam hati kita, menyampah dan meluat dengan apa yang berlaku. Kenapa kita layan jugak mereka macam kita, tak kisah apa-apa pun? Malahan, kita rasa tak ada beza langsung, kita dan mereka. Kita doa juga Allah ampuni dosa kita dan mereka. Dan mereka dan kita bukan muda lagi. Kitalah yang paling muda kat situ, dan itu pun memang dah tak muda. Apa nak jadi dengan dunia ni... dengan kita?

Tulah ada kawan kita kata, ’kita perempuan ni, sampai masanya menopause dan dalam status kita ni bila nampak lelaki kena sentiasa duduk sebentar, fikir baru ambik tindakan atau berkata-kata?’ Man? Ooooo... PAUSE!!! Dont let them label you as easy, NEVER!!

Kita insaf dan taubat, tak nak tumpang mereka lagi!!!!

No comments:

Post a Comment