Dalam kehidupan kita ni banyak sangat realiti kehidupan yang telah berlaku, sedang berlaku dan akan berlaku. Tapi yang belum berlaku tu bukan lah lagi realiti hanya ilusi kan? Dan banyak juga ilusi sebagaimana realiti dan banyak kali dalam kehidupan kita dibayangi oleh ilusi…. Bukan kebenaran.
Lihatlah sekeliling kita… contohnya semua orang yang berakal menyedari bahawa apabila kita lahir kita akan membesar dan terus bertambah umur. Dan dalam proses itu kita akan melalui pelbagai perubahan sama ada jasmani, emosi, pemikiran dan sebagainya. Jadi bila umur banyak, secara semula jadi seorang yang normal akan tua dan berkedut, tapi ada orang yang hidup dalam ilusi, akan buat apa saja untuk tidak kelihatan seperti yang sepatutnya….itulah doktor-doktor plastik jadi kaya, tukang ubat botox jadi kaya, bomoh-bomoh susuk jadi kaya…. Kerana ilusi!
Lelaki-lelaki yang dilahirkan dengan segala kelengkapan lelaki pada realitinya, dibayangi ilusi bahawa menjadi perempuan lebih hebat.... so, mulalah menukar perwatakan, perawakan, perlakuan dan macam-macam per… untuk hidup dalam ilusi.
Kemudian kita lihat dalam kehidupan sejagat… kita melihat realiti manusia menzalimi manusia lain tapi ilusinya berbagai-bagai slogan keamanan, toleransi, perkongsian di war-warkan kepada semua…. Hanya ilusi. Yahudi hingga kini memang memenuhi segala sifat zalim yang tertulis dalam Al-Quran tetapi kita tak istiqamah dalam memperjuangkan hak-hak saudara seagama… kejap aje kita marah. Boikot coca-cola, md Donald blab la bla… kejap je. Jihad yang hanya ilusi. Sifat-sifat seorang Islam yang digambarkan dalam Al-Quran ada ke pada kita? Amanah, jujur, ikhlas, tawaduk, menyayangi, bertimbang rasa, ………. Ada ke pada ke? Tak ada semuanya pun… hanya ilusi. (Kata seorang Ustaz dalam ceramahnya… Umat Islam sekarang pada namanya sahaja…. Sifatnya Ilusi tapi Yahudi tu sekarang realiti…. Sebab tu kita gagal menentang mereka. Hanya realiti dapat mengatasi realiti)
Realiti kehidupan apa yang ke atas pasti akan jatuh atau turun ke bawah. Tapi ramai yang di perdaya oleh ilusi bahawa mereka akan berada di atas selama-lamanya... sebab tu mereka tidak pernah memikirkan orang lain. Ada juga yang tahu realiti bahawa mereka berada di atas bukan selamanya jadi, patut gunakan masa ada kuasa untuk mengumpul kekayaan dan kesenangan untuk kepentingan diri dan keluarga tapi mereka lupa satu lagi realiti.... MATI! Jadi menjadi senang dan kaya selamanya juga adalah ilusi yang mengaburi pertimbangan manusia.
Orang yang berilusi tinggi ada kalanya lupa realiti kemampuan diri. Kalau pendapatan kecil tapi selera besar, berbelanja dan hidup dalam ilusi... akhirnya terperangkap dengan along, ceti haram..... orang yang tua berilusi diri masih muda berpakaian macam orang muda juga yang belum kenal iman, realitinya tetap juga tua dan akan kelihatan janggal dalam baju remaja. Orang yang dah berkeluarga hidup dalam ilusi tiada tanggungjawab berfoya-foya... hilang harga diri dan kehormatan sebagai realiti. Suami yang lupa usia perkahwinan yang panjang menuntut pengorbanan dan perubahan mengharapkan layanan seperti pengantin baru setiap hari dari seorang isteri.... hanya berilusi! Hiduplah dalam realiti.... bentuklah kehidupan berdasarkan realiti yang ada dan tetapkan nilai bahagia dalam realiti kehidupan semasa. Gangster jalanan (dulu mat rempit) dan penagih dadah, penagih rokok semuanya hidup berilusi, lupa hakikat diri, tak kenal realiti!
Kenapa kita lebih banyak hidup dalam ilusi daripada realiti. Siapa yang kita lindungi? Memang ada orang mati kena bunuh tapi bukan semua pembunuh tertangkap. Balasan kepada sebilangan penjahat yang tak tertangkap hanya ilusi manusia sahaja. Penyakit-penyakit yang melanda memang realiti, tapi kita cuba untuk selindungkan, tukar nama untuk empati kepada siapa kalau dah memang itu kebenarannya? Masih nak hidup dalam ilusi. Isteri-isteri yang telah dimadukan suami tak dapat menerima hakikat diri dimadukan, merasa suami curang dan tidak adil, merasa diri tak wajar diduakan? Mengapa berilusi? Segala sesuatu bukan hak kita! Pandulah kereta besar, mahal, mewah, megah tapi kalau nak kena curi, nak kena kemalangan, itu adalah kuasa siapa? Hak siapa? Masih dalam ilusi! Untuk apa bersedih dan memikir apa yang telah berlaku, mengapa sukar menerima..... kerana terlalu banyak berilusi. Realiti kehidupan itu benar dan nyata. Kebenarannya dan realiti sebenarnya kita telah di lahirkan dari tiada kepada ada! Ramai kenalan kita, keluarga kita, orang-orang kita sayangi telah pergi meninggalkan kita hidup atau mati. Itu realiti!
Realiti kehidupan begitulah juga realiti kematian. Kematian bukan ilusi walau ia belum terjadi pada kita... memang realiti. Pernah tak kita fikir tentang realiti kematian yang akan kita alami? Telah bersediakah kita melaluinya? Jomlah kita sama-sama terima realiti kehidupan yang telah berlaku. Itulah hakikat sebenar kehidupan ini. Dan sentiasa juga terima hakikat dan realiti bahawa kita lahir tanpa membawa apa-apa hanya modal umur dan nyawa yang diperuntukkan untuk kita. Hargailah dan pergunakan sebaik-baiknya untuk kebaikan diri dan semua orang lain. Tak bermakna untuk meratapi apa yang telah pergi dan meninggalkan kita, apa yang mulanya kita miliki sepenuhnya terpaksa pula kita kongsi kini, yang dulu ada banyak sekarang hanya sedikit, kalau dulu cantik sekarang tak lagi, yang dulu sihat sekarang sakit.... redalah dengan realiti segalanya pinjaman belaka. Tiada apa pun milik kita secara mutlak, hanya pinjaman.
Dan kita harus bersedia untuk menghadapi realiti kematian yang pasti akan berlaku. Cukupkah persiapan kita untuk menghadapi itu sekiranya ia berlaku pada masa yang terhampir ini. Sebab kita memang tak tahu bila realiti ini akan berlaku. Hanya kematian sahaja realiti yang belum kita alami. Segala impian yang belum tercapai adalah ilusi belaka. Dan rasanya belum ada orang yang mengimpikan kematian sendiri.... melainkan mengharap dan mendoakan kematian dalam sebaik-baik kematian dengan reda dan rahmat Tuhan. Iya kan? Itu juga hanya ilusi jika kita tak berusaha untuk mendapatkannya... mati dalam bahagia abadi!
HARI INI HARI JUMAAT
HARI ESOK HARI SABTU
HARI INI TAK JADI MAYAT
HARI ESOK BELUM TENTU.
Friday, July 24, 2009
Thursday, July 23, 2009
HANDBOOK 2009
Sharing another article in my email. It is good but I dont think we need to sleep 7 hours per day. Personally that is what I think!And I dont know how King and prince eat but (personally I think) everything should be in moderation!
Health:
1. Drink plenty of water.
2. Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dinner
like a beggar.
3. Eat more foods that grow on trees and plants and eat less
food that is manufactured in plants.
4. Live with the 3 E's -- Energy, Enthusiasm, and Empathy.
5. Make time for prayer.
6. Play more games.
7. Read more books than you did in 2008.
8. Sit in silence for at least 10 minutes each day.
9. Sleep for 7 hours.
10. Take a 10-30 minutes walk every day. And while you walk, smile.
Personality:
11. Don't compare your life to others'. You have no idea what
their journey is all about.
12. Don't have negative thoughts or things you cannot control.
Instead invest your energy in the positive present moment.
13. Don't over do. Keep your limits.
14. Don't take yourself so seriously. No one else does.
15. Don't waste your precious energy on gossip.
16. Dream more while you are awake.
17. Envy is a waste of time. You already have all you need.
18. Forget issues of the past. Don't remind your partner with his/her
mistakes of the past. That will ruin your present happiness.
19. Life is too short to waste time hating anyone. Don't hate
others.
20. Make peace with your past so it won't spoil the present.
21. No one is in charge of your happiness except you.
22. Realize that life is a school and you are here to learn. Problems
are simply part of the curriculum that appear and fade away like
algebra class but the lessons you learn will last a lifetime.
23. Smile and laugh more.
24. You don't have to win every argument. Agree to disagree.
Society:
25. Call your family often.
26. Each day give something good to others.
27. Forgive everyone for everything.
28. Spend time with people over the age of 70 & under the age of 6.
29. Try to make at least three people smile each day.
30. What other people think of you is none of your business.
31. Your job won't take care of you when you are sick. Your
family and friends will. Stay in touch.
Life:
32. Do the right thing!
33. Get rid of anything that isn't useful, beautiful or joyful.
34. GOD heals everything.
35. However good or bad a situation is, it will change.
36. No matter how you feel, get up, dress up and show up.
37. The best is yet to come.
38. When you awake alive in the morning, thank GOD for it.
39. Your Inner most is always happy. So, be happy.
Last but not the least:
40. Please Forward this to everyone you care about .
Health:
1. Drink plenty of water.
2. Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dinner
like a beggar.
3. Eat more foods that grow on trees and plants and eat less
food that is manufactured in plants.
4. Live with the 3 E's -- Energy, Enthusiasm, and Empathy.
5. Make time for prayer.
6. Play more games.
7. Read more books than you did in 2008.
8. Sit in silence for at least 10 minutes each day.
9. Sleep for 7 hours.
10. Take a 10-30 minutes walk every day. And while you walk, smile.
Personality:
11. Don't compare your life to others'. You have no idea what
their journey is all about.
12. Don't have negative thoughts or things you cannot control.
Instead invest your energy in the positive present moment.
13. Don't over do. Keep your limits.
14. Don't take yourself so seriously. No one else does.
15. Don't waste your precious energy on gossip.
16. Dream more while you are awake.
17. Envy is a waste of time. You already have all you need.
18. Forget issues of the past. Don't remind your partner with his/her
mistakes of the past. That will ruin your present happiness.
19. Life is too short to waste time hating anyone. Don't hate
others.
20. Make peace with your past so it won't spoil the present.
21. No one is in charge of your happiness except you.
22. Realize that life is a school and you are here to learn. Problems
are simply part of the curriculum that appear and fade away like
algebra class but the lessons you learn will last a lifetime.
23. Smile and laugh more.
24. You don't have to win every argument. Agree to disagree.
Society:
25. Call your family often.
26. Each day give something good to others.
27. Forgive everyone for everything.
28. Spend time with people over the age of 70 & under the age of 6.
29. Try to make at least three people smile each day.
30. What other people think of you is none of your business.
31. Your job won't take care of you when you are sick. Your
family and friends will. Stay in touch.
Life:
32. Do the right thing!
33. Get rid of anything that isn't useful, beautiful or joyful.
34. GOD heals everything.
35. However good or bad a situation is, it will change.
36. No matter how you feel, get up, dress up and show up.
37. The best is yet to come.
38. When you awake alive in the morning, thank GOD for it.
39. Your Inner most is always happy. So, be happy.
Last but not the least:
40. Please Forward this to everyone you care about .
Wednesday, July 22, 2009
sebab kita penat aje...
Pernah tak terfikir apa akan jadi esok? Hidup ke mati ke, sihat ke sakit ke, ketawa ke menangis ke? Entah ye! Rasanya kita selalu fikir tentang esok bila kita ada sesuatu yang perlu kita buat, ada meeting, laporan kena hantar, deadline untuk sesuatu tugasan, appointment doktor, tapi kita tak pernah fikir samada esok kita akan bahagia atau bersedih, atau esok kita bangun ke tidak. Tentang mati, memang selalu terfikir terutamanya kalau nak buat sesuatu yang mungkin berbeza akibatnya, atau bila terfikir tentang anak yang belum dapat menjaga diri sendiri, kalau kita mati bagaimana dia?
Kadang-kadang kita menangis memikir perkara yang belum berlaku dan mungkin tidak akan berlaku tetapi sepanjang hidup kita ini banyak sangat perkara yang kita tak pernah impi atau jangka telah berlaku kepada kita. Sekarang kita selalu memikir benda-benda yang kita tak nak fikir tapi selalu terfiir juga. Mungkin sebab kita sendiri. Kita kurang tengok tv sebab kita selective dengan apa yang kita tengok, dan tak banyak pun yang kita nak tengok. Kita memang sentiasa pasang radio tapi bukan semuanya kita dengar, kita banyak membaca tapi tak semuanya kita ingat. Sekarang kita sakit kepala tapi kita tak suka nak baring atau tidor, membaca seperti berat sangat sebab kepala sakit.
So, kita melalutla ni. Dulu kita pernah melalui fasa kesedihan yang kita rasa macam tiada hujungnya tapi akhirnya ia berakhir dan sebelumnya kita melalui kehidupan yang kita rasa untuk selamanya tapi ia terhenti jua. Dan sekarang kita tertanya-tanya apakah kita akan terus begini atau akan berubah. Bukanlah maksudnya kita menyesali kehidupan atau merasa kecewa dengan apa yang kita ada, Cuma kita wonder!? Kita pernah rasa kita tak akan dapat melupakan tapi akhirnya kita boleh lupa, perasaan pun berubah. Dulu kita pernah rasa kasih hingga kita rasa tak akan mampu menghilangkannya tapi ia hilang sehingga kita tak rasa apa-apa lagi bila mendengar berita-berita tentang orang yang pernah kita kasihi. Ganjilkan bercakap tentang benda-benda yang wujud tapi tak kelihatan.
Apa yang kita boleh katakan ialah – ye, kita meyakini Allah ada perancangan untuk kita, Dia tak akan menzalimi kita, Dia Maha Berkuasa atas segala dan kita memang pasrah, berserah sepenuh kepadanya. Dan bila saat kita rasa tertekan, rasa penat, kita tahu Tuhan sedang menguji kita... mungkin esok Dia nak bagi kita ria dan bahagia. Mungkin Dia nak beri kekuatan yang luarbiasa untuk kita esok dengan sedikit lemah hari ini. Esok mungkin ada rezeki yang banyak menanti kita dengan sedikit kesempitan hari ini. Dan mungkin kita akan tertawa dalam ramai hanya dengan singkat sahaja sendiri kita hari ni. Tak boleh nak merungut kan! Dan bila kita fikir semula, sememangnya untuk apa yang telah kita lalui dulu, Allah telah sediakan kita untuk melaluinya. Kenapalah kita nak risau fikirkan esok ye! Lemahnya iman kita.......
Kadang-kadang kita menangis memikir perkara yang belum berlaku dan mungkin tidak akan berlaku tetapi sepanjang hidup kita ini banyak sangat perkara yang kita tak pernah impi atau jangka telah berlaku kepada kita. Sekarang kita selalu memikir benda-benda yang kita tak nak fikir tapi selalu terfiir juga. Mungkin sebab kita sendiri. Kita kurang tengok tv sebab kita selective dengan apa yang kita tengok, dan tak banyak pun yang kita nak tengok. Kita memang sentiasa pasang radio tapi bukan semuanya kita dengar, kita banyak membaca tapi tak semuanya kita ingat. Sekarang kita sakit kepala tapi kita tak suka nak baring atau tidor, membaca seperti berat sangat sebab kepala sakit.
So, kita melalutla ni. Dulu kita pernah melalui fasa kesedihan yang kita rasa macam tiada hujungnya tapi akhirnya ia berakhir dan sebelumnya kita melalui kehidupan yang kita rasa untuk selamanya tapi ia terhenti jua. Dan sekarang kita tertanya-tanya apakah kita akan terus begini atau akan berubah. Bukanlah maksudnya kita menyesali kehidupan atau merasa kecewa dengan apa yang kita ada, Cuma kita wonder!? Kita pernah rasa kita tak akan dapat melupakan tapi akhirnya kita boleh lupa, perasaan pun berubah. Dulu kita pernah rasa kasih hingga kita rasa tak akan mampu menghilangkannya tapi ia hilang sehingga kita tak rasa apa-apa lagi bila mendengar berita-berita tentang orang yang pernah kita kasihi. Ganjilkan bercakap tentang benda-benda yang wujud tapi tak kelihatan.
Apa yang kita boleh katakan ialah – ye, kita meyakini Allah ada perancangan untuk kita, Dia tak akan menzalimi kita, Dia Maha Berkuasa atas segala dan kita memang pasrah, berserah sepenuh kepadanya. Dan bila saat kita rasa tertekan, rasa penat, kita tahu Tuhan sedang menguji kita... mungkin esok Dia nak bagi kita ria dan bahagia. Mungkin Dia nak beri kekuatan yang luarbiasa untuk kita esok dengan sedikit lemah hari ini. Esok mungkin ada rezeki yang banyak menanti kita dengan sedikit kesempitan hari ini. Dan mungkin kita akan tertawa dalam ramai hanya dengan singkat sahaja sendiri kita hari ni. Tak boleh nak merungut kan! Dan bila kita fikir semula, sememangnya untuk apa yang telah kita lalui dulu, Allah telah sediakan kita untuk melaluinya. Kenapalah kita nak risau fikirkan esok ye! Lemahnya iman kita.......
Tuesday, July 21, 2009
Kerana mulut!
Okay today we are going to talk about the mouth. Yes, the mouth! We can use our mouth for so many things but mostly we use it to eat and to talk! Right? Right…… I smile a lot, with my mouth too!
But today, I was angry…. Only smoke didn’t come out of my mouth, words were out from it, fast and furious! I am only human, and a weak one, unfortunately, and sebab iman pun nipis je, tambahan hormon tak berapa bagus (yea…yea… blame it on everything else but yourself) so I really put my foot in my mouth this time! Literally, rasanya tak mampu nak buat macam tu, masukkan kaki dalam mulut, baby boleh lah dan orang akan kata, dah boleh dapat adik tu… fasal dah pandai hisap jari kaki. Apa la orang ni kan?!! Tapi, banyak la kesalan hari ni sebab ikut bisikan syaitan dan hati yang marah. So, now I regret saying some of the things I said earlier. I know it was wrong. Memang lah salah kalau orang yang sepatutnya mengendalikan meeting, yang berkuasa, yang berpangkat suruh kita panggil meeting lepas tu, semua lesap tak hadir tanpa memaklumkan patik pacal yang hina ni… (langsung tak fasal-fasal had to chair the meeting)… but still, kita kena tenang dan menerimanya sebagai ujian. I did handle the meeting and it was okay, I think…. But I grumbled about the situation to a few colleagues.
So, I am honestly down in the mouth. Semoga Allah ampunkan kita dan orang-orang yang kita marah tu. I think I shouldn’t bad mouth people. Tak baik betul. Then, I was thinking should I go and apologize to these people? For saying that they are irresponsible and unacceptable for leaving me clueless of their whereabouts when earlier they’ve instructed me to call for the meeting? Do I have the courage to confront them and ask why did they leave me to handle the meeting? And do I have the courage to tell them what I said about them and ask for forgiveness? The thought alone caused me to shudder.
Eeee… takut! Itulah, Rasulullah s.a.w. dah pesan jangan marah, jangan ikut nafsu. Tak fasal-fasal kita bagi pahala kat orang walaupun kita yang kena kerja. Kan ke bodoh macam tu! Lepas tu bayangkan jika, marah kita di sampaikan kepada orang lain dan orang yang berkenaan, word of mouth spreading like wildfire in the bush! (Fuyooo… simile- boleh buat perbandingan lagi walaupun sedang risau!). Lepas tu nak sedap cerita di tambah pulak…. Putting words in my mouth! Mak oooiii….. seramnya makcik! Bukan takut Allah sahaja kerana dah berdosa marah dan mengumpat, takut juga dengan reaksi orang-orang ni! Sungguh-sungguh seram….!!!
This experience definitely left a bad taste in my mouth. Oh God do forgive me and forgive them, maybe they really have to go urgently and maybe they would understand my predicament to forgive me. I think I’ll go and take a bath. I have been running my mouth long enough today and it should stop! See, it is so easy to tell people- chin up, whatever you have two, keep them open! And whatever you have one keep it shut!- and what did I do today? Astaghafirullahilazim!
But today, I was angry…. Only smoke didn’t come out of my mouth, words were out from it, fast and furious! I am only human, and a weak one, unfortunately, and sebab iman pun nipis je, tambahan hormon tak berapa bagus (yea…yea… blame it on everything else but yourself) so I really put my foot in my mouth this time! Literally, rasanya tak mampu nak buat macam tu, masukkan kaki dalam mulut, baby boleh lah dan orang akan kata, dah boleh dapat adik tu… fasal dah pandai hisap jari kaki. Apa la orang ni kan?!! Tapi, banyak la kesalan hari ni sebab ikut bisikan syaitan dan hati yang marah. So, now I regret saying some of the things I said earlier. I know it was wrong. Memang lah salah kalau orang yang sepatutnya mengendalikan meeting, yang berkuasa, yang berpangkat suruh kita panggil meeting lepas tu, semua lesap tak hadir tanpa memaklumkan patik pacal yang hina ni… (langsung tak fasal-fasal had to chair the meeting)… but still, kita kena tenang dan menerimanya sebagai ujian. I did handle the meeting and it was okay, I think…. But I grumbled about the situation to a few colleagues.
So, I am honestly down in the mouth. Semoga Allah ampunkan kita dan orang-orang yang kita marah tu. I think I shouldn’t bad mouth people. Tak baik betul. Then, I was thinking should I go and apologize to these people? For saying that they are irresponsible and unacceptable for leaving me clueless of their whereabouts when earlier they’ve instructed me to call for the meeting? Do I have the courage to confront them and ask why did they leave me to handle the meeting? And do I have the courage to tell them what I said about them and ask for forgiveness? The thought alone caused me to shudder.
Eeee… takut! Itulah, Rasulullah s.a.w. dah pesan jangan marah, jangan ikut nafsu. Tak fasal-fasal kita bagi pahala kat orang walaupun kita yang kena kerja. Kan ke bodoh macam tu! Lepas tu bayangkan jika, marah kita di sampaikan kepada orang lain dan orang yang berkenaan, word of mouth spreading like wildfire in the bush! (Fuyooo… simile- boleh buat perbandingan lagi walaupun sedang risau!). Lepas tu nak sedap cerita di tambah pulak…. Putting words in my mouth! Mak oooiii….. seramnya makcik! Bukan takut Allah sahaja kerana dah berdosa marah dan mengumpat, takut juga dengan reaksi orang-orang ni! Sungguh-sungguh seram….!!!
This experience definitely left a bad taste in my mouth. Oh God do forgive me and forgive them, maybe they really have to go urgently and maybe they would understand my predicament to forgive me. I think I’ll go and take a bath. I have been running my mouth long enough today and it should stop! See, it is so easy to tell people- chin up, whatever you have two, keep them open! And whatever you have one keep it shut!- and what did I do today? Astaghafirullahilazim!
Monday, July 20, 2009
I think you need an injection laaa.....
“Maam! Can you explain interjection?”
Errr, interjection? Wow, that is interesting! I love interjection. Emmm….. how do I start yeah?
Okay let us talk about our heart? Why? Well, because the heart is my favourite subject and organ. Ouch! That hurts!
What? Oh, it was just my heart, broken apart…. Hu hu hu, I am really sad and breathing becomes difficult with such heavy heart. Umph…. Where were we? Oh, okay lets get to the heart of the matter, interjection!
Okay, no fear… take heart, interjection is easy. Phew…there’s a lot of heart right? If you have a change of heart before we finish discussing interjection, do tell me heart to heart. Oh, I don’t mind! I am a kind hearted person although my heart is not made of gold you can say I have a heart of gold! ( Oh dear, I am arrogant and a ‘perasan’ one!) Sure, I going to tell all I know about interjection – cross my heart- ( I am a muslim and I wont do that sign but you do understand, don’t you?) because I had my heart set on teaching you about interjection today!
Hey! Look at that boy! Oh dear, my heart goes out to him. Look! He is so thin, errr… should we go and help him? No? Ooo… we are in a middle of a lesson, yeah, the interjection!
Yeah, right! Interjection is…..ump, err… meaningless word that describe emotion when you use them, err….they are often very short word that is used with exclamation mark! Sometimes when there is hesitation before saying the next word you insert interjection! Honestly! From the bottom of my heart, I am ..err… telling you the truth. Alas, your heart is not in the right place or you have a heart of stone, that you accused me of making this up? Oh dear me, my heart skip a beat when I saw you looking at me like that! Ah… that is much better, I know, at heart you are a nice person!
Well, I think that is all about interjection! Yeah, from the bottom of my heart, I swear to you, really! With all my heart that was the only explanation I could give regarding interjection! Huh? I caused you to lose heart? I did aaa….. but… you asked about interjection right? And I’ve given you the explanation and examples, right? Now do I need to wear my heart on my sleeve to show and explain how I am feeling and thinking right now? Aaaa….. say what?
Ah? Do you want me to talk about the brain? My other, err….favourite organ? Uh, sure you have one aaaa…..?
Errr, interjection? Wow, that is interesting! I love interjection. Emmm….. how do I start yeah?
Okay let us talk about our heart? Why? Well, because the heart is my favourite subject and organ. Ouch! That hurts!
What? Oh, it was just my heart, broken apart…. Hu hu hu, I am really sad and breathing becomes difficult with such heavy heart. Umph…. Where were we? Oh, okay lets get to the heart of the matter, interjection!
Okay, no fear… take heart, interjection is easy. Phew…there’s a lot of heart right? If you have a change of heart before we finish discussing interjection, do tell me heart to heart. Oh, I don’t mind! I am a kind hearted person although my heart is not made of gold you can say I have a heart of gold! ( Oh dear, I am arrogant and a ‘perasan’ one!) Sure, I going to tell all I know about interjection – cross my heart- ( I am a muslim and I wont do that sign but you do understand, don’t you?) because I had my heart set on teaching you about interjection today!
Hey! Look at that boy! Oh dear, my heart goes out to him. Look! He is so thin, errr… should we go and help him? No? Ooo… we are in a middle of a lesson, yeah, the interjection!
Yeah, right! Interjection is…..ump, err… meaningless word that describe emotion when you use them, err….they are often very short word that is used with exclamation mark! Sometimes when there is hesitation before saying the next word you insert interjection! Honestly! From the bottom of my heart, I am ..err… telling you the truth. Alas, your heart is not in the right place or you have a heart of stone, that you accused me of making this up? Oh dear me, my heart skip a beat when I saw you looking at me like that! Ah… that is much better, I know, at heart you are a nice person!
Well, I think that is all about interjection! Yeah, from the bottom of my heart, I swear to you, really! With all my heart that was the only explanation I could give regarding interjection! Huh? I caused you to lose heart? I did aaa….. but… you asked about interjection right? And I’ve given you the explanation and examples, right? Now do I need to wear my heart on my sleeve to show and explain how I am feeling and thinking right now? Aaaa….. say what?
Ah? Do you want me to talk about the brain? My other, err….favourite organ? Uh, sure you have one aaaa…..?
jom fikirkan!
I went to my brother’s place today and spent my day there. Enjoyed myself and today, I saw a program on tv, rancangan mengumpat dan menceritakan aib orang dan cerita-cerita peribadi orang. Some highlighted issues which I feel shouldn’t be brought by the media to the public. We are in Malaysia yet I felt (there and then) like I was in Hollywood – couldn’t think of anything holy there! Don’t see any education purpose in discussing other people’s marriages, not very decent behaviour, shameful things…. Imagine yourself being the subject matter!!!
Tak takut ke, lidah membawa ke neraka? Aib kita nanti dibuka dan didedahkan? Seram sendiri. Dan pada yang diluar sana dan yang menulis ni, marilah kita jaga tingkahlaku dan perangai kita. Kalau orang lain tak tahu, Tuhan tetap tahu juga. Tapi negara kita ni- (alhamdulillah dalam amannya) - banyak sungguh ujian akhir zaman yang kita kadang-kadang tutup aje mata kita dan ignore. Apa nak jadi dengan kita dan masyarakat kita ye? Baca suratkhabar kisah “suami beli” jadi pak sanggup untuk wanita terlanjur, budak sekolah bergusti, selsema babi, kahwin lari, macam-macam.... ngeri betul kita.
Macamana kita nak jaga anak-anak kita dari perkara-perkara macam ni? Sebab semua benda yang dilarang agama semuanya di langgar dan di buat. Lagi kata jangan lagi hebat perlakuannya. Kenapa ye? Dalam konteks kekeluargaan pula, suami ada yang baik sangat perangai dan tingkahlakunya, isteri hebat dan brutal gitu. Ada isteri yang baik dan alim, suami macam crook dalam filem, jahat melampau dan ada juga pasangan yang kelihatan bahagia bersama tapi.... tak kisah apa pasangan nak buat. Ada yang tayang gambar suami isteri bersantai dengan pakaian yang hanya fakir papa kedana sahaja mungkin mengalaminya... tak cukup nak cover pusat yang kecik aje tu...(fakir macam tu belum pernah kita nampak sepanjang hayat kita, yang baju lusuh dan koyak bertampal, ada la).
Tak kisah langsung. Esok israk&mikraj, mengenang perjalanan insan mulia Rasulullah s.a.w. diutus mengadap Tuhan yang satu yang berkuasa atas segalanya. Terbayang cerita-cerita Rasulullah s.a.w. tentang apa yang dilihat di neraka. Kita dengar dan baca tapi apa yang kita buat ye? Kalau kita sayang suami kita, apa tanda sayang kita? Dan kalau suami sayang isteri, apa tandanya? Kalau boleh sudah tentu kita akan jaga agar tiada apa-apa yang buruk berlaku pada pasangan kita kan? Kita akan pastikan anak-anak kita selamat dan terdidik untuk bahagia selamanya.
Wahai suami, sayangilah isteri anda dengan mendidik mereka mengikut acuan agama dan wahai isteri, sayangi suami dengan mengikut perintahnya selagi ianya bukan melanggar hak Allah dan ajaran agama dan hargailah ia seadanya. Dan wahai ibubapa, sayangi anak-anak dengan beri mereka ilmu agama yang berterusan, bukan setakat belajar mengaji dan mengenal huruf Al Quran, ajar mereka mengerti isinya.
Jom kita ingat-mengingatkan. Dan sempena hari mulia ini, kita memohon kemaafan dari semua jika kita melukai sesiapa pun.... semoga kita terpelihara dari fitnah dunia dan akhirat atau menjadi fitnah dunia dan akhirat. Amin.
Tak takut ke, lidah membawa ke neraka? Aib kita nanti dibuka dan didedahkan? Seram sendiri. Dan pada yang diluar sana dan yang menulis ni, marilah kita jaga tingkahlaku dan perangai kita. Kalau orang lain tak tahu, Tuhan tetap tahu juga. Tapi negara kita ni- (alhamdulillah dalam amannya) - banyak sungguh ujian akhir zaman yang kita kadang-kadang tutup aje mata kita dan ignore. Apa nak jadi dengan kita dan masyarakat kita ye? Baca suratkhabar kisah “suami beli” jadi pak sanggup untuk wanita terlanjur, budak sekolah bergusti, selsema babi, kahwin lari, macam-macam.... ngeri betul kita.
Macamana kita nak jaga anak-anak kita dari perkara-perkara macam ni? Sebab semua benda yang dilarang agama semuanya di langgar dan di buat. Lagi kata jangan lagi hebat perlakuannya. Kenapa ye? Dalam konteks kekeluargaan pula, suami ada yang baik sangat perangai dan tingkahlakunya, isteri hebat dan brutal gitu. Ada isteri yang baik dan alim, suami macam crook dalam filem, jahat melampau dan ada juga pasangan yang kelihatan bahagia bersama tapi.... tak kisah apa pasangan nak buat. Ada yang tayang gambar suami isteri bersantai dengan pakaian yang hanya fakir papa kedana sahaja mungkin mengalaminya... tak cukup nak cover pusat yang kecik aje tu...(fakir macam tu belum pernah kita nampak sepanjang hayat kita, yang baju lusuh dan koyak bertampal, ada la).
Tak kisah langsung. Esok israk&mikraj, mengenang perjalanan insan mulia Rasulullah s.a.w. diutus mengadap Tuhan yang satu yang berkuasa atas segalanya. Terbayang cerita-cerita Rasulullah s.a.w. tentang apa yang dilihat di neraka. Kita dengar dan baca tapi apa yang kita buat ye? Kalau kita sayang suami kita, apa tanda sayang kita? Dan kalau suami sayang isteri, apa tandanya? Kalau boleh sudah tentu kita akan jaga agar tiada apa-apa yang buruk berlaku pada pasangan kita kan? Kita akan pastikan anak-anak kita selamat dan terdidik untuk bahagia selamanya.
Wahai suami, sayangilah isteri anda dengan mendidik mereka mengikut acuan agama dan wahai isteri, sayangi suami dengan mengikut perintahnya selagi ianya bukan melanggar hak Allah dan ajaran agama dan hargailah ia seadanya. Dan wahai ibubapa, sayangi anak-anak dengan beri mereka ilmu agama yang berterusan, bukan setakat belajar mengaji dan mengenal huruf Al Quran, ajar mereka mengerti isinya.
Jom kita ingat-mengingatkan. Dan sempena hari mulia ini, kita memohon kemaafan dari semua jika kita melukai sesiapa pun.... semoga kita terpelihara dari fitnah dunia dan akhirat atau menjadi fitnah dunia dan akhirat. Amin.
Sunday, July 19, 2009
mysterious us!
Susahnya nak memahami orang! Naik stress jadinya. Rasanya tak adalah kita buat apa-apa tapi tiba-tiba aje muncung dengan kita. Susah betul. Penat jugak nak muhasabah diri… apa yang aku buat tadi. Sebut pasal muncung teringat pulak ada kawan cakap kat kita , “aku kadang-kadang takut nak tegur engkau sebab nampak muncung aje, good mood ke bad mood!” Hello kawan, muncung kita ni original tau. Dah trademark nak buat macam mana, janganlah gitu… muncung-muncung pun ada lawa tau (he he he he) itu la kita masa mesra pun muncung, kalau marah, kata orang boleh di ikat muncung tu macam orang belit mulut buaya. Eee… melampau la engkorang ni. Bukan kah Allah jadikan kita, bukan kita pergi plastic surgery ke botox, tak baik tau….
Cakap fasal nak mengenali orang, adakah kita kenal diri kita? Pasti ke kita telah kenal diri kita sebenarnya? Betul ke penilaian kita tentang diri sendiri? Ada ke kita rasa kita baik? Atau kita rasa kita jahat? Ada orang sentiasa merasa rendah diri dan ada orang rasa dia tahu semua, jadi apa-apa pun mesti dia nak cakap. Kat mana kita? Entah ye. Rasanya orang lain yang boleh menilai kita lebih baik dari diri kita. Tapi kita rasa mak kita sangat memahami kita.... dan kita faham mak kita. Tapi samalah kita dan mak kita perempuan, hanya manusia, walau kita saling memahami ada masa kita lupa dan ikut nafsu... so, reaksi pada sesuatu perkara kadang-karang kurang sensitif tapi kita juga dapat mengesan bila salah seorang merasa kesal walaupun tak berapa pandai nak mintak maaf. Sebagai anak kita memang kena mintak ampun dan kita tahu mak sentiasa ampunkan dan kita maafkan emak sebab kita tak dapat nak bayar budi emak walau apa juga kebaikan yang kita buat pada dia.
Tapi bagaimana dengan pasangan kita? Pengalaman dulu, kita dapat mengesan perubahan pada emosi tapi mungkin kita kurang peka tentang tindakan yang paling baik untuk diambil pada masa itu. Dan pengalaman sendiri juga ialah bila kita biarkan dia sendiri bila melihat dia kurang tenang, itulah yang dijadikan alasan untuk menyalahkan kita. Pernah sebelumnya kita cuba tanya bila nampak dia tak tenang, kita kena marah sebab tak bagi ruang untuk dia berfikir dan bertenang. ????? Confuse kan? Bila kita tanya kenapa balik lambat sampai jam 2 pagi atau pergi mana sebab dari pagi dah keluar, malam baru balik pada hari minggu, dia marah sebab katanya semua nak kena report. Bila kita berhenti tanya, itulah juga alasan menyalahkan kita kerana katanya kita tak kisah dia nak buat apa atau pergi mana. ???????????? Sungguh mengelirukan!!!
Memang susah nak mengenali orang lain walaupun pasangan sendiri. Susah juga sebenarnya nak memahami diri kita. Sebab kadang-kadang kita tak kisah, orang bergurau, ada masa boleh jugak rasa kecil hati. Ganjil kan? Masalah apa tu? Hormon? Emosi? Hati? Tapi apapun kita perlu sentiasa melihat kedalam diri.... kata orang cermin diri dan jangan mudah menilai orang sebab dalam situasi tertentu seseorang mungkin bersikap berbeza berbanding dengan ketika yang lain. Dan ada masa kita mungkin diberi rezeki melihat sesuatu dengan mata hati bukan dengan pandangan luaran sahaja.
Teringat pulak satu English proverb…- people who live in glass houses, shouldn’t throw stone- apa ye. Maksudnya orang yang tinggal dalam rumah kaca jangan baling batu…(he he he) maaflah kita tau anda faham tapi maksud sebenarnya ialah kita kalau nak buat apa-apa pun kena lah fikir nanti memusnahkan diri sendiri juga. Kenapalah pakcik tu, muncung lagi kat aku ni? Lantak kaulah, dunia belaka ni!!!
Cakap fasal nak mengenali orang, adakah kita kenal diri kita? Pasti ke kita telah kenal diri kita sebenarnya? Betul ke penilaian kita tentang diri sendiri? Ada ke kita rasa kita baik? Atau kita rasa kita jahat? Ada orang sentiasa merasa rendah diri dan ada orang rasa dia tahu semua, jadi apa-apa pun mesti dia nak cakap. Kat mana kita? Entah ye. Rasanya orang lain yang boleh menilai kita lebih baik dari diri kita. Tapi kita rasa mak kita sangat memahami kita.... dan kita faham mak kita. Tapi samalah kita dan mak kita perempuan, hanya manusia, walau kita saling memahami ada masa kita lupa dan ikut nafsu... so, reaksi pada sesuatu perkara kadang-karang kurang sensitif tapi kita juga dapat mengesan bila salah seorang merasa kesal walaupun tak berapa pandai nak mintak maaf. Sebagai anak kita memang kena mintak ampun dan kita tahu mak sentiasa ampunkan dan kita maafkan emak sebab kita tak dapat nak bayar budi emak walau apa juga kebaikan yang kita buat pada dia.
Tapi bagaimana dengan pasangan kita? Pengalaman dulu, kita dapat mengesan perubahan pada emosi tapi mungkin kita kurang peka tentang tindakan yang paling baik untuk diambil pada masa itu. Dan pengalaman sendiri juga ialah bila kita biarkan dia sendiri bila melihat dia kurang tenang, itulah yang dijadikan alasan untuk menyalahkan kita. Pernah sebelumnya kita cuba tanya bila nampak dia tak tenang, kita kena marah sebab tak bagi ruang untuk dia berfikir dan bertenang. ????? Confuse kan? Bila kita tanya kenapa balik lambat sampai jam 2 pagi atau pergi mana sebab dari pagi dah keluar, malam baru balik pada hari minggu, dia marah sebab katanya semua nak kena report. Bila kita berhenti tanya, itulah juga alasan menyalahkan kita kerana katanya kita tak kisah dia nak buat apa atau pergi mana. ???????????? Sungguh mengelirukan!!!
Memang susah nak mengenali orang lain walaupun pasangan sendiri. Susah juga sebenarnya nak memahami diri kita. Sebab kadang-kadang kita tak kisah, orang bergurau, ada masa boleh jugak rasa kecil hati. Ganjil kan? Masalah apa tu? Hormon? Emosi? Hati? Tapi apapun kita perlu sentiasa melihat kedalam diri.... kata orang cermin diri dan jangan mudah menilai orang sebab dalam situasi tertentu seseorang mungkin bersikap berbeza berbanding dengan ketika yang lain. Dan ada masa kita mungkin diberi rezeki melihat sesuatu dengan mata hati bukan dengan pandangan luaran sahaja.
Teringat pulak satu English proverb…- people who live in glass houses, shouldn’t throw stone- apa ye. Maksudnya orang yang tinggal dalam rumah kaca jangan baling batu…(he he he) maaflah kita tau anda faham tapi maksud sebenarnya ialah kita kalau nak buat apa-apa pun kena lah fikir nanti memusnahkan diri sendiri juga. Kenapalah pakcik tu, muncung lagi kat aku ni? Lantak kaulah, dunia belaka ni!!!
Subscribe to:
Posts (Atom)